י' סיון התשפ"ד
16.06.2024

נערכים לל"ג בעומר תחת תנאי קיצון: מהי כמות השריפות שהתרחשו השנה?

עשרות אלפי שריפות מתרחשות ביערות מידי שנה, רובן נגרמות מתוך רשלנות או בזדון ע"י בני אדם | כמה אירועי שריפות בשטחים פתוחים נרשמו בשנה האחרונה? ואיך נערכים לל"ג בעומר תחת תנאי קיצון?

נערכים לל"ג בעומר תחת תנאי קיצון: מהי כמות השריפות שהתרחשו השנה?
שריפה באזור אשכול צילום: אביאל יצחק, רט"ג

מדי שנה פורצות בשטחים פתוחים בישראל כ-40,000 שריפות, שכמעט כולן נגרמות מתוך רשלנות או בזדון על-ידי האדם. בשנת 2023 נרשמו 24,480 אירועי שריפות בשטחים פתוחים שטופלו על ידי צוותי כיבוי והצלה (35.3% מכלל האירועים).

בסוף השבוע הקרוב נציין את ל"ג בעומר ורבים יבחרו לעשות זאת בדרך המסורתית על ידי הבערת מדורות. בשנים האחרונות עולה המודעות לנזקים הנגרמים ממדורות החג, בהם זיהום אוויר מוגבר, פציעת מבלים ושריפות המתפשטות ומסכנות בני אדם, רכוש וערכי טבע.

חודש זה, הוא אחד החודשים העמוסים ביותר מבחינת שריפות בשטחים פתוחים וביערות, דבר המעמיס מאוד על מערך הכבאות וההצלה.

בחודש זה מתקיימים בדרך כלל תנאים מטאורולוגיים קיצוניים – כמו אלה המורגשים בימים אלה, המשפיעים על התפשטות שריפות. מדי שנה בשנים האחרונות, כחלק משיפור ההתמודדות עם נזקי השריפות, מוציא נציב כבאות והצלה "צו נציב" האוסר על הדלקת מדורות והבערת אש בשטחים פתוחים, פרט למקומות המותרים.

מטרת הצו היא לצמצם את השריפות הרבות הפורצות כתוצאה מרשלנות, ולאפשר לחוגגים ליהנות מהמנהגים בצורה בטוחה יותר.

שריפות יער נרחבות הן אירועים שכיחים באזורים של אקלים ים תיכוני. באגן הים התיכון רוב השריפות נגרמות על-ידי האדם, ובאזורים ים תיכוניים שיעור זה מגיע ל-95%. כתוצאה משינוי האקלים, שצפוי להוביל לשינוי במשטר הרוחות, בלחות היחסית ובלחות הצמחים באזורנו, משטר השריפות אף יוחמר ושריפות בשטחים פתוחים צפויות לפרוץ בתדירות גבוהה יותר ובעוצמות גדולות יותר.

בעבר היו מודלקות מדורות ל"ג בעומר בקרבה לבתים, בתוך יערות, ליד תשתיות דליקות ובמקומות רגישים אחרים. לכן המגמה כיום ברורה – לצמצם את סכנת השריפות המאיימות על אדם ועל רכוש ואת ההשפעות על הסביבה, ולהגביר את המודעות לסכנה מאש.

כיום נעשית הסברה רחבה לצמצום מדורות ל"ג בעומר כחלק מפורום השריפות הלאומי, אותו מוביל נציב הכבאות והצלה רב טפסר אייל כספי. בפורום חברים: קק"ל, רשות הטבע והגנים, צה"ל, השירות המטאורולוגי, מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה ועוד.

גם הרשויות המקומיות והאזוריות פועלות יחד עם מערך כבאות והצלה כדי לאפשר את הדלקת המדורות בצורה בטוחה; כדי לא לסכן את החוגגים, מומלץ להדליק מדורות רק במקומות המותרים, ובאופן קהילתי.

כחלק מההיערכות, מבצעות רשויות רבות כיסוח עשבייה דליקה, הרמת נוף לעצים, פינוי פסולת דליקה ופעולות נוספות המקטינות את דליקות השטחים הציבוריים. גם בשטחים הפרטיים רצוי להרחיק צמחייה וחומרים דליקים אחרים מקירות המבנה, לכסח צמחייה עשבונית דליקה, להסיר ענפים נמוכים, לטפל בחומרים מעכבי בעירה בתשתיות דליקות ועוד פעולות שמטרתן לצמצם את הסיכון משריפות. חשוב גם להימנע מלהכניס למדורות חומרים רעילים כמו פלסטיק ופולימרים אחרים הפולטים עשן רעיל.

היום רבים בוחרים לחגוג את ל"ג בעומר באופן אלטרנטיבי, המצמצם את סכנת השריפות ואת הפגיעה בסביבה, אך אם בכל זאת תבחרו לחגוג באופן המסורתי – חשוב להקפיד על ההנחיות גם בחג.

שריפה ל"ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד