י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
אסון באוקיינוס השקט

קרוב ל-700 הרוגים במפולת בוץ ענקית בפפואה גינאה החדשה

האסון התרחש ביום שישי לאחר מספר ימים של גשמים עזים. ההערכה כי מרבית ההרוגים באסון הם ילדים בגילאי 15 ומטה. צוותי ההצלה והמחלצים נואשו מלמצוא עוד ניצולים מתחת האדמה וההריסות שנערמו עד לגובה של שמונה מטרים

קרוב ל-700 הרוגים במפולת בוץ ענקית בפפואה גינאה החדשה
מפולת בוץ צילום: pixabay

יותר מ-670 בני אדם נהרגו במפולת בוץ ענקית שהתרחשה ביום שישי האחרון במרכז בפפואה גינאה החדשה, כך מסרה סוכנות ההגירה של האו"ם. לפי דיווחים, לפחות 150 בתים בשישה כפרים נקברו תחת כמויות הבוץ הקטלניות, בעוד כפר אחד כוסה לגמרי.

האסון התרחש בהר מונגאלו שבמחוז הנידח אנגה, כ-600 ק"מ מהבירה פורט מורסבי. בהערכות ראשוניות שניתנו ביום שישי, נאמד מספר ההרוגים בכ-300, אך כעבור שתי יממות, מסר הארגון הבינלאומי להגירה כי ייתכן ומספר ההרוגים עומד על יותר מכפול, כאשר היקף ההרס המלא עדיין לא ברור.

לפי הסוכנות, רק חמש גופות הוצאו מההריסות עד כה, שכן המחלצים מתקשים להגיע לאזורי האסון ולפעול שם, בשל התנאים המסוכנים בשטח והעובדה שעדיין האדמה רוחשת. בינתיים נעשים מאמצים לשלוח צוותי חילוץ והצלה למדינת האיים שבדרום האוקיינוס ​​השקט, כ-2300 ק"מ מצפון לאוסטרליה.

ראש משלחת סוכנות ההגירה של האו"ם לפפואה גינאה החדשה, סרחאן אקטופראק, אמר כי ההערכה הנוכחית אודות היקף ההרוגים, מבוססת על חישובים של גורמים מקומיים ומחוזיים, לפיהם יותר מ-150 בתים נקברו במפולת, זאת בניגוד להערכה קודמת שהייתה על כ-60 בתים.

"האדמה עדיין זזה, סלעים נופלים, אדמת הקרקע נסדקת עקב לחץ מוגבר מתמיד ומי התהום זורמים, ולכן האזור מהווה סיכון קיצוני לכולם", אמר אקטופראק בהצהרה. לדבריו, "אנשים משתמשים באתי חפירה ובמגרפות חקלאיות כדי לנסות להגיע לגופות הקבורות מתחת לאדמה", הוסיף.

יותר מ-250 בתים ליד האזור המוכה של הכפר ימבאלי במחוז אנגה ננטשו וכ-1250 בני אדם נעקרו מבתיהם, כך מסרה הסוכנות. רבים מהמפונים מצאו מחסה זמני אצל קרובי משפחה ומכרים ברחבי האזור.

בשלב זה, צוותי ההצלה והמחלצים נואשו מלמצוא עוד ניצולים מתחת לאדמה וההריסות שנערמו עד לגובה של שמונה מטרים, אמר אקטופראק. "אנשים משלימים עם המציאות ומתחילים להתאבל על אבדן יקיריהם", הוסיף. לפי הארגון, נקברו גם בית ספר יסודי, כמה עסקים קטנים ודוכנים, בית הארחה ותחנת דלק.

עוד נמסר מהסוכנות כי האוכלוסייה הכפרית באזור נחשבת לצעירה יחסית, ולאור זאת החשש הוא שמרבית ההרוגים באסון יהיו ילדים בני 15 ומטה. הממשלה הלאומית טרם החליטה האם לבקש באופן רשמי תמיכה בינלאומית.

באזור המפולת התגוררו קרוב ל-4,000 תושבים, אך ארגון סיוע הומניטרי מאוסטרליה השכנה דיווח שלאזור הגיעו גם אזרחים רבים שנמלטו מקרבות בין שבטים באזורים הסמוכים. גורמים מקומיים אמרו כי המפולת הגיעה אחרי שאת האזור פקדו בשבועות האחרונים גשמים עזים, המאפיינים את המדינה בה כמות המשקעים היא מהגבוהות בעולם.

בינתיים, ארצות הברית ואוסטרליה, ספקית סיוע החוץ הנדיבה ביותר של האי, הן בין כמה המדינות שהצהירו רשמית על נכונותן להעניק עזרה נוספת למדינה המתפתחת, שרוב 10 מיליון תושביה הם חקלאים עניים הדוברים יותר מ-800 שפות, בקיבוץ גלויות אתני מהנדירים בעולם.

פפואה גינאה החדשה האוקיינוס השקט האו"ם אוסטרליה מפולת בוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד