י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
על רקע המלחמה

עקב עזיבת אנשי מפתח: יהדות אוקראינה מכשירה מנהיגים חדשים

המלחמה הבלתי פוסקת באוקראינה, הביאה לגל עזיבה של אנשי מפתח שהחזיקו בתפקידי ניהול בקהילות היהודיות ברחבי המדינה | בעיר צ'רקאסי, למשל, נטשו למעלה מחמישים אחוז מאנשי המפתח את המדינה בעקבות המלחמה | עכשיו, יהדות אוקראינה החלה להכשיר מחדש את דור העתיד של המנהיגים, באמצעות סמינר ייחודי

עקב עזיבת אנשי מפתח: יהדות אוקראינה מכשירה מנהיגים חדשים
אוקראינה מכשירה מנהיגים חדשים צילום: באדיבות המצלם

"למעלה מחמישים אחוז מאנשי המפתח בקהילה שלנו עזבו אותנו ולא חזרו. במקומם הבאנו אנשים המיועדים למלאות את תפקידם והם זקוקים להכשרה ראויה" - כך אומרת הרבנית חני אקסלרוד, שליחת חב"ד בעיר צ'רקאסי והמחוז באוקראינה, יחד עם בעלה הרב דב אקסלרוד. 

צ'רקאסי היא הצצה לתופעה רחבה הרבה יותר, בערים רבות באוקראינה, שם יותר ויותר אושיות ואנשי מפתח בתפקידים ניהוליים ביצועיים בקהילות היהודיות עזבו את המדינה, בעיקר בפרוץ המלחמה, וגם בהמשך - וטרם שבו אליה. הרבנים, בחלק גדול מהמקרים, נותרו לבדם, עם בני המשפחה, אך ללא יכולת להמשיך ולתפעל את הקהילות היהודיות במתכונת טרום המלחמה.

"מתחילת המלחמה אנחנו עדים להתעוררות יהודים מוגברת באוקראינה כולה", מספרת הרבנית אקסלרוד, "גם אנשים שלא הכירו ביהדותם, החלו פתאום להופיע בבית הכנסת, במטרה לקבל חיזוק רוחני וסיוע גשמי - עובדה שדרשה מהרבנים והשלוחים להיערך באופן מוגבר יותר, בכדי להיענות לצורך ההולך וגובר". 

עובדת עזיבתם של אנשי מפתח בקהילות היהודיות את המדינה, בעקבות המלחמה, גרמה לקושי גדול לתת את המענה להתעוררות הגוברת. "הפלונטר גרם לכך שכלל הרבנים ושלוחי חב"ד התאמצו למצוא אנשים חלופיים לאייש את המשרות - אולם מדובר במשימה לא קלה בכלל", מוסיפה לספר הרבנית אקסלרוד, "המצב החדש גם דרש לפעול באופן חדשני ויעיל, בכדי לעמוד באתגרים". 

הפתרון למשבר: מנהיגים חדשים

ברשת היהודית של חב"ד במדינה JRNU, בשיתוף משרד התפוצות הישראלי, נחלצו לסייע בפתרון המשבר, באמצעות השקת סמינר להכשרת מנהיגים חדשים. רבני הקהילות התבקשו לאתר אנשים עם פוטנציאל מנהיגותי בתוך קהילתם, והם משתלבים בסמינר החדש, שיאפשר להם לסייע למשימות של ניהול הקהילות. 

"המנהיגות הקהילתית היא זאת הנושאת בנטל ההנהגה היום-יומי", אמר מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי, "המלחמה באוקראינה הביאה את הקהילות היהודיות להתמודדויות חסרות תקדים וככאלו נדרשת שדרה מנהיגותית יציבה ואיתנה. רבני חב"ד מהווים את חוד החנית של מנהיגות בעולם בכלל ובאוקראינה בפרט. זאת זכות גדולה למדינת ישראל לתת כתף בפרויקט חשוב זה ולקחת חלק בהכשרת המנהיגות הקיימת והעתידית. 

"מדינת ישראל מושיטה יד לעזרה ומשקיעה במנהיגים שיובילו את הקהילות היהודיות בשנים הבאות. ההכשרה כוללת למדינה מרחוק, מפגשים אישיים ופיתוח המיומנויות הטכנולוגיות הנחוצות בעת הזו".

עד כה נרשמו למעלה מ-125. "מדובר בתכנית חובה לכל קהילה חפצת חיים", עדכנה הרבנית קמינצקי, הפועלת יחד עם בעלה הרב שמואל קמינצקי בעיר דנייפרו באוקראינה.

״לאורך כל השנתיים הקשות האחרונות באוקראינה", סיכם שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, "ראינו שוב ושוב את ההתמסרות הגדולה של הרבנים לשימור הקהילות היהודיות והבנו שהם הכוח המשמעותי ביותר לתחזק, לשמר ולפתח את החממות היהודיות החשובות הללו. התכנית החדשה נועדה להעניק כלים אמיתיים וביצועיים להמשך שליחותם החשובה".

חב"ד אוקראינה מלחמת אוקראינה רוסיה עמיחי שיקלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד