כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
"היום שאחרי"

האם המוות שיבש לאיראנים את התוכניות במזרח התיכון?

איראן השקיעה במשך עשרות שנים בקבוצות טרור שונות, מיליציות חמושות בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ובגדה המערבית. המוות של בכירי המשטר היה לא מתוכנן ואיראן נערכת בהתאם

האם המוות שיבש לאיראנים את התוכניות במזרח התיכון?
מצעד צבאי בטהראן, איראן צילום: שאטרסטוק

תאונת המסוק שבה נהרגו נשיא איראן אברהים ראיסי, שר החוץ ובכירים נוספים צפויה להדהד ברחבי המזרח התיכון היכן שהשפעתה של איראן רחבה ועמוקה. לא ברור האם פעילות איראן במזרח התיכון תשתנה, אך אנליסטים מדיניים ומומחים צבאיים באירופה אומרים כי המוות לא ממש שיבש לאיראנים את המהלכים והתכניות.

איראן השקיעה במשך עשרות שנים בקבוצות טרור שונות, מיליציות חמושות בלבנון, סוריה, עיראק, תימן ובגדה המערבית, מה שמאפשר לה להרתיע התקפות מצד ארצות הברית או מישראל. ראיסי ושר החוץ שנהרגו היו גורמים דומיננטיים בקשר עם המדינות שתומכות באיראן כולל ארגוני טרור מכל הסוגים.

המתיחות מעולם לא הייתה גבוהה מזו שהייתה בחודש שעבר, כאשר איראן בפיקודו של ראיסי והמנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, שיגרה מאות מל"טים וטילים בליסטיים לעבר ישראל בתגובה לתקיפה אווירית על הקונסוליה האיראנית בסוריה שחיסלה שני גנרלים איראנים וחמישה קצינים. ארגוני הטרור והמליציות נמצאים בקשר עם איראן ולא נראה כי משהו ישתנה ביחסים עם איראן, בסופו של דבר כולם סרים למרותו של המנהיג העליון חמינאי, היטלר של ימינו.

ישראל, בסיוע ארצות הברית, בריטניה, ירדן ואחרות, יירטה כמעט את כל הטילים והמל"טים. בתגובה, ישראל על פי פרסומים זרים תקפה מערכת מכ"ם הגנה אווירית בעיר איספהאן שבאיראן, לא גרמה לנפגעים אך היא שלחה מסר ברור.

איראן סיפקה לאורך השנים תמיכה כספית לארגון הטרור חמאס, שהוביל טבח בישראל ב-7 באוקטובר והביא למלחמת עזה, אך אין ראיות לכך.

איראן היא בעלת ברית מרכזית של רוסיה על רקע פלישתה לאוקראינה, והיא מואשמת באספקת מל"טים שזורעים הרס בערי אוקראינה. ראיסי עצמו הכחיש את ההאשמות בראיון לסוכנות הידיעות AP שנה שעברה, ואמר שאיראן לא סיפקה נשק כזה מאז פרוץ המלחמה בפברואר 2022.

מנגד גורמים אמריקאים ואירופים אמרו ל-AP שהמספר העצום שנעשה בו שימוש במלחמה באוקראינה מראה שזרימת הנשק מאיראן התגברה מאז תחילת המלחמה.

איראן חמאס התרסקות המסוק של נשיא איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד