י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
"דמוקרטיה שברירית"

היועמ"שית במתקפה: "יש רפורמה שקטה וניסיון לפוליטיזציה של מערכות ציבוריות"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיאה אמרה בנוגע לחוק הגיוס כי "ממשלת ישראל הבהירה כי בכוונתה להביא חוק גיוס חדש בהקדם שיסדיר את הסוגיה". עוד הדגישה בהתייחסה לממשלה: "הניסיון לנטרל את הבלמים שישנם - רפורמה סמויה מהעין"

היועמ"שית במתקפה: "יש רפורמה שקטה וניסיון לפוליטיזציה של מערכות ציבוריות"
נתניהו ולוין צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, נשאה היום נאום בכנס לשכת עורכי הדין באילת, בו תקפה את הממשלה ואת הרפורמה המשפטית. בהרב מיארה אמרה כי קיימת "רפורמה שקטה וסמויה מהעין, וניסיון לפוליטיזציה של מערכות ציבוריות". 

מיארה החלה את דבריה בכך ש"צבא ההגנה לישראל מחויב להילחם לפי דין. זו תפיסה ערכית המושרשת במערכת הדינים שלנו. מלחמתה של ישראל היא לעולם נגד החמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה. לא נגד תושביה. מתוך כך, פועל הצבא על פי עקרון "טוהר הנשק". זו אינה חולשה אלא עוצמה. עוצמה מוסרית של מדינה יהודית ודמוקרטית. הדין הישראלי מאפשר הקמת מנגנון חקירה עצמאי המנותק מכל זיקה לרשות המבצעת. בראש ובראשונה, ועדת חקירה ממלכתית,שהיא מנגנון עצמאי, שאינו תלוי בדרג הפוליטי, וחבריה ממונים על ידי נשיא בית המשפט העליון, בהתאם לבחירתו". 

״ממשלת ישראל ביקשה להרחיק את שומרי הסף מהאירוע. לבטל את יכולתו של הייעוץ המשפטי לשמש כבלם על הכוח השלטוני או לשמור על שלטון החוק. את הניסיון לנטרל את הבלמים על הכוח השלטוני שלא בדרך של חקיקה, אלא בדרך של פירוק דרכי העבודה הרגילות והתקינות, ניתן לכנות "רפורמה שקטה". הרפורמה "הסמויה מן העין". תפקידנו הוא לכוון זרקור אל התופעה הסמויה, כי המחירים הכלכליים, החברתיים, הביטחוניים והדמוקרטיים של העדר שלטון חוק הם כבדים", אמרה. 

עוד הוסיפה מיארה: ״כחלק מהמאבק בפוליטיזציה של המערכות הציבוריות יש לגנות בכל תוקף מתקפות פופוליסטיות כלפי עובדי ציבור. עובדי ציבור, ובוודאי שומרי סף, חבים חובת נאמנות כלפי הציבור, וכלפיו בלבד. המאבק בפוליטיזציה של השירות הציבורי, הוא גם שעומד ביסוד העמדה שלנו כי יש לעגן בחוק את חובת הממלכתיות והא-פוליטיות של משטרת ישראל". 

בהתייחסה למתיחות בין השר בן גביר למפכ"ל שבתאי הוסיפה: "השר הממונה על המשטרה מטעם הממשלה איננו מפכ"ל על. גבולות סמכותו צריכים להיות תחומים וגדורים. בפרט, נאסר עליו להתערב בפעילות אופרטיבית של המשטרה ובהחלטות קונקרטיות. התיקון לפקודת המשטרה אינו קובע את התנאי ההכרחי כי התערבות פוליטית בהפעלת הכוח המשטרתי אינה חוקית. על כן, עמדתנו, כפי שהגשנו אותה לבג"צ היא, כי התיקון לפקודת המשטרה אינו עומד במבחנים החוקתיים ויש לבטל לפחות חלק מסעיפיו״.

מיארה אמרה בנוגע לחוק הגיוס: "בנושא הגיוס והשוויון בנטל, עם פקיעת החוק בחודש יוני 2023 נשמט הבסיס החוקי שקבעה הכנסת למתן פטור גורף מגיוס ללומדי תורה. מאותו רגע אין הוראה שמאפשרת לממשלה לתת יחס שונה ומועדף לבני הישיבות המיועדים לשירות צבאי. בהיעדר חוק, מתן יחס כזה מנוגד לעקרון השוויון. ממשלת ישראל הבהירה כי בכוונתה להביא חוק גיוס חדש בהקדם שיסדיר את הסוגיה".

 

 

גלי בהרב מיארה הרפורמה המשפטית חוק גיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד