י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
ההדלקה הגדולה בעולם

רבבות צעקו "יבטל" עם ר' מיילך עד אשמורת הבוקר | תיעוד מרהיב

מירון בבית שמש: כ-40 אלף איש השתתפו באירוע ההדלקה המרכזית של כ"ק הגה"צ רבי אלימלך בידרמן שנערך ברמב"ש | אורחים מחו"ל, ילדי חלאקה ואנשי מירון שוררו בדבקות "אשרינו מה טוב חלקנו בהילולא דבר יוחאי" | תיעוד מסכם ונרחב

רבבות צעקו "יבטל" עם ר' מיילך עד אשמורת הבוקר | תיעוד מרהיב
ההדלקה של רבי מיילך בידרמן בבית שמש צילום: שוקי לרר

"יבטל כל הגזירות", שאגו ההמונים פעם ועוד פעם ועוד פעם, במתחם ההדלקה הענקי ברמת בית שמש ד' בהדלקה המרכזית שנערכה במוצש"ק ליל ל"ג באדר בראשות הגה"צ רבי אלימלך בידרמן.

לנוכח המצב המתוח בצפון וסגירת הר מירון בצו צבאי, נערכו אנשי הגה"צ רבי אלימלך בידרמן למצוא מקום חלופי לקליטת האלפים הבאים להשתתף בהדלקה המסורתית. הפור נפל על בית שמש, שם הוכשר מתחם ענק בסמוך לרמת בית שמש ד', והמערכה יצאה לדרכה.

לא קלה היתה המלאכה, והודות לעסקנים נסללה הדרך והתוכנית החלה. הלוגיסטיקה היתה מורכבת, לשנע את עשרות האלפים ולהביא אותם בבטחה אל המתחם. אכן, למעט תקלות מקומיות האירוע הענק עבר בשלום ובהצלחה מרובה. 

קרוב לחצות הליל נפתחו השערים ועשרות אלפים התקבצו אל המתחם שעבר הכשרה ונסלל מחדש עבור ההמונים. שירותים ניידים, ברזיות, עוגות ושתיה קלה הונחו בכל מקום לאורך המתחם הענקי ואלפים תפסו מקומות בטריבונות. שמוליק הולצמן שפיקד על הארוע קרא פעם אחר פעם לאלפים לשמוע להוראות הבטיחות והמשטרה, ואף עצר פעמים מספר את האירוע כדי להרחיק את ההמונים שלא יבואו לידי סכנה.

הרב אלימלך בידרמן, לג בעומר תשפ''ד צילום: שיא לייב

אחד מאנשי הגה"צ רבי מיילך ומיוזמי ומפיקי הארוע שיבח את כוחות המשטרה והביטחון שעשו יד אחת לשמירה מוקפדת על המקום והארוע. אם כי לדבריו משרד התחבורה לא עשה די כדי לשנע את ההמונים ואלפים רבים נותרו תקועים מבלי יכולת להגיע.

מעט לאחר חצות, עלה רבי מיילך לבימה הגבוהה, שנראתה היטב בכל האזור ואף מתחם הנשים המרוחק יכול היה לראות ולחוות את הארוע מקרוב. הוא פצח בריקוד "תורתו מגן עלינו" ותוך שניות חישמל את האירוע, וההמונים החלו לרקוד בסערה. בדבריו – שנאמרו לראשונה בשילוב לשון הקודש עבור המוני העם – עמד רבי אלימלך על הלשון "תורתו מגן לנו" שכתב הבן איש חי. "וכי לאיזה תורה התכוון המחבר?", ואמר רבי אלימלך כי רבי שמעון בר יוחאי אומר "חס ושלום שתשתכח תורה מישראל", - זו התורה שמגינה עלינו, רשב"י שחמל ודאג שלא תשתכח תורה מישראל, ובזכותו אנחנו כאן, נצח ישראל לא ישקר.

פרק נכבד בדבריו הקדיש לחולים ולכל עם ישראל השרוי במצב קשה בימים אלו, בצפון ובדרום, ואף קרא ביחד עם ההמונים פרקי תהילים לשלום עם ישראל בכל מקומות מושבותיהם. בשירת "קרע רוע גזר דינינו" ביקש מהאלפים הרבים לחזור אחריו מילה במילה ולקרוע שערי שמים. שוב ביקש לומר אחריו פסוק בפסוק את "שמע קולנו" הנאמר בימי סליחות.

בשילוב שירה וזמרה, ריקודים ומחולות העלה רבי מיילך את האלפים בדברי תורה, מוסר ואגדה. "היום מקובל לתת לכל מוסד קרוב אליכם הוראת קבע. רבי שמעון מבקש מכולם הוראת קבע, קבלה אחת קטנה, שעמה רבי שמעון יפעל לכם ישועה". הוא האריך בדבריו כי למה קוראים לזה "קבלה" ולא התחייבות וכדומה, כי "אכן זו קבלה, ברגע שאדם מתחייב כבר נושע, וכבר מקבל ישועה מאת השם".

בהמשך דבריו העלה על נס את כל החולים הזקוקים לרפואה והזכיר מקרים קשים של ארגון rccs אותו הוא מלווה כבר שנים רבות והדואג לרפואה צרי ומזור לאלפי חולים. הוא הזכיר את "פירות הנושרים", אותם אלו שאיבדו את הדרך ואת מסורת בית אבא, הוא אמר כי אף זה נרמז בבקשתו של רשב"י "חס ושלום שלא תשתכח תורה מישראל".

רגעים מרטיטים היו כשביקש ישועה עבור יהודים שלא זכו לפרי בטן והזכיר את דברי חז"ל "דילידא אימיה כרבי שמעון תיליד", וברש"י: "כל שאמו יולדת תבקש רחמים יהי רצון שיהא כר' שמעון", יש את הכוח היום לבקש על ילדים, ובוודאי שמי שיש לו ילדים יכול לבקש שיהיו כר' שמעון, ואז שרו עשרות האלפים יחדיו את "ואזכה לראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות".

קרוב לשעה 4 לפנות בוקר, העלה רבי אלימלך את האבוקות של אור, כשלפני כן כובדו נדיבים ומחזיקי תורה וחסד, התומכים במפעלות הצדקה והחסד של רבי אלימלך ובארגון האלמנות והיתומים שתחת נשיאותו, לשפוך שמן וצמר גפן למדורה.

בדרכו למדורה, ביקש רבי מיילך מהאלפים לשיר שוב ושוב את  "ידע כל הנסתרות...", כשרבי מיילך לדרכו ולשיטתו משנה מעט מהנוסח, ובמקום לומר "ביטל כמה גזירות", צעק פעם אחר פעם "יבטל, יבטל, יבטל" והאלפים נענו אחריו.

כשהאור עלה במוקד המדורה, יצאו האלפים בריקודים גדולים עד שהאיר השחר.

"תורתו מגן לנו... אדוננו בר יוחאי".

הרב אלימלך בידרמן הדלקה בית שמש ל"ג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד