י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מסע מכסיקו: שבוע של חיזוק במחיצת הראשל"צ • ראיון

הרב עמרם אניג׳אר, מרבני הקהילה היהודית במקסיקו, מספר ל'בחדרי חרדים' על ביקורו ההיסטורי של הראשל"צ הגר"י יוסף במקסיקו • המאבטחים ששמרו שבת • הבקשה המיוחדת ממנהלי בתי הספר החילוניים • הדרך הנכונה ללימוד ההלכה לבני הישיבות הקטנות • ושיחות החיזוק שמסר בפני בנות הסמינרים של מקסיקו • מיוחד

מסע מכסיקו: שבוע של חיזוק במחיצת הראשל"צ • ראיון

בהתרגשות רבה ובקבלת פנים חגיגית קיבלו הקהילות היהודיות במקסיקו את הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף ופמלייתו, אשר הגיע לביקור מיוחד בקהילתם בשבוע האחרון ונשא עשרות דרשות של חיזוק ושיעורי תורה בפני יהודי הקהילות במקום.

מאז התמנה הגר"י יוסף לתפקיד הרשל״צ, החלו פניות רבות מהקהילות היהודיות במקסיקו בבקשה מהרשל"צ שייעתר לבוא ולחזק את יהודי המקום. השבוע בקשתם התגשמה.

מי שיזם וטרח בשביל הביקור ואף זכה לארח את הרשל"צ, הוא הרב עמרם אניג'אר, מרבני הקהילה במקסיקו ועורך ספרי ילקוט יוסף בספרדית. בשיחה עם מגזין 'בחדרי חרדים' מספר הרב עמרם על הביקור ההיסטורי, ההכנות והמקומות בהם ביקר הגר"י יוסף.

כבר כמה ימים קודם הגעתו של הראשל"צ, ניתלו מודעות ענק המבשרות על בואו. מוסדות התורה, הישיבות ובתי הספר נערכו מבעוד מועד לקראת בואו. עם הגיעו - קיבלן את פניו מאות מיהודי הקהילות ובראשם רבני הקהילות הגאון רבי שלמה טוויל, רב הקהילה החלאבית, הגאון רבי אברהם טובאל, רב הקהילה השאמית. ונציגי הקהילות מר עבדו שקלו ומר גבריאל חילו אשר יחד עם ראש לשכת הראש״ל הרב יצחק אלחרר ניצחו על הביקור.

את מסעו של הרשל"צ ליוו מאבטחים מיוחדים אותם העמידו לרשותו כבר בכניסתו למקום בדרך הכניסה הדיפלומטית. כאשר לאורך כל הביקור ועל פי הנחיות משרד הבטחון נסע ברכב משוריין החסין מפני ירי.

בתחילה הגיע הרשל"צ לאכסנייתו. כאשר רבני הקהילות ונכבדיה שטחו בפניו את הצורך לחזק את הקהילות היהודיות והגישו בפניו את סדר הלו"ז במקומות בהם הם מבקשים שיעורר ויחזק את הציבור הגדול.


משנה ברורה - בסיס ללימוד הלכה
ביום ב' ביקר הגר"י במוסדות "ארם צובא" בראשותו של הגאון רבי דוד שוואקי. ביקור שהחל בתפילת שחרית המונית כאשר מאות צבאו על פתחי בית הכנסת כדי לחזות במחזה המרגש בביקורו של הרשל"צ. זקני הקהילה ציינו בהתרגשות רבה כי הם נזכרים בביקורו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל במקום לפני ארבעים שנה, כאשר אז נלווה אליו בנו הרשל"צ. ואף הגישו בפני הרשל"צ תמונות מביקורו של אביו בקהילות במקום.

וותיקי המקום הציגו בפני הרשל"צ כתבי יד בשאלות ששטחו בפני אביו זצ"ל במשך השנים בנושאים הלכתיים וחיזוקה של הקהילה הקדושה.

לאחר התפילה מסר הרשל"צ שיעור עיוני בהלכה לאברכי כולל "ארם צובא". ובהמשך יצא לישיבה לצעירים "לב אליהו" בראשותו של הגאון רבי שמואל בדוש, שם מסר שיחת חיזוק בפני תלמידי הישיבה על החובה להשתדל בלימוד ההלכה ובעיקר בלימוד המשנה ברורה אשר הוא כספר בסיס להלכה ורק לאחמ"כ להסתעף לשאר הפוסקים הספרדים, הכף החיים, הבן איש חי ויביע אומר.

לאחר מכן ביקר הרשל"צ בבית הספר "עטרת יוסף". התרגשות רבה ניכרה על פניהם של התלמידים הרבים אשר נעמדו בשורות ובידיהם דגלים המברכים בברכת "ברוכים הבאים בשם ה'" לקול שירה אדירה שנישאה למרחקים. הרשל"צ הרעיף עליהם מברכותיו שיזכו לגדול בתורה ויראת שמיים והוריהם ירוו מהם רוב נחת.

משם יצא הרשל"צ אל סמינר בית יעקב, מאות התלמידות קיבלו את פניו בהתרגשות רבה. הרשל"צ נשא דברי חיזוק וברכה בפניהן ובמשך דקות הרחיב והסביר את חשיבותה של בת ישראל בבניין הבית היהודי ובעזרה ובסיוע של הנשים לבעליהן וילדיהן כדי שיוכלו לשבת ולעסוק בתורה.

"יצר הרע הוא גדול ושום דבר לא יעזור נגדו, אבל אם אדם מחובר לתורה לומד תורה רק זה יכול לנצח את היצר הרע", אמר הרשל"צ והוסיף: "אבל נשים שפטורות מלימוד תורה, במה ינצחו את היצר הרע, איך יגברו עליו? אומרת הגמרא נשים במאי קא זכיין בזה שמסיעות לבעליהן ללמוד תורה, נותנת לבעל את כל האפשרויות לעסוק בתורה בנחת, לוקחת על עצמה את עול הבית, כך גם כשמסייעת לילדים שלה או אפילו לאחיה ללמוד תורה זה מה שיעזור להן להינצל מיצר הרע". אמר הרשל"צ ובירך את הבנות שיזכו לבעלים תלמידי חכמים, עוסקים בתורה ובמצוות.

לאחר מכן יצא הרשל"צ למעמד הכנסת ספר תורה וסיום כתיבת אותיות בספר שנכתב במיוחד לע"נ הטהורה של אביו הגר"ע יוסף זיע"א וננדב ע"י משפחת רביבו לבית הכנסת "שובה ישראל" בראשות הגאון רבי אברהם בן חמו, בו מתפללים הישראלים הגרים במקסיקו. הרשל"צ נשא במקום דברי חיזוק במעלתה של תורה ודברי ברכה לקהל הקדוש.

טורים ארוכים נשרכו אל מקום קבלת הקהל ליהודי הקהילה שנערך במקום. מאות מבני הקהילות המתינו בדריכות לשטוח את שאלותיהם, לשפוך את ליבם, להתייעץ ולהתברך ולנצל את שהותו של הרשל"צ לכל ספקותיהם וענייניהם. במשך זמן רב קיבל הרשל"צ את יהודי הקהילה בחום ובאהבה.

ביום שלישי הגיע הרשל"צ לביקור במוסדות "כתר תורה" בראשות הגאון רבי אברהם שבות. שם ביקר בכולל, בישיבה ובבית ספר וסמינר לבנות שע"י המוסדות ונשא דברי חיזוק והתעוררות.


מנוחה של תורה
"ראיתי שאנו כבר מאחרים למקום אחר בו הרשל"צ צריך לדבר, והסתפקתי אם לגשת לרב שליט"א", מספר הרב עמרם אניג׳אר, "נגשתי לראש הלשכה הרב יצחק אלחרר ושאלתי האם לרמוז לרשל"צ על כך. אמר לי עוזרו 'אתה לא מבין מי זה הרב. הרשל"צ לא בא להחתים כרטיס שהיה כאן וזהו. הרב באמת בא לחזק, ואם הוא מרגיש שעכשיו זה המקום לחזק - על אף השעה הוא ימשיך וידרוש כדי להשפיע לטובה על הקהל'. ובאמת כך ראינו בכל מקום איך הרב שליט"א דאג לעורר על כל דבר ועניין". הוא מספר.

"לאחמ"כ מסר הרב שיעור מיוחד בבית הכנסת שבראשותו של הרב מרדכי תוסייה לקבוצת בחורים ובעלי בתים. ומשם עשה הרשל"צ את דרכו לביתי לסעודת ט"ו בשבט מפוארת עם נכבדי הקהילה. שם דן הרב עם הרבנים בענייני ברכות הנהנין והמסתעף".

הגר"י המשיך את מסעו בעצרת חיזוק בקהילת מגן דוד בבית הכנסת המרכזי בראשותו של הגאון רבי שלמה טוויל בהשתתפות אלפי איש.

הרב אניג׳אר מוסיף לספר על מסירות נפשו של הרשל"צ להביא את דבר ה' בכל מקום ומקום. "לאחר יום כ"כ עמוס, היו רגעים שלא ידעתי איך הרב עומד על הרגליים, הייתי רואה שהרב כבר בלי כוחות אבל כאשר ראה מול עיניו את הציבור שהיה צמא לשמוע את דברו - היה נושא דברים ונראה כי הוא בשיא כוחו.

"באחת הפעמים, לאחר סיום של יום גדוש בדרשות ושיעורי תורה, ביקש הרשל"צ 'קחו אותי חזרה לאכסניא'. אני חשבתי שישר יילך לנוח", מספר הרב אניג'אר, "אך לתדהמתי הרשל"צ הגיע אל מעונו והחל לעסוק בספרו על פסח. שאלתי אותו 'כבוד הרב לא רוצה לנוח מעט?' והשיב לי 'זה המנוחה שלי, ככה אני נח'".


אחדות ישראל
את יום רביעי פתח הרשל"צ בבית הכנסת אור השלום. בית כנסת חדש שנבנה באיחוד הקהילות השאמיות והחלביות. בראשותו של הרב יעקב מאלח. שם נשא הגר"י דברים בחשיבות השלום והשותפות בין הקהילות.

לאחר מכן ביקר הרשל"צ בבתי הספר מגן דוד ו״עתיד״, נשא דברי חיזוק וביקש את חיזוקה של הזהות היהודית בתלמידים. הרשל"צ ניצל את שהותו במקום לבקש מהמנהלים להחדיר יותר יהדות ולחנך את הילדים בקריאת שמע כל בוקר. כמו"כ ביקש הרשל"צ מהתלמידים לשמור על הזהות היהודית ולהתחבר למסורת לקהילה הקדושה. במסגרת הביקור בבתי הספר הוענקה לראש״ל תמונת ענק בה נראה אביו זצ״ל מכתיר אותו לראש״ל.

ביום חמישי ביקר הגר"י במוסדות "אור החיים" - שם נפגש עם ראשי הוועד ורבני הקהילות, אשר שטחו בפניו את שאלותיהם בכל הנושאים הנגועים לחיזוק הקהילות היהודיות במקסיקו. לאחר מכן ביקר בקהילה האשכנזית בעיר וחנך שם בית מדרש חדש בשם ״יבנה׳, במעמד השתתף גם הגאון רבי רבי דוד פינטו.

רב הקהילה האשכנזית בעיר אמר בביקור כי לא זכור לו שנים רבות ביקור שהוציא רושם כל כך, ואף ציין את העובדה שהרב מגיע ומבקר גם את הקהילה האשכנזית בעיר הזקוקה גם היא לחיזוק רב.

ביום שישי התפלל הרשל"צ את תפילת שחרית בבית הכנסת המפואר ״שר לשמחה״, ובמקום הוצג לקהל הסט החדש של קיצור ילקוט יוסף בשפה הספרדית.

בשבת ביקר הרשל"צ בבית הכנסת הראשי של השאמים "בית יוסף" בראשות הרב אברהם טובאל, שם נשא דברי חיזוק בפני הקהל ובדבריו הדגיש את חשיבות שמירת המסורת והערכים. לתפילת שחרית של שבת צעד הרשל"צ רגלית במשך כשעה והתפלל בבית הכנסת "שערי שלום".


שמירת השבת של המאבטחים
הרב אניגאר מוסיף לספר על דאגתו של הרשל"צ לכל יהודי. "ביום שישי שאל אותי הרשל"צ, איך אנשי הביטחון שהם יהודים אמורים ללוות אותנו בשבת, יש להם רכב של שמירה ואני לא רוצה שיחללו שבת בגללי, ניגשתי למאבטחים ואמרתי להם על כך, והם השיבו כי יקפידו שלא לחלל את השבת. ובאמת בזכות הרשל"צ הם שמרו שבת והלכו רגלית לאורך כל השבת אחרי הראשל״צ".

לאחר השבת יצא הרשל"צ חזרה לארץ הקודש לישראל. כשלפני נסיעתו ביקר במוסדות טוב בראשותו של הגאון רבי מיכאל פרץ, שם מסר שיעור מעמיק בהלכה בפני מאות האברכים.

יצוין כי במהלך ביקורו של הרשל"צ חולקו כעשר אלף עותקים של ספר ילקוט יוסף המתורגם לספרדית. רושם עז נחקק בליבם של תושבי המקום מביקורו ההיסטורי של הראשון לציון בקהילתם, ובתחושה של רוממות הרוח נפרדו אלפי התושבים מהרשל"צ כשהם מבקשים שימשיך לבוא עוד ולחזקם בדברי תורה והתעוררות.

לסיום, מסכם הרב עמרם אניג׳אר: "בארץ ישראל אולי לא כל כך מבינים את המעלה והתועלת שיש לביקור של הרשל"צ בתפוצות. לפעמים זה נראה שזה סתם ביקור. אבל החיזוק שהרב משאיר בכל מקום שהוא דורך בו. אין לאנשים אפילו צל של מושג. אנחנו המארגנים יודעים בבירור שינויים חיובים שנעשו בשבוע שהרב ביקר כאן. דברים שאנחנו הרבנים המקומיים במשך תקופה ארוכה מנסים ללא הצלחה. אבל כשהרשל"צ מבקש - הכל נפתח. הן בתוכניות של שינויים בחינוך ובקהילה ולשכנע את בני הקהילות לשלוח את בניהם לתלמודי התורה. הרבנים בתפוצות זקוקים לתמיכתו של הרשל"צ".

יצוין כי בימים האחרונים הצטרפו למסע גם חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף וראב״ד באר שבע הגאון רבי יהודה דרעי, שנשאו גם הם דברי התעוררות וחיזוק בפני הקהילות במקום.
מכסיקו ראשלצ מסע גלריה ביקור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד