י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
בראשות בן האדמו"ר

היסטוריה בגור: מאה אברכים שנבחנו ישבתו בביהמ"ד בפולין

היסטוריה בגור: לראשונה מאז השואה משלחת של תלמידי חכמים מגיעה לשבת התעלות בבית המדרש שבפולין מאה אברכים שנבחנו על יותר מאלף דפי גמרא, יוצאים למסע מיוחד בראשות הרה"צ רבי שלמה צבי אלתר בן האדמו"ר מגור 

היסטוריה בגור: מאה אברכים שנבחנו ישבתו בביהמ"ד בפולין
בית המדרש המפורסם בעיירה גורא-קלאווריה שבפולין צילום: באדיבות המצלם

כבר שמונים וחמש שנים שקירות בית המדרש המפורסם בעיירה גורא-קלאווריה שבפולין לא ראו מחזה שכזה.

בימים אלו שלפני חג השבועות , כבר היו מתחילים שיירות של חסידים מכל רחבי פולין הקונגרסאית לנוע לכיוון העיירה המפורסמת, כדי לעשות שם את חג השבועות. בניין בית המדרש הקטן צר מהכיל את אלפי החסידים. הם היו נאלצים להתפלל וללמוד ברחבות החצר הגדולות שמסביב.

התהלכו שם בין הכתלים חסידים שמראיהם החיצוני היה פשוט. הם חבשו את אותו קסקט יהודי מפורסם ונדחפו באותה "שורה" סביב הרבי, אבל כל העולם ידע שמדובר בגאוני עולם. שמות כמו רבי מנחם זמבא הי"ד, רבי מאיר דן פלוצקי, רבי מרדכי קלינו, רבי דוד מינצברג, צעדו בין הבאים והרעישו את העולם כולו בידיעת התורה.

אלא שאז עלה מלאך המוות הנאצי וכבש את פולין בסערה. הכל חרב ונשרף. לגיונות של פרחי חסידים קידשו שם שמים במחנות ובגטאות. רק הבניין הישן נותר. הפך לאורוות סוסים ובהמשך בית חרושת לרהיטים. 

גור הגדולה הצליחה להינצל בניסים. מרן ה'אמרי אמת' זי"ע ובניו ה'בית ישראל' הלב שמחה והפני מנחם זי"ע נותרו לפליטה והחזירו את גור לימיה הגדולים.

אך בשנים האחרונות התחוללה המהפכה האמיתית. סיפורה של שיטת המזומנים הולך ומתפרסם. ואלפי בחורים ואברכים נבחנים על מאות ואלפי דפים ושולטים בהם בצורה מעוררת השתאות.

מי שמרכז את כל הפעילות העצומה הזו עבור אלפי אברכי חסידי גור, אשר שמסתייע במערכות ממוחשבות ומשוכללות ובשיטות למידה מקצועיות - הוא המפעל הגדול "תורתו" אשר עומד בניהולו של הרה"צ רבי שלמה צבי אלתר בן האדמו"ר מגור.

בגור מספרים שלפני כשנה קרא מרן האדמו"ר לבנו וביקשו לצאת במיזם עידוד חדש שיביא בסופו קבוצת עילית של למדנים שיבחנו על יותר מאלף דפי גמרא בעל פה. 

לא מדובר בבחינה אחת, אלא בשליטה מוחלטת ברוב הש"ס. שליטה שכל הזמן חוזרת ונבחנת.  התוצאה עלתה על התכנונים. יותר ממאה אברכים עמדו באתגר ואף עברו אותו. 

עכשיו הוחלט לסגור מעגל ולהחזיר את התורה לאכסניא שלה, משלחת הלמדנים תצא למסע התעלות מרגש באותם שבילים בפולין של מעלה.

לפני יציאתם לדרך, הגיעו האברכים בראשות הרה"צ רבי שלמה צבי אלתר אל בית המדרש הגדול של גור בירושלים, כדי לקבל ברכת פרידה מיוחדת מאת האדמו"ר שקיבלם במאור פנים ואמר. ב"ה כזה ציבור גדול ובירכם בצאתכם לשלום, לאחמ"כ כל האברכים עברו באופן אישי וקיבלו בקבוק יין.

הבוקר (חמישי) יצאו המשתתפים לנתב"ג שם ימתין להם מטוס מיוחד שנשכר על ידי קבוצת נדיבים תומכי מפעלי "תורתו". כדי שהמסע כולו יהיה שמור ככל האפשר.

המשלחת צפויה לנחות בורשה שבפולין שם ישתטחו הרבנים על קברי הצדיקים והחסידים לבית גור וראדזימין הטמונים בבית החיים המפורסם שברחוב אוקופובה. 

משם תצא המשלחת לעשות שבת היסטורית מיוחדת של סגירת מעגל בעיירה גורא-קלאווריה. כאשר בערב שבת ייצאו יחדיו להשתטח על ציונם הקדוש של מרנן ה'חידושי הרים' והשפת אמת זי"ע. ביום זה יחול גם היארצייט של ראש המשפחה הגאון הצדיק רבי ישראל רוטנברג זצ"ל רבה של העיירה גור ואביו של החידושי הרים.

מקום קברו ידוע רק במשוער והשנה יעמדו שם חברי המשלחת ויתפללו ואף יאמרו קדיש לטובת נשמתו.

משם ימשיכו הרבנים לעשות שבת שלמה עשירה ברוחניות וגשמיות. כאשר במהלכה יזכו הלומדים להסתובב בין אותם כתלים, ללמוד ולשנן אלפי דפי גמרא ולהחזיר עטרה ליושנה.

סעודות השבת ייערכו בצוותא חדא בראשות הרה"צ רבי שלמה צבי אלתר ויחזירו את טעמן של הסעודות והחבורות שגעשו באותו מקום.

תוכניות השבת והימים הנוספים, מפורטות וכוללות ימים רצופים של התעלות בתורה ותפילה, ואף מעמד תפילה מיוחד למען כל אחינו בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה, שהקב"ה ירחם עלהם ויוציאם מאפילה לאורה גדולה.

בגור רואים במסע הזה מסר של ניצחון. נצח ישראל לא ישקר. ואף כי עמדו עלינו לכלותנו, הקדוש ברוך עשה למען תורתו והנה שוב מתנגן קול התורה הגוראי ומהדהד בכל העולם עד ביאת גואל צדק.

חסידות גור פולין הרב שלמה צבי אלתר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד