י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
באיחור של 50 שנה

בכיר במשק ההונגרי חגג בר מצווה בטקס מרגש

לפני כ-5 שנים הגיע בכיר הונגרי עם משפחתו לטיול בישראל, כאשר ביקרו בכותל המערבי הניח תפילין לראשונה בחייו. היום הוא עלה לתורה וחגג את הבר מצווה שלו באיחור של 50 שנה

בכיר במשק ההונגרי חגג בר מצווה בטקס מרגש
הרב כובש וחתן בר המצווה צילום: באדיבות המצלם

גאבור לייבוביץ הוא דמות מוכרת בהונגריה. לשעבר סמנכ"ל חברת הרכבות הלאומית והיום סמנכ"ל חברת המים של הונגריה. ביום שני השבוע הוא עלה לתורה וחגג את "בר המצווה" שלו למרות שהוא כבר בן 63 – באיחור של 50 שנה. באירוע השתתפו בכירים בעולם העסקי והפוליטי של בודפשט, חבריו של "בר המצווה" וגם אביו, ניצול שואה בן 94.

לייבוביץ נולד בבודפשט להורים ששרדו את שואת יהודי אירופה. היהדות בבית סבבה סביב זוועות המלחמה, ללא ציון חגים או כל סממן של אידישקייט, כך שהדבר היחיד שגאבור ידע הוא שהינו בן לעם היהודי.

בסעודת המצווה שלאחר העלייה לתורה, סיפר "חתן בר המצווה" הנרגש את השתלשלות האירועים: לפני כ-5 שנים הוא הגיע עם משפחתו לטיול בישראל, לראשונה בחייו. כאשר ביקרו בכותל המערבי גם הניח תפילין לראשונה בחייו בידי שלוחי חב"ד בדוכן שבכניסה לאתר הקדוש.

לאחר מכן, בסיור במנהרות הכותל, אמר המדריך כי הם נמצאים במקום הקרוב ביותר לקודש הקודשים. הוא התפלל לקב"ה כי יתווה לו את הדרך לחיים של משמעות. כאשר חזר לבודפשט החליט להיכנס בבריתו של אברהם אבינו עליו השלום בגיל 59 ונקרא בשם היהודי יעקב-אברהם - על שמם של שני סבותיו שנרצחו בשואה.

כשנה לאחר מכן, כאשר רץ כמידי יום על גדות נהר הדנובה רחב הידיים החוצה את הבירה ההונגרית, הבחין בקבוצת יהודים המתאספים סביב רבם. כשהתקרב גילה שמדובר בשליח חב"ד הרב שלמה כובש – הרב הראשי של 'איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה' (EMIH) ובני קהילתו. הם הגיעו לקיים את מנהג התשליך בראש השנה.

יעקב-אברהם-גאבור נחשף אז לראשונה למושגים הללו. הוא ביקש הסבר לדברים ומאוד התחבר – וכבר ביום כיפור של אותה שנה התייצב בבית הכנסת המפואר של הרב כובש והחל בהליך שיבה למקורות ותוך זמן קצר הבהיר: אני רוצה לחגוג "בר מצווה". הוא החל בתהליך של לימוד עברית ואף למד לקרוא בתורה וכשעלה השבוע לתורה לחגיגת ה"בר מצווה" הכה מאוחרת שלו אף קרא את תחילת פרשת השבוע, בהר.

במקביל, בתקופה האחרונה הוביל לייבוביץ את כל ההליך הבירוקרטי של הקמת העירוב בבודפשט, מהלך שאותו יזם הרב ברוך אובערלאנדר השליח הראשי של חב"ד במדינה.

"זו הייתה חגיגה מרגשת במיוחד שגרמה לקידוש ה' גדול ורבים מהאורחים נחשפו גם הם למושגים יהודיים שהיו זרים להם. כיוון שבודפשט היא עיר שבה יש יותר מ-100 אלף יהודים, בין חבריו נכחו גם לא מעט יהודים מהמעמד הגבוה וביניהם המועמד הבולט לראשות העיר בודפשט מר דוד ויטייזי. באיחור של 50 שנה שמחנו לחגוג עם יעקב-אברהם  את 'בר המצווה' המאוחרת שלו ואנו מאחלים להמשיך ולעלות במעלות התורה והמצוות".

הונגריה בר מצווה הנחת תפילין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד