כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
יד קלה על ההדק

צריך להודות: דם חרדי שווה פחות // שניאור ובר בטור זועם

לא ייתכן ששוטרים אלימים, שמרשים לעצמם להתעלל באזרחים חרדים בצורה חמורה ביותר לא באים על עונשם ובמקרים שונים אף זוכים לקידום במשטרה. המשך המצב הזה מבטיח את התקרית הבאה ומזמין שוב אלימות שוטרים כלפי חרדים | איש התקשורת שניאור ובר בטור זועם על אירועי מירון תשפ"ד

צריך להודות: דם חרדי שווה פחות // שניאור ובר בטור זועם
הרב אברהם קרויזר שהוכה במירון צילום: Chaim Goldberg/Flash90

אחרי שנים של עיסוק בתופעת האלימות המשטרתית הברברית כלפי חרדים וחוויה אישית קשה, אין מנוס מלקבוע כי משטרת ישראל סובלת ממחלה קשה, ספק חשוכת מרפא, של יד קלה על ההדק ביחס לאזרח החרדי וזלזול מוחלט בכבוד בסיסי ואנושיות מינימלית לאדם חרדי. הצרה היא שפתרון למצב הנורא, לא נראה באופק.

המציאות הזו איננה חדשה: משטרת ישראל, שמתפקידה לאכוף את החוק ולהגן על האזרחים, רואה באזרח החרדי אדם נחות, כזה שאפשר להפליא בו מכות קשות, לרמוס אותו עד עפר – תרתי משמע, ולהנות מהגנת הפיקוד הבכיר שבעצמו מחזיק במוניטין זהה של אלימות קשה כלפי חרדים.

המראות הקשים מל"ג בעומר במירון של ברוטליות איומה כלפי זקנים, נשים וילדים, מוכיחים שוב כי למרות המילים היפות וההבטחות הריקות לחולל שינוי בריקבון שפשה במשטרה, דם חרדי ממשיך להיות הפקר ואף אחד לא מתכוון לטפל ברצינות בתופעה המחליאה שמתירה את דמם של חובשי כיפות שחורות.

אבהיר מראש: לא באתי בשורות אלה להצדיק את מי שבחרו משום מה לעשות דין לעצמם ולעלות למירון בניגוד מוחלט להוראת גדולי ישראל מכל העדות והחוגים, ולמרות אזהרות גורמי הביטחון מפני הסכנה הכרוכה בכך. למחרת ל"ג בעומר נוכחנו לראות את גודל הסכנה ורק בחסדי שמים לא התרחש אסון ביום ההילולא. אין לי מילה טובה כלפי מי שמסכנים עצמם בכוונה תחילה ואין בי רצון להגן עליהם.

כאן המקום לגנות בכל פה את ההתפרעויות של גורמי שוליים באתרא קדישא מירון, ולהתנער מפורעים בעלי חזות חרדית שחיללו שם שמים והתנהגו בצורה שאינה מתקבלת על הדעת ברחבי מושב מירון וסביבותיו. אותם צעירים מופרעים מוציאים שם רע לציבור החרדי כולו ופוגעים בקדושת היום הגדול ל״ג בעומר, סמוך ונראה לציון המצוינת, והם אינם בושים לשרבב את שמו התנא האלוקי לפורקן היצרים שלהם. אין חלקנו עמהם.

ובהיבט הזה, לא אחסוך בביקורת נוקבת כלפי נבחרי ציבור שלנו, אלה שהזהירו בצדק מפני הסכנה בעליה למירון בשנה זו בעקבות המלחמה הקשה, אולם בעצמם ניצלו את כוחם ומעמדם ובחרו לעלות הם ובניהם וכל הנלווים אליהם עד לפתח המערה. במה שונים הם משאר עמך בית ישראל שמשתוקקים ונכספים לעלות למירון, אך לרוע מזלם אין להם קשרים ופרוטקציות בחלונות הגבוהים. איזו דוגמא אישית יש כאן. איך נוכל להתייחס ברצינות לדבריהם.

ואחרי שאמרנו את זה, לא ייתכן שפעם אחר פעם, היחס של רשויות אכיפת החוק, המשטרה והפרקליטות, כלפי מפירי חוק במדינה, הוא כל כך סלקטיבי ושונה בין חרדים לשאר האוכלוסייה. הפער העצום הוא בלתי נתפס ואסור להשלים עם המצב העגום. למרבה הצער, אין שום ערך לדם חרדי בקרב חלק ניכר מהשוטרים. הם יודעים שלאלימות שלהם כלפי חרדים אין מחיר. במקרים מסוימים, אולי להיפך.

פרקליטות המדינה הגישה בין השנים 2022-2023 כתבי אישום בגין התקהלות אסורה רק נגד מפגינים חרדים. כך עולה ממענה לבקשת חופש מידע שנמסר ממשרד המשפטים לאיחוד הישיבות בארץ ישראל, גוף שמאחד בתוכו ישיבות חרדיות רבים.

ואגב, דוגמא מובהקת לאכיפה הסלקטיבית כלפי חרדים, עלתה מנתונים שפורסמו לפני תקופה קצרה, מהם עולה כי בין השנים 2022-2023 הוגשו אחד עשר כתבי אישום בגין עבירה של התקהלות אסורה רק נגד מוחים חרדים בהפגנות. ואם לא די בכך, כתבי האישום הוגשו תוך פחות מחצי שנה מאז סיום החקירה בעניינם של הנאשמים החרדים על ידי המשטרה, מה שנחשב להליך זריז יחסית.

צריך לזכור: מדובר בתקופת זמן הסוערת במדינה, שבמהלכה הצירים הראשיים בירושלים ובתל-אביב נחסמו לתנועה בידי מפגיני קפלן שמחו נגד הרפורמה במערכת המשפט, כשבחלק ניכר מהמקרים הם הבעירו צמיגים והשחיתו רכוש ציבורי בנתיבי איילון שנותרו חסומים שעות ארוכות. אף אחד מאותם מפגינים לא עמד לדין, לעומת אינספור מפגינים חרדים שמצאו עצמם מסובכים פלילית בצורה קשה.

מי שנושאים באחריות ישירה להתנהלות הברברית שמתפרצת אחת לתקופה, ומשום מה במיוחד בתקופת ל"ג בעומר מידי שנה, הם בראש ובראשונה השר לביטחון לאומי איתמר בן-גביר, המפכ"ל קובי שבתאי והפיקוד הבכיר במשטרה שלא עושים דבר בכדי לעצור את החרפה. 

הם יודעים לצאת בהצהרות בומבסטיות, להפריח הבטחות באוויר, אך בשטח לא ניכר כל שינוי אמיתי. אין שום ערך למילים שלהם אם התופעות הפסולות והמחליאות האלה צצות שוב ושוב, וכל פעם בעוצמה גדולה יותר. שבענו מהבטחות שווא שאין מאחוריהן דבר. הגיע הזמן למעשים.

אם יש להם כוונה אמיתית לעקור את התופעה מהשורש, משטרת ישראל צריכה לחנך מחדש את שוטריה, מהמפקד הבכיר ועד לשוטר הזוטר, ולהבהיר בצורה ברורה שאסור בשום אופן לבצע אכיפה סלקטיבית ולהתייחס לאדם חרדי כאל בהמה. הדרך לשינוי אמיתי עוברת בענישה קשה וחמורה כלפי כל שוטר שלוקח את החוק לידיים ומתנפל בחמת זעם על אדם חרדי.

לא ייתכן ששוטרים אלימים, שמרשים לעצמם להתעלל באזרחים חרדים בצורה חמורה ביותר לא באים על עונשם ובמקרים שונים אף זוכים לקידום במשטרה. המשך המצב הזה מבטיח את התקרית הבאה ומזמין שוב אלימות שוטרים כלפי חרדים.

מי שנושאת אף היא באחריות לתופעות המחרידות הללו, זו המחלקה לחקירות שוטרים, הגוף שהוקם בדיוק למטרה זאת: לטפל במלוא חומרת הדין בשוטרים שנוקטים באלימות בלתי מרוסנת כלפי אזרחים. 

אלא שאותה 'מחלקה לחקירות שוטרים' בוחרת לעצום עין מול הפשעים שמתבצעים כלפי חרדים, בשעה שהיא עובדת שעות נוספת כשעולה חשש לאלימות שוטרים קלה הרבה יותר בהפגנות של 'ישראל הראשונה'. התקשורת כולה מגויסת, הפרקליטות מפשילה שרוולים ופתאום מח"ש מתעוררת לחיים.

מאז החלו ההפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט, השקיעה המחלקה לחקירות שוטרים מאמץ מיוחד לטיפול יסודי בכל תלונה על אלימות משטרתית במחאות הללו, ואכן ניכר היה באופן ברור כי האכיפה בהתאם, ויחס השוטרים למפגינים ברוב המקרים הוא סבלני מאוד.

לא כן המצב בתלונות על אלימות שוטרים כלפי חרדים. ביודעי ומכיריי קאמינא. אין להם אינטרס אמיתי למגר את התופעה. כנראה שהדם החרדי שווה בעיניהם פחות מדמם של בני האליטה. התוצאות בהתאם: מרבית התלונות נגרסות והשוטרים מרגישים משוחררים לפרוק את זעמם על חרדים.

אשמה לא פחות קשה רובצת על כתפיהם של הפוליטיקאים החרדים, נציגי הציבור שלנו שמכירים את התופעה מקרוב שנים רבות, וגם הפעם יצאו בגינויים חריפים על השתוללות השוטרים. אבל כשזה מגיע לשלב הבא והמתבקש של שימוש בכלים שעומדים לרשותם על מנת לעקור את התופעה, פתאום הם נעלמים. במבחן המעשה, הם נעלמים. כנראה שזה לא ממש חשוב להם. 

לחברי הכנסת החרדים, בטח בממשלה הזו, השפעה ניכרת ובאפשרותם לפעול למיגור התופעה בשלל דרכים. החל מהקמת גוף פיקוח על שוטרים, טיפול יסודי בהתנהלות המחלקה לחקירות שוטרים, ועד לחקיקה מוסדרת בנושא. למרות זאת, הם אינם עושים דבר חוץ מלצאת בסיסמאות ולהפריח הצהרות פומפוזיות שנועדו לייצר רושם.

אז בפעם הבאה, שרים וחברי כנסת יקרים, לפני שאתם מפרסמים הודעות נזעמות לתקשורת, ובטרם תשחררו את ארסנל המילים הקשות בכדי לגנות את התופעה, נסו לבדוק מה אתם יכולים לעשות בכדי שהתקרית הבאה שבה שוטר מחליט להכות באכזריות אדם חרדי תימנע מבעוד מועד והיחס כלפי הציבור החרדי יהיה זהה לשאר האוכלוסייה בישראל. בידכם הדבר.

הטור המלא פורסם ברשת 'קו עיתונות'

שניאור ובר מירון אלימות המשטרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד