ט' סיון התשפ"ד
15.06.2024
לראשונה בישראל

בדיקה ביתית לניטור מחלת הפרקינסון

הבדיקה החדשנית תאפשר לחולי פרקינסון לנטר את מצבם המוטורי ותסמיני המחלה בביתם באמצעות בדיקת "הולטר" המבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI)

בדיקה ביתית לניטור מחלת הפרקינסון
אילוסטרציה צילום: pexels

מחלת הפרקינסון הינה מחלה כרונית פרוגרסיבית חשוכת מרפא, הפוגעת בתאי עצב במוח המייצרים דופמין, המשמש להעברת אותות מהמוח למערכת העצבים המרכזית. בישראל חיים כ-35,000 חולי פרקינסון ומדי שנה מתגלים כ-2500 חולים חדשים.

כעת, לראשונה בישראל, יתאפשר לחולי פרקינסון לנטר את מצבם המוטורי ותסמיני המחלה באמצעות בדיקת "הולטר" ביתית, מבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) פשוטה לתפעול.

המכשיר הקטן (80 גר') מוצמד לחגורת המותניים של המטופל ומנטר בצורה רציפה למשך שבוע תסמינים מוטוריים. בסיום התהליך, מופק דו"ח המאפשר לחולה ולרופא המטפל לקבל תמונת מצב מדויקת ועדכנית של מצב המחלה, להבין האם המטופל מקפיד על שגרת נטילת התרופות באופן רציף על פי הנחיות הרופא, מאפשר לזהות נפילות "פוטנציאליות" ומעניק לו האפשרות לטיוב ודיוק מתן טיפול תרופתי  בהתאם למצב החולה.

המתמודדים עם המחלה מקבלים טיפול תרופתי ייעודי לתסמיני המחלה המוטוריים דוגמת רעד, נוקשות, איטיות בתנועה וחוסר שיווי-משקל, ולתסמינים הלא-מוטוריים עצירות, הפרעות שינה, נפילות בלחץ דם, הפרעות בבליעה ועוד. שגרת נטילת התרופות מותאמת-אישית. הטיפול נועד להתמודדות טובה יותר עם תסמיני המחלה. בטיפול בפרקינסון נעזרים בדרך כלל בשילוב של תרופות עם מנגנוני פעולה שונים. 

לא פעם, האיזון בין ניהול תסמיני המחלה ובין נטילה מרובה של תרופות במשך היום הוא איזון עדין ונבנה מתוך היכרות עם התפקוד של החולה, משך המחלה, התסמינים הדומיננטיים, ועוד. חשיבותה של בדיקת ההולטר החדשה היא בכך שהיא מאפשרת לרופא המטפל הבנה טובה ומעמיקה של מצב המטופל לכל אורך שעות היממה (ולא רק בזמן הבדיקה בקליניקה) והתאמה נכונה ומדויקת יותר של מינון וסוג התרופות, התורמים משמעותית לשיפור איכות חיי החולים.
 
פרופ' שרון חסין, מנהלת המכון להפרעות תנועה, שיבא תל השומר: "תוצאות בדיקת ההולטר הביתית  חשובות לנו כרופאים מטפלים. כשמטופל מגיע למרפאה, חשוב לדעת מה מצבו לאורך היום, מהבוקר עד הלילה, ופעמים רבות  הדיווח של המטופל אינו משקף את המצב כמו שהוא. ההולטר נותן  מדד אובייקטיבי על התנועתיות וגם על הפעילות של החולה בסביבה הטבעית שלו ובעיקר מאפשר לדעת האם הוא נטל את התרופות בשעות הנכונות והאם מבחינה תנועתית הוא מאוזן לאורך שעות היום.

היא מוסיפה: "מהניסיון שלי כרופאה, תוצאות הבדיקה מעניקות תובנות לגבי מתן הנחיות מדויקות ומבוססות יותר וגם החולה מבין טוב יותר מה הוא צריך לעשות ואז גם מצבו משתפר. לעיתים אני מבינה שהחולה נמצא במינונים נמוכים מדי של תרופות, ואז צריך להגדיל לו את המינון או לפזר יותר טוב את התרופות לאורך היום. כל הדברים האלה יכולים לספק לחולה יותר שעות של פעילות במשך היום".

אייל לוי, מנכ"ל עמותת פרקינסון ישראל: "העמותה פועלת להנגיש למתמודדים את כלל החידושים הטיפוליים המוצעים כיום למחלה, ובכלל זה גם בדיקת ההולטר החדשנית, שהיא אמצעי מעקב יעיל ופשוט לניטור תסמיני המחלה בביתו של החולה ויכולה לסייע בשיפור איכות חייו. העמותה אף מאפשרת לחברי העמותה לרכוש את הבדיקה במחיר מסובסד, במסגרת סל השירותים הרחב שהיא מעניקה למתמודדים".

מכשיר ה-STAT-ON  מבית CARE4SENSE הוא הראשון מסוגו, כאמור, המאושר לשימוש בישראל וכן במדינות מערביות רבות כמו: ספרד, מדינות נורדיות, גרמניה ואנגליה. חברת טרדיס-גת מייצגת את חברת CARE4SENSE באופן בלעדי בישראל ומאפשרת למטופלים להזמין את מכשיר ההולטר לביתם באמצעות שליח ואיסוף המכשיר מביתם בסיום הבדיקה. על המטופל להגיע לשיחת ייעוץ עם נוירולוג המומחה בהפרעות תנועה על מנת לקבל את חוות דעתו לאור תוצאות הבדיקה.

פרקינסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד