י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
סוגיית חוק הגיוס

גלנט: "ציפיתי שגנץ יקבל מנהיגות, הייתה הסכמה על 50% מחייבי גיוס"

שר הביטחון יואב גלנט התייחס לסוגיית חוק הגיוס ואמר: "כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על כל מפלגות "ממשלת החירום" אני אביא אותו, חוק חד צדדי לא אביא". לדבריו, "ציפיתי שבני גנץ יקבל מנהיגות בשעת מלחמה והוא לא עשה את זה"

גלנט: "ציפיתי שגנץ יקבל מנהיגות, הייתה הסכמה על 50% מחייבי גיוס"
שר הביטחון יואב גלנט במסיבת עיתונאים צילום: Tomer Neuberg/Flash90     

שר הביטחון יואב גלנט קיים אחר הצהריים (ראשון) תדרוך לכלי התקשורת בסוגיית חוק הגיוס.

בפתח דבריו אמר שר הביטחון: "מדובר באתגר לאומי שעימו אנחנו מתנהלים 76 שנים ובזמן מלחמה שלא הכרנו 76 שנה". לדבריו, "צה"ל זקוק לחרדים, זקוק לעוד חיילים בכל היחידות, יש פה שעת כושר. מזהים רצון בחלקים של הציבור החרדי".

גלנט שיבח את מסקנות ואת התנהלות ועדת שקדי וטען: "גיוס החרדים האחרון היה גבוה ביותר גם בקרב הלוחמים וגם בקרב תומכי הלחימה".

שר הביטחון הזכיר: "גדוד נצח יהודה נלחם ברצועת עזה ויש לו גם נפגעים לצערי. אנחנו נלחמים בשבע חזיתות ובשביל להילחם צריכים עוד חיילים". 

גלנט מנה שמונה עקרונות וטען שעל חמישה עקרונות לא היו מחלוקות בדיונים על חוק גיוס מוסכם, אבל הסיכום לגביהם מותנה בקבלת כל שמונת העקרונות.

לדברי שר הביטחון העיקרון הראשון שעליו הייתה הסכמה, היא קצב השתלבות של 25% מחייבי הגיוס בשנה הראשונה של חקיקת החוק והגעה ל-50% בתוך 5 שנים.

לדבריו, "דובר על קצב של 50% בתוך כמה שנים מבני הציבור החרדי. הייתה הבנה לזה גם מצד החרדים".

2. בקרה ופיקוח תיעשה על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ויועבר גם לידי משרד הביטחון ומשרד החינוך.

3. תקציב בחוק למסלולים. 4. הקמת מנהלת שתעסוק בעניין באופן מסודר בצה"ל וכן מינוי קצין חיל לנושא גיוס חרדי וגורם ייעודי במשרד הביטחון.

5. גם הנושא של שלילת הטבות כלכליות למי שלא מתגייס (בין אם הוא חרדי ובין אם לא) כמו הנחה בארנונה והשתתפות בהגרלות על קרקעות.

על שלושה עקרונות לא היו סיכומים ועל זה המגעים התפוצצו: 1. באיזה סוג של החלטה ייכנסו היעדים (כנסת או ממשלה).

2. מה תהיה גובה הסנקציה על תקציב הישיבות בגין אי עמידה בקצב ההשתלבות.

3. אם לאורך 3 שנים אין התקדמות האם החוק יופסק או שממשיכים איתון בדרכים כאלו או אחרים.

שר הביטחון התייחס לסוגייה הפוליטית של חוק הגיוס ולאולטימטום שנתן ולפיו, חוק גיוס יוגש על ידו רק בהסמכה רחבה ואמר: "לפני שלושה חודשים אמרתי כל חוק גיוס שיהיה מוסכם על כל מפלגות "ממשלת החירום" אני אביא אותו, חוק חד צדדי לא אביא".

לדבריו, "צריכים הסכמה רחבה. מתווה חד צדדי גם אם הוא הטוב ביותר ייחשב לפוליטי".

עוד אמר: "עשיתי דיונים עם כל הצדדים, אפשר להגיע להסכמות הפערים הקטנים אבל צריך רצון גם מצד בני גנץ, גם מצד המפלגות החרדיות וגם מצד הליכוד".

גלנט הוסיף: "ישבתי לשיחות עם גנץ, איזנקוט, דרעי, אטיאס ואני מעריך שעל 80% הייתה הסכמה, אבל הצדדים התבצרו בעמדותיהם הפוליטיות".

שר הביטחון תקף את בני גנץ ואמר: "ציפיתי שבני גנץ יקבל מנהיגות בשעת מלחמה והוא לא עשה את זה. ציפיתי שהוא יביא לגישור, אני חושב שגם החרדים היו צריכים ללכת צד קדימה".

גלנט גם תקף את גנץ והזכיר את הטענה של החרדים ששגנץ הודיע להם כי לא יתמוך בחוק הגיוס ללא תאריך מוסכם לבחירות. "זאת פוליטיזציה", אמר.

בנוסף, שר הביטחון הסביר כי התעקשותו נובעת מהלחץ בתוך הצבא והדרישה של המשרתים שכולם צריכים להתגייס. "הסיפור זה לא הפלת הממשלה אלא החיילים בצה"ל. ממשלה מתפרקת בדרך כלל בגלל תקציב. מי שמפרק ממשלה על כזה דבר שיהיה אחראי, זה לא אני".

גנץ מבהיר: נמשיך להיות מתואמים בנושא חוק הגיוס

מלשכת השר גנץ נמסר בתגובה: "השר גנץ מברך את שר הביטחון על עמדתו האיתנה והערכית בנושא חוק הגיוס והתעלותו לגודל השעה. השניים ימשיכו להיות מתואמים ולעמוד יחד נגד מי שמבקשים לפגוע בצבא העם בעת הזו. 

גנץ הציג לציבור וגם בחדרי החדרים את מתווה השירות הישראלי שיביא לפתרון אמיתי לגיוס ולא פטור מגיוס והוכיח לא פעם כי נכון לשיח אמיתי כדי להגיע להסכמות. יודגש, כי גנץ או מי מאנשיו שניהלו את השיח מול לשכת גלנט והמפלגות החרדיות מעולם לא התנו הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות ומי שנטש את השיחות לפני כחודש היו המפלגות החרדיות".

 

חוק הגיוס יואב גלנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד