כ"ו אייר התשפ"ד
03.06.2024
נחשף

ערב הרפורמה למניעת כפל ביטוח בריאות: התייקרות של 45% בפרמיות

חלק מפוליסות הניתוחים יתייקרו ב-45% לאחר הרפורמה הצפויה להיכנס לתוקף בחודש ביוני כך נחשף היום בוועדת הבריאות

ערב הרפורמה למניעת כפל ביטוח בריאות: התייקרות של 45% בפרמיות
כסף צילום: בחדרי חרדים

ועדת הבריאות שבה ודנה היום (שני) בהיערכות ליישום הרפורמה למניעת כפל ביטוחי בריאות. בדיון נחשף כי הפרמיות התייקרו בשיעור של 45%. יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי הדגיש את הצורך בהיערכות לכניסת הרפורמה לתוקף ב-1 ביוני, ולוודא שהיא תמצה את מטרותיה לצד שמירה מוחלטת על זכויות המבוטח בקצה. 

משריקי דרש מהממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון באוצר, להעביר לוועדה נתונים על מספר בעלי הפוליסות בביטוח "מהשקל הראשון" שעברו למשלים שב"ן וכמה בחרו להישאר בביטוח "מהשקל הראשון". הוא קרא למשרדי האוצר והבריאות לדאוג לרשימת רופאים מגוונת מבחינת מומחיות, ותק ופריסה גאוגרפית, ולהעביר לוועדה נתונים על השינויים שחלו בקבוצת הרופאים הזמינים למבוטחים במסגרת המשלים שב"ן ובמסגרת השקל הראשון (מספרם, מומחיות, ותק, פריסה גאוגרפית).

לדברי בנג'י רוזמן, מנהל מחלקת ביטוח בריאות ברשות שוק ההון, הופץ חוזר שיחייב שקיפות מול המבוטחים כדי לאפשר להם החלטה מושכלת. בנוסף, הרשות הקימה ממשק אוטומטי עבור קופות החולים, כדי לוודא אלו מבוטחים מבצעים ניתוחים הכלולים ברפורמה. הדיווחים בממשק נבדקים ומבוקרים ע"י הרשות. לדבריו, למרבית האוכלוסייה לא בוצעה העלאה של הפרמיות, ולפי עו"ד דור פישר, נציג הלשכה המשפטית של הרשות, גם ההעלאה הנרשמת בפרמיות היא של 2% בלבד. 

יעל לינדנברג, רכזת בריאות באגף התקציבים, סיפרה כי המשרד יצא בימים הקרובים עם קמפיין תקשורתי כדי שהציבור יידע מה האפשרויות העומדות לפניו. 

עו"ד אלה תמיר-שלמה, נציגת לובי 99 הדגישה כי "אני נמצאת פה בשם מיליוני מבוטחים שבעקבות הרפורמה נדרשים להכריע בין שתי פוליסות ביטוח בריאות כשאין להם מושג מה ההבדלים בין הפוליסות. אתם מדברים על שיבוב, כיסויים, משלים שב"ן, שקל ראשון, אך לרוב הציבור אין מושג על מה זה אומר. מה הם כן יודעים? שהפוליסה התייקרה בעד 40% ואפילו יותר. הם גם יודעים את מה שחברות הביטוח וסוכני הביטוח מספרים להם. אותו כפל ביטוחי, שבגללו בכלל התאספנו פה, נוצר מלכתחילה בגלל חברות הביטוח וסוכני הביטוח שבגלל מודל התמריצים המעוות שלהם ניצלו את חוסר הידע של הציבור".

עו"ד רו"ח תמיר שלמה ציינה את החשיבות בהסברה פשוטה וברורה לציבור שהייתה אמורה כבר לעלות, "בנייר העמדה ששלחנו לחברי הוועדה, ציינו שרשות שוק ההון התחייבה בפרוטוקול להעלות קמפיין כדי שהציבור ידע מה משמעות הרפורמה. הקמפיין שהיה אמור לעלות כבר לפני חודש אוקטובר, עדיין לא עלה, יתרה מכך, באתר רשות שוק ההון אין אפילו דף מידע אחד עם הסברה על הרפורמה".

שלמה אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, העריך כי כ-30% מהמבוטחים יעברו לביטוח משלים-שב"ן, והזהיר כי בתקופת המלחמה אין לאזרחים רבים פניות נפשית למעבר לתוכנית ביטוח אחרת. 

שירה כלפון, סמנכ"לית חברים לרפואה, הזהירה כי "כל המערכת עובדת עקום, ולאזרחים רבים יש גם שב"ן וגם ביטוח פרטי ועדיין בראים לבקש מאיתנו תרומות למימון תרופות – כי הן אינן מכוסות באף ביטוח". ד"ר אבי גולדפרב, נציג ארגון ארצ"י ומנהל מחלקה בבית חולים, הזהיר כי בשנים הקרובות רופאים רבים יפרשו לגמלאות ולא יהיו זמינים בשב"ן.

עופר הדס, ראש אגף הסכמים ב"כללית", העיר כי הממשק הדיגיטלי זקוק לשיפור ותוספת של רשימת המנתחים. יעל נבון, מנהלת השב"ן ב"לאומית" ציינה את חוסר ההסדרה הדיגיטלית, להתחשבנות הכספית בין קופות החולים לחברות הביטוח. 

החוק "צמצום כפל ביטוח", שהוביל אגף התקציבים עם משרד הבריאות, נועד למנוע את הכפל הביטוחי, המסתכם בכ-1,300 ₪ לשנה – כ-30% מעלויות הביטוח למשק בית על פי הערכת האוצר. כפל ביטוחי נוצר למי שרוכשים שירותי בריאות נוספים (שב"ן) בקופות החולים - וביטוחי בריאות בחברות הביטוח, המהווים 70% מעלות הביטוח המסחרי.

ביטוח בריאות רפורמה התייקרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד