י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
קריאה טרומית 

הכנסת אישרה: הכרה בקרית ארבע ודרום הר חברון כחלק מהנגב

הצעת חוק "תיקון לחוק הרשות לפיתוח הנגב" עברה בקריאה טרומית בכנסת. ההצעה של חה"כ לימור סון הר מלך מבקשת להכיר  בקריית ארבע ודרום הר חברון  כחלק מהנגב כדי שיזכו להטבות

הכנסת אישרה: הכרה בקרית ארבע ודרום הר חברון כחלק מהנגב
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצעת החוק "תיקון לחוק הרשות לפיתוח הנגב", שיזמה ח"כ לימור סון הר מלך, עברה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 52-37 ותעבור לועדת הכנסת לצורך קביעת ועדה. 

הצעת החוק נועדה לתקן עוול היסטורי ולהפסיק את האפליה רבת השנים נגד תושבי יישובי דרום הר חברון וקרית ארבע.

ב-1991 חוקק חוק הנגב שם נקבע קו רוחב 115 המגדיר כל מה שמדרונו לנגב. בתוך הקו נמצאים גם יישובי הר חברון וקרית ארבע. לפני מספר שנים התקבלה החלטה שרירותית ומגמתית שבה הוצאו היישובים ביו"ש מהשטח, האזור מדרום לקו 115 ביהודה ושומרון שנמצא בנגב גם הוא, אזור פריפראלי ומשיק בתחומים רבים דומים למצב בשאר היישובים שמסביב.

במהלך הדיון בכנסת, ח"כ סון הר מלך הסבירה את מהות החוק ואמרה: "אנו עומדים להצביע על חוק חשוב. חוק שיפסיק אפליה ועוול בן שנים נגד המתיישבים. בחוק המקורי של הרשות לפיתוח הנגב שנחקק בשנת 1991 נכללים גם יישובי הר חברון וקרית ארבע. עם זאת, לפני מספר שנים התקבלה החלטה שרירותית ומגמתית שבה יישובי דרום הר חברון וקרית ארבע הוחרגו מהחוק."

ח"כ סון הר מלך המשיכה והבהירה: "האזור מדרום לקו 115 ביו"ש שנמצא בנגב גם הוא אזור פריפריאלי שמתמודד עם אותם אתגרים שמתמודדים אזורי הנגב האחרים. אם יש אזור שמוגדר נגב, אין שום סיבה שהוא יופלה לרעה בגלל שהוא ביו"ש. מתוך רצון לשוויון ומניעת אפליה, אנחנו מבקשים להחזיר את המצב לקדמותו ולמצבו החוקי הראשוני."

לדבריה, "יש מגמה לפצל בין תושבי יהודה ושומרון לבין יתר תושבי הארץ, אך החוק הישראלי אינו עושה זאת בהקשר לחובות שלהם: "אזרח ישראלי ביהודה ושומרון צריך לשלם מיסים, לעשות צבא, לשלם מע"מ בסופר, ולשלם ארנונה. החובות במלואן, והזכויות לא כל כך. האם בשל כך אנחנו צריכים להפלות את תושבי הנגב גם הם שגרים ביהודה ושומרון? האם תושבי קרית ארבע, סוסיא וחוות יאיר פחות גרים בנגב מאחרים?".

היא הוסיפה כי "החוק נועד לתקן עיוות של השנים האחרונות ולשים קץ לאפליה. תושבי דרום הר חברון טובים מספיק לשרת את הארץ הזו, להגן על גבולותיה ועל אנשיה, למות בעדה, ולכן הם גם טובים מספיק בשביל להיות שווי זכויות."

הצעת החוק נועדה לקדם את יישובי הנגב, כולל יישובי דרום הר חברון וקרית ארבע, ולצמצם פערים בין אזורי הפריפריה והמרכז. "למדינת ישראל יש אינטרס לאומי ביישובו של הנגב, ותושבי הר חברון וקריית ארבע משרתים את האינטרס הזה בכל רגע נתון," סיכמה ח"כ סון הר מלך.

בסיום נאומה, ציטטה ח"כ סון הר מלך את פרשת השבוע: "וישבתם על הארץ לבטח".

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף משיב להתקפות האופוזיציה על חוק הנגב במליאה: "המפה של מדינת ישראל לא מעניינת את לפיד שעלה לדוכן לתקוף בלי לדעת את העובדות, כי  מה שמעניין אותו זה המפה הפוליטית של יש עתיד.

לבוא ולטעון שהתיקון לחוק מונע תקציבים מהנגב, זה פופוליזם. החוק הזה יתרום לשגשוגם של יישובי הר חברון יחד עם שאר הנגב. אני דן אתכם לכף זכות, זו בורות.

אני גאה בחוק הזה, החוק הזה, הוא תיקון עוול ברמה ההצהרתית, כי כך היה במשך עשרות שנים. 

אתם צועקים דמוקרטיה, הנה הצעת חוק שוויונית. אין שום סיבה שהשטחים הדרומיים של יו"ש יהיו מופלים מול שטחים זהים בשטחי מדינת ישראל וזאת מתוך שאיפה לשוויון ומניעת אפליה בין אזרחי המדינה. 

תיקון חוק הנגב יתרום לפיתוח וצמצום פערים בנגב ויעניק למשרד הנגב והגליל בראשותי אפשרויות פעולה נוספות לסיוע", כך וסרלאוף.

לימור סון הר מלך חוק הנגב יצחק וסרלאוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד