י' סיון התשפ"ד
16.06.2024
בארכיון הוותיקן

10,000 מכתבי תחינה מיהודים שהתחננו להצלה - אך נרצחו

מכתבים מיהודים ששיוועו להצלה הגיעו לוותיקן ברציפות בין 1939 ל-1945. מה שאומר שלקהילה היהודית לא היה הרושם שמכתבים לאפיפיור היו לשווא

10,000 מכתבי תחינה מיהודים שהתחננו להצלה - אך נרצחו
הוותיקן צילום: pixabay

על פי היסטוריון הכנסייה הוברט וולף, מחקר על איגרות שנשלחו לוותיקן על ידי יהודים שנרדפו בתקופת הנאצים הגיע לאחר ארבע שנות לכמעט 10,000 מכתבים שכאלה, כך אמר וולף בראיון לעיתונים של קבוצת Bistumspresse בגרמניה, והוסיף: "אף פעם לא ציפינו לזה". 

החוקרים עובדים כיום בארכיון הוותיקן על תקופת האפיפיור השנוי במחלוקת פיוס ה-12, שכיהן מ-1939 עד 1958. המכתבים הועמדו לרשות החוקרים רק ב-2020. "באלפי הארגזים מצאנו אינספור מכתבים מיהודים בתקופת השואה שבהם התחננו לעזרת האפיפיור והוותיקן: 'הציל אותנו, אבא קדוש!'", נכתב שם, לדברי וולף.

לעתים קרובות אלו היו הטקסטים האחרונים שכתבו לפני שנרצחו. "עכשיו אנחנו הראשונים להחזיק את המכתבים המרגשים האלה בידיים שלנו אחרי יותר מ-70 שנה. זה נותן לנו חובה לשחזר את גורלם של האנשים האלה תוך שימוש בכל המקורות ולתת לאותם אנשים, שאת זכרם ביקשו הנאצים למחוק - קול מחדש".

לפי הממצאים הראשוניים, ישנן שתי קבוצות של מקרים: "אלה שבהם הוותיקן יכול היה לעזור אם רצה, ואלו שבהם היה תלוי בסיוע של צדדים שלישיים", אומר ההיסטוריון. הקטגוריה הראשונה כוללת עזרה כלכלית, הסדרת מקומות לינה ומקומות מסתור וקבלת מידע על קרובי משפחה נעדרים. בכל הנוגע להוצאת אשרות, אישורי שהייה או שחרור אנשים ממחנה ריכוז, הוותיקן יכול היה לפעול רק כעותר לרשות ממלכתית.

"מכתבים מיהודים הגיעו לוותיקן ברציפות בין 1939 ל-1945. מה שאומר שלקהילה היהודית לא היה הרושם שמכתבים לאפיפיור היו לשווא", אמר וולף. עם זאת, בהתחשב בכמות החומר יקח שנים לנתח את הפניות. "רק כאשר כל הפניות ועיבודן ייכללו במסד הנתונים שלנו, יהיה אפשר להגיע למסקנות מהימנות", סיכם ההיסטוריון.

גרמניה הוותיקן נאצים אפיפיור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד