כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
הנתונים המלאים

פתיחת מושב הקיץ: איזו כנסת שיאנית החקיקה וכמה חוקים חוקקו מקום המדינה

לקראת פתיחת כנס הקיץ, הכנסת מפרסמת נתונים על החקיקה בישראל. מאז קום המדינה נחקקו 7,328 חוקים. שיאנית החקיקה היתה הכנסת ה-20 שכיהנה 4 שנים ובה נחקקו 625 חוקים

פתיחת מושב הקיץ: איזו כנסת שיאנית החקיקה וכמה חוקים חוקקו מקום המדינה
מליאת הכנסת צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

דו"ח החקיקה שמפרסמת הכנסת לקראת פתיחת כנס הקיץ כולל נתונים על החקיקה בישראל מזוויות מגוונות ופילוחים יוצאי דופן. הנתונים המוצגים בדוח לגבי הכנסת ה-25 מתייחסים ל-15 חודשי הפעילות הראשונים של תקופת כהונתה ועד ליום 24.1.2024. 

הדוח הוכן והופק על ידי מנהלת מאגר החקיקה הלאומי, עו"ד גלי בן-אור, ומנהלת מערכות בינה עסקית (BI) באגף בכיר טכנולוגיה ומחשוב של הכנסת, ד״ר שושנה מקובר.

מאז קום המדינה נחקקו 7,328 חוקים. יוזמת החקיקה של רובם (66%) הוגשה בהצעות חוק ע"י הממשלה ומקורם של שליש מהם ביוזמות חקיקה של חברי כנסת.
 
רוב החוקים שנחקקו (80%) הם תיקונים לחוקים קיימים, ורק 20% מהם – קובעים הסדרי חקיקה חדשים (1,478).
 
הסדרי החקיקה התקפים הקובעים את מערכת הנורמות והחובות בישראל כוללים 53 חוקים מהשלטון העותומני והבריטי ו-7 פקודות שנחקקו בתקופת מועצת המדינה הזמנית. יתר 968 החוקים נחקקו מהכנסת הראשונה ועד הכנסת ה-25.  בין הסדרי החקיקה התקפים שנקבעו בכנסות נקבעו 13 חוקי יסוד.

דוברות הכנסתכמות חוקים שהכנסת חוקקהצילום: דוברות הכנסת

שיאנית החקיקה היתה הכנסת ה-20 שכיהנה 4 שנים ובה נחקקו 625 חוקים. הכנסת הזאת כיהנה 4 שנים אולם לא השלימה את מלוא תקופת כהונתה ופוזרה בחוק שקבע את התפזרותה.

מהכנסת הראשונה ועד הכנסת ה-25 היו רק 6 כנסות שהשלימו את תקופת כהונתן: 2,3,5,6,7,11
 
החוק הראשון שחוקקה האספה המכוננת היה חוק המעבר, וכך נולדה הכנסת הראשונה. 

הכנסת השלישית, 1955-1959, חוקקה את מספר הסדרי החקיקה החדשים הגדול ביותר 122 הסדרי חקיקה (מהם 85 שקבעו הסדר חדש לגמרי ו-27 שהחליפו הסדר קודם).
 
כמה חוקים עוברים בממוצע בחודש? בכנסת הנוכחית עומד הממוצע על כמעט 10 חוקים אבל השיא שייך לכנסת ה-20 עם 13.6 חוקים בחודש. בכנסת העשירית היה הממוצע הנמוך ביותר ועמד על 5.6. 

איזה חודש טוב לחקיקה? חודש יולי מביא ליבול החקיקה הגבוה ביותר (1,521) וגם חודש מרץ (1,286)
 
סקירת החוקים התקפים במדינת ישראל מעלה כי נושאי החקיקה המובילים הם (בסדר הזה) בריאות, רווחה, ביטחון, מיסוי, משפט פלילי ואזרחי. ומהצד השני – הכי פחות חוקים שנחקקו עסקו במדע, ספורט, טכנולוגיה וסייבר.

באיזה יוזמות חקיקה פרטיות מושלם החקיקה? באלה שחברות הכנסת מובילות או באלה שחברי הכנסת מובילים? 

שיעור החוקים שנחקקים שהיוזמת הראשונה שלהן חברת כנסת גבוה יותר משיעור חברות הכנסת מבין חברי הכנסת המכהנים.

בכנסת השמינית 31% מהחוקים שנחקקו מקורם ביוזמה פרטית של חברת כנסת, ושיעורן מקרב חברי הכנסת היה 9%. 

בכנסת ה-19 שליש מהחוקים שנחקקו מקורם היה ביוזמת חברת כנסת, בעוד ששיעורן מקרב חברי הכנסת היה 21%.

בכנסת ה-24 היה לראשונה שוויון בין יוזמות חקיקה של חברי כנסת וחברות כנסת, 11 חוקים בנובלה של חבר כנסת ו-11 חוקים בהובלה של חברת כנסת.  
 
בארבעת החודשים הראשונים למלחמת חרבות ברזל חוקקה הכנסת 30 חוקים.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: ״מדובר במסמך מקיף ומרשים המתאר לפרטי פרטים את תרומתה הכבירה של הכנסת. החקיקה הישראלית ב-75 שנותיה של המדינה היהודית והדמוקרטית משקפת את ההישגים, האתגרים והתמורות שעברנו לאורך העשורים ומהווה חלק מההיסטוריה שנכתבת בימים אלה על תקומתו של העם היהודי בארצו. אלפי החוקים שנחקקו ובוטלו לאורך השנים עיצבו במידה רבה את פניה של החברה הישראלית ונתנו אינספור מענים לצרכי הציבור והמציאות המשתנה. הדו״ח המונח היום על שולחן הכנסת מספק תמונה מרתקת על פעילותם של נבחרי הציבור לדורותיהם, תוך בחינתה במנעד רחב ביותר של היבטים ותחומים. כמו כן, בדו"ח נפרסת תמונת מצב מקיפה ומעמיקה על היקפי עבודת הכנסת ועובדיה המסורים, שבשגרת היום־יום לא בהכרח זוכים להערכה הראויה".

 
הכנסת חוקים אמיר אוחנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד