י"א סיון התשפ"ד
17.06.2024
עד סוף השנה

אושר לקריאה שנייה ושלישית: הארכת הוראת שעה על מצב החירום הכליאתי

אושר לקריאה שנייה ושלישית: הארכת הוראת שעה על מצב החירום הכליאתי עד סוף השנה. יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל: "שירות בתי הסוהר עושה עבודה מדהימה בניסיון למצוא את האיזון בין עמידה בתנאים הבינלאומיים ומצד שני להחזיק בבתי הסוהר את הרוע והאכזריות"

אושר לקריאה שנייה ושלישית: הארכת הוראת שעה על מצב החירום הכליאתי
הוועדה לביטחון לאומי צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הוועדה לביטחון לאומי אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 64 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (מצב חירום כליאתי) (תיקון מס' 2), התשפ"ד-2024. 

ההצעה מבקשת להאריך את תוקפה של הוראת השעה, במסגרתה מוסמך השר לביטחון לאומי, באישור הממשלה והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, להכריז על מצב חירום כליאתי ולאפשר חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחיה מזערי בבתי הסוהר עד ליום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024). 

עוד מוצע להאריך את תוקף הכרזתו של השר על מצב חירום כליאתי ליום כ"ד בסיוון התשפ"ד (30 ביוני 2024). 

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר, "טבח שמחת תורה יצר לנו מציאות אחרת המאלצת אותנו להתמודד עם אירוע רב זירתי. אחד הדברים היא התמודדות של הכנסת מחבלים רבים, עצירים לבתי הכלא. חלקם נושאים איתם מידע חיוני לגורמי הביטחון ובעזרתו להגיע לחטופים ולמחבלים נוספים".

לדבריו, "המדינה לא התכוננה לכך והוחלט להכריז על מצב חירום כליאתי שתוקפו יפוג ב- 31 במאי והתכנסנו להאריך אותו עד סוף השנה".

עו"ד אביב ישראלי מהמשרד לביטחון לאומי, פרסה בפני הוועדה את הבקשה להארכה ואת הצורך בה כמו גם הארכת ההכרזה. "במצבת הכלואים יש חריגה גבוהה מאד והבקשה להאריך את הוראת השעה עד סוף השנה. 

במקביל נעשות פעולות להרחבת שטח המחייה במתקני שירות בתי הסוהר ובמסגרת זו הוועדה מקבלת דיווח אחת לשבועיים. בהם: מתן חופשה מיוחדת לאסירים במסגרתה יצאו 161 אסירים לחופשה עד לתחילת חודש מאי. "תכנית 888" להרחבת מקומות הכליאה ובמסגרתה הושלמו בנייה של למעלה מ- 350 מקומות. השלמת אכלוס אגף במתקן כליאה 'אלה' שם נוספו 414 מקומות כליאה. בנוסף, קידום החלטת ממשלה המבקשת להוסיף כאלף מקומות נוספים בטווח הזמן הבינוני: 456 מקומות במתקן כליאה 'קציעות'  480 במתקן כליאה 'עופר' ו-  100 מקומות על ידי הסבת שטחים ציבוריים במתקני כליאה אחרים.

צפי הבינוי הינו עד סוף שנת 2024, זאת במקביל לבינוי מתקני כליאה מעשיהו וצלמון וצמצום לו"ז בינוי אשכול הכליאה 'מגידו'". היא הוסיפה, כי המשרד לביטחון לאומי בוחן לקראת דיוני התקציב להקדים את לוחות הזמנים של תהליכי בינוי נוספים של מתקני הכליאה לטווח הארוך.

לדברי סגן גונדר, אליאסף זכאי, משב"ס, העלייה במצבת הכלואים עומדת למעלה  4,850– 953 פליליים ו- 3,900 ביטחוניים.

חברו לארגון סגן גונדר, נועם יעקב, התייחס לגיוס לוחמי כליאה נוספים וציין כי יש סוג של האטה מפני שקהל היעד של הארגון מתבסס על משוחררי צבא רובם במילואים או הוארך להם שירות סדיר. "גייסנו עד כה  460 לוחמי שב"ס. אחוז האיוש שלנו הוא מאד גבוהה. אנחנו מקבלים אנשים איכותיים שיש להם פוטנציאל ארוך טווח".

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אנחנו רואים שמספר העצירים עולה. לפי העדויות המצב בבתי הכלא הוא בלתי נסבל ולא אנושי. כאשר מדברים על הארכת הצו לעוד שבעה חודשים, זה לא דבר של מה בכך. אני שומעת מאנשים עדויות על צפיפות בלתי מתקבלת על הדעת בתאים ואוכל שלא מספיק והם מאבדים משקל. מה הצפי? יש זכויות בסיס שלא נשמרות ואי אפשר לשתוק על כך".

עו"ד ישי שרון, מהסנגוריה הציבורית, טען, כי מצוקת הכליאה מנרמלת מציאות של תנאים לא אנושיים במתקני הכליאה. "למעשה אין מקום לזוז בתא וזה מביא למחלות, חיכוכים בין האסירים לבין עצמם בין האסירים לסוהרים. בנוגע לפליליים יש פגיעה גם בתהליכי השיקום. הדבר המצער שהפתרון היחיד שהמדינה מקדמת הם תהליכי בינוי ויש צורך בפתרונות נוספים".

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל, אמר לסיכום כי הוא מסייר לא מעט בבתי הכלא כולל ביקורי פתע. "שירות בתי הסוהר עושה עבודה מדהימה בניסיון למצוא את האיזון בין עמידה בתנאים הבינלאומיים ומצד שני להחזיק בבתי הסוהר את הרוע והאכזריות. זו משימה קשה ואתם עושים זאת בצורה מכובדת". בהתייחסו לאסירים הפליליים אמר "צריך למצוא פתרונות טובים יותר אבל לא הייתי רוצה לשחרר לרחובות כאלה שפגעו בשגרת חיינו".

לאחר הצבעה אישרה הוועדה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית והיא תועבר למליאת הכנסת.

צביקה פוגל הוועדה לביטחון לאומי שירות בתי הסוהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד