י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
עיר שחוברה

מנהרות, נת"צים וקווי רכבת חדשים: סיקור מהפכת התחבורה של ירושלים

רשת רכבת קלה ענפה, חניוני ענק, נתיבי תחבורה ציבורית ומנהרות וכבישים משודרגים, הם רק חלק מהמהפכה התחבורתית הענקית אותה מובילה עיריית ירושלים • בפניכם סיקור של שלל הפרויקטים שבוצעו ומבוצעים בימים אלו • עיר שחוברה לה, מודל 2024

  מנהרות, נת"צים וקווי רכבת חדשים: סיקור מהפכת התחבורה של ירושלים
הקו הכחול. הדמיה צילום: אתר עיריית ירושלים

ירושלים עוברת מהפכה תחבורתית שתשנה את פניה בשנים הקרובות, אותה מובילה עיריית ירושלים בהובלת ראש העיר משה ליאון. העיר, שסבלה בעברה מפקוקי תנועה חמורים, מתחדשת בקצב מהיר עם תשתיות תחבורה מתקדמות - רשת רכבת קלה ענפה, חניוני ענק, נתיבי תחבורה ציבורית, מנהרות וכבישים משודרגים. הפרויקטים הגדולים שבוצעו ומבוצעים כעת הופכים את ירושלים לבירה בעלת מערכת תחבורה חדשנית ויעילה יותר, אשר תקל על העומסים ותאפשר ניידות משופרת לתושבים ולמבקרים. 

בפניכם סיקור מתומצת של מיזמי התחבורה המרכזיים אותם  מובילה העירייה בימים אלו לטובת תושביה ומבקריה הרבים.

הדרך הקלה והבטוחה

הרכבת הקלה - עמוד השדרה של מערך התחבורה החדשני בירושלים, מתרחבת וגדלה. הקו האדום הקיים מורחב צפונה ודרומה, ואילו הקו הירוק החדש שנמצא בשלבי הקמה מתקדמים ויושלם על פי הצפי במהלך שנת 2025, יתפרש על פני 40 ק"מ. הקו האדום והירוק יכללו 5 קווים שונים ו-77 תחנות, שבה צפויים לנסוע כ-350 אלף נוסעים ביום. במקביל, מתקדם התכנון לקווים הכחול, הסגול והתכלת שיוסיפו 31 ק"מ ו-52 תחנות נוספות. רשת הרכבת הקלה המתרחבת תשפר משמעותית את התחבורה הציבורית ותקל על העומס בכבישים.

חנה וסע

כדי לשלב את הרכבת הקלה עם תחבורה פרטית, עיריית ירושלים מקימה רשת של חניוני "חנה וסע" ברחבי העיר. חניון נחל צופים עם כ-1,000 מקומות כבר נפתח, כשבתכנון מתקדם נמצאים חניונים שיכללו כ-7,500 מקומות חניה חדשים, ביניהם חניון הר חומה, חניון רוזמרין, חניון "4/9" בהר חוצבים, הרחבת חניון פסגת זאב ועוד. חניונים אלה יאפשרו לנהגים להחנות ולהמשיך בתחבורה ציבורית, ויקלו בכך על העומס בכבישים.

האור במנהרה

כדי לשפר את זרימת התנועה, מוקמים בירושלים פרויקטים רחבי-היקף של מנהרות והפרדות מפלסיות. הפרויקט המרכזי הוא הפרדה מפלסית בצומת הגבעה הצרפתית שתכלול 4 מנהרות באורך 4.4 ק"מ. בקלנדיה מתוכננת הפרדה מפלסית נוספת שתקל על העומס למזרח העיר. בשדרות שז"ר נבנו שתי מנהרות וחניון תת-קרקעי לניהול התנועה בכניסה לעיר. כמו כן, הורחב כביש המנהרות לגוש עציון עם מנהרות ארוכות חדשות ונתיב תחבורה ציבורית מתחלף. פרויקטים אלו יאפשרו נסיעה קלה ומהירה יותר בכבישי ירושלים.

מנתבים מחדש

במקביל להקמת רשת הרכבת הקלה, עיריית ירושלים פועלת על מנת להנגיש את התחבורה הציבורית עוד יותר באמצעות הקמת נתיבי תחבורה ציבורית ייחודיים (נת"צים) בצירים מרכזיים ברחבי העיר. זאת כדי לתת קדימות לאוטובוסים ולהבטיח נסיעה חלקה ומהירה יותר.

מתוך אתר עיריית ירושליםנת"צ גולדה מאירצילום: מתוך אתר עיריית ירושלים


לאורך ציר מרכזי מדרום לצפון הוקם נת"צ ארוך ומשודרג, החל ממחלף סחרוב המחודש, דרך רחוב ירמיהו ועד אזור התעשייה בהר חוצבים. בשנה הקרובה צפויים להיפתח נת"צים נוספים, ביניהם לאורך שדרות בגין, רחוב הצבי וציר הרצוג-פרבשטיין-דרך רבין. גם דרך חברון בדרום העיר תכלול נת"צ חדש.

בנוסף, בכביש המנהרות המורחב לגוש עציון, ייפתח בקרוב נת"צ מתחלף חדשני באורך 5 ק"מ - שיאפשר בשעות העומס נתיב תחבורה ציבורית נפרד בכיוון הכניסה לעיר ובכיוון היציאה ממנה. סה"כ מתוכננים בירושלים למעלה מ-100 ק"מ של נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, שיקלו על הגעתם היעילה של אוטובוסים וישפרו את השירות לנוסעים.

תחבורה בירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד