י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
הנתונים המלאים

האם המדורות בל"ג בעומר גרמו לזיהום אוויר בישראל?

נרשמה ירידה בזיהום האוויר באזורים רבים בארץ בל"ג בעומר 2024 בהשוואה לזיהום האוויר בשנים הקודמות

האם המדורות בל"ג בעומר גרמו לזיהום אוויר בישראל?
מדורות ל"ג בעומר בירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי המידע העולה מתחנות הניטור במערך ניטור אוויר ארצי של המשרד להגנת הסביבה, נרשמה ירידה בזיהום האוויר באזורים רבים בארץ בל"ג בעומר 2024 בהשוואה לזיהום האוויר בשנים הקודמות. 

ממדידות איכות האוויר שביצע המערך הארצי לניטור אוויר במשרד להגנת הסביבה עולה כי לא נרשמו ריכוזים גבוהים יותר של חלקיקים נשימים ברוב היישובים בלילה שבין 25 במאי 2004 ל-26 במאי 2024 בהשוואה ליום בהיר. עליות הריכוזים החלו בשעות הערב והגיעו לשיא בין 22:00 ל-04:00 בבוקר. יש לשים לב כי השיא אינו הממוצע הארצי אלא כמו בכל שנה הערך הגבוה ביותר שנמדד. 

אחד המאפיינים הבולטים ביותר בשרפות הוא עלייה ניכרת בריכוז החלקיקים העדינים העוברים בדרכי הנשימה הקטנים מ-2.5 מיקרון. ביום רגיל חלקיקים אלו בממוצע הם כ-50% מהערך המדוד של חלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון. ואולם בעת שרפות יחס זה משתנה, וריכוז החלקיקים הקטנים מ-2.5 מיקרון עשוי להגיע ל-63% עד 86% מהערך המדוד של ריכוז החלקיקים הקטנים מ-10 מיקרון (ראו למשל נתוני קריית חיים מערבית בחיפה וקריית האומנים ברמלה).

ריכוזי החלקיקים הנמדדים מושפעים בין השאר ממיקום המדורות יחסית לתחנת הניטור ובתנאים המטאורולוגיים כגון כיוון ומהירות של הרוח ותנאי הערבול באטמוספֵרה. ממחקרים שנעשו בתחום נמצא כי חלה עלייה בשכיחות הפונים לחדר מיון בסמיכות להחמרה הזמנית באיכות האוויר עקב מדורות ל"ג בעומר.

זיהום אוויר מדורות לג בעומר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד