כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מתקפה על גלנט

דיון סוער בממשלה על הגיוס: "אי אפשר להסתער בקרב בכפייה"

פרסום ראשון: דיון סוער בממשלה על הערר שהגישה המחנה הממלכתי נגד החלת הרציפות על חוק הגיוס מהכנסת הקודמת. אמסלם: "הבעיה עם החוק הזה הוא הרצון של המחנה הממלכתי לפרק את הממשלה. אם החרדים היו תומכים בשמאל והערבים בימין הייתם מגישים חוק לגייס את הערבים". קרעי לגנץ על שר הביטחון: "גלנט הוא הנציג שלכם אצלנו. הוא בא רק כדי לטרפד". 'בחדרי חרדים' עם כל הציטוטים

דיון סוער בממשלה על הגיוס: "אי אפשר להסתער בקרב בכפייה"
ישיבת הממשלה צילום: onatan Sindel/Flash90

ישיבת ממשלה סוערת התקיימה היום (שני) שעסקה בערר שהגישה סיעת 'המחנה הממלכתי' של השר בני גנץ, נגד החלת הרציפות על חוק הגיוס שהביא שר הביטחון לשעבר בני גנץ בממשלה הקודמת שכבר עבר אז בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ולא התקדם מעבר לכך.

'בחדרי חרדים' עם ציטוטים מתוך הדיון בממשלה על הרציפות לחוק הגיוס.

השר חילי טרופר שהגיש את הערר אמר: "שהבאנו את חוק הגיוס הזה בעבר אמרנו שהחוק הזה הוא לא טוב ושהוא זמני והוא הגיע לבקשת משרד האוצר שרצה לשלב את הציבור החרדי בתוך שוק העבודה. אחרי ה-7 באוקטובר כולם מבינים שהדברים השתנו ושצריכים את החרדים בצה"ל".

השר מיקי זוהר הסביר את הסיבה שגם הוא הגיש ערר: "רציתי שיהיה דיון בממשלה ולא רק בוועדת שרים לחקיקה כדי שכולם יוכלו לומר את דבריהם על החוק הזה שהוא חשוב לאחדות העם. צריך שהחרדים יהיו חלק מנהשיאה בעול אבל צריך גם להבין שצה"ל יצטרך להתאים את עצמו".

השר יואב קיש: "אנחנו בשעת משבר ביטחונית. חייבים לקדם את החוק הזה. ברור שהחוק שעובר עכשיו בממשלה לא ייצא אותו דבר מוועדת החוץ והביטחון".

השר אופיר סופר: "אנחנו צריכים לתת לוועדת חוץ וביטחוחן להוביל את זה. מי שיש לו מה להגיד שיבוא לשם. אני בעצמי מתכווין להיות שעות בוועדת חו"ב כדי שיהיה חוק אמיתי ויוביל. המקום לדון על החוק הוא לא בממשלה אלא בוועדת חו"ב".

השר עמיחי אליהו: "כל מי שהיה בצבא מבין שאי אפשר להסתער בקרב מתוך כפייה".

השר דודי אמסלם: "הבעיה עם החוק הזה הוא הרצון שלכם לפרק את הממשלה. אם החרדים היו תומכים בשמאל והערבים בימין הייתם מגישים חוק לגייס את הערבים".

שר הביטחון יואב גלנט: "יש לנו שני אתגרים, אתגר המלחמה ואתגר חוק הגיוס שבג"ץ מחייב אותנו. צריכים שהאתגרים האלו יתחברו. ב-7 באקטובר גילינו שצריכים עוד חיילים. איבדנו המון חיילים בסדר גודל של חטיבה (כולל הרוגים, פצועים ופגועי נפש)".

"צריכים לשבת ולהגיע להסכמות רחבות בעם". אחרי ששר הביטחון סיים לדבר הוא עזב את הישיבה.

השרה אורית סטרוק: "לפני שנה דיברנו בממשלה על הטבות לחיילי מילואים. במסגרת הישיבה הוצגה לנו מצגת ובה ראינו שמכל מחזור קרבי של חיילים שמסיים את השירות הסדיר, רק שליש נקלטים למילואים. סטרוק הזכירה כי היא שאלה אז למה ושר הביטחון השיב לה: "אנחנו צריכים צבא קטן וחכם".

סטרוק הוסיפה: "צריכים צבא גדול וחזק. יש למפות את כל הצרכים האמיתיים של מערכת הביטחון כולל כאלו שעד ה-7 באוקטובר העלימו עין מהם".

השרה סטרוק שאמונה על השירות אזרחי אמרה: "במקום שמייצרים לחרדים תנאי שירות שלא פוגעים או מאתגרים את היכולת שלהם להישאר חרדים, הם באים ברצון טוב. מאז שהחלה המלחמה יש אפילו עלייה בהצטרפות. ועדת שקדי היא ועדה טובה שאומרת לצה"ל לפעול כמו בשירות האזרחי. לומר לאדם חרדי לבוא לשרת בתנאים של אדם חילוני זה לא שוויון".

השר אבי דיכטר: "לא מוכן שיעשו השוואה בים השירות הצבאי לישרות הלאומי והאזרחי".

סטרוק השיבה לו: "אתה פשוט לא יודע מה קורה בשירות האזרחי והלאומי".

השר עמיחי שיקלי: "אני מקווה שבוועדת חוץ וביטחון ייפתחו הנתונים ויינתן המענה הנדרש".

השר גנץ: "צריכים שותפות אמיתי של כל חלקי החברה. אני מעריך את לומדי התורה ואני בעד שיהיו לומדי תודה שלא משרתים אבל לא יכול להיות שיהיו כל כך הרבה. צריכים לתת מענה לצורך שהתגלה ב-7 באקטובר. חייבים שהצבא יהיה צבא העם ולא של חצי מהעם". גנץ זעם גם על הדיונים על חוק הגיוס שהופסקו.

השר קרעי: "הדבר היחידי שאין בחוק, זה הפלת הממשלה". קרעי פנה לגנץ ואמר: "גלנט הוא הנציג שלכם אצלנו. הוא בא רק כדי לטרפד".

השר גדי איזנקוט: " אחרי ה-7 באקטובר הצורך הביטחוני שילש את עצמו אם לא יותר. צריכים להגדיל את הצבא".

השר סמוטריץ' שיבח את ועדת שקדי: "אין דרך לגייס את החרדים אלא רק אם לא מתייחסים לדרישותיהם כמשהו מיותר".

ראש הממשלה סיכם את הדיון ואמר: "זה צעד היסטורי של שילוב ה-7 באוקטובר שינה את התפיסה". ראש הממשלה גם ציטט דברים של גנץ בעד החוק בעת שהציג את החוק בכנסת הקודמת וכן דברים של סגן שר הביטחון דאז שוסטר.

חוק הגיוס ישיבת הממשלה המחנה הממלכתי גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד