כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מעניינא דיומא

מקרה יוצא דופן: פוסק הדור קבע: הדבש חלבי • הייתכן?

משגיח הכשרות הנודע הרב יוחנן רייכמן מעורר ערב חג השבועות על אפשרות נדירה שבה דבש דבורים יהיה חלבי למהדרין גם אם הוא 100% טבעי

מקרה יוצא דופן: פוסק הדור קבע: הדבש חלבי • הייתכן?
דבש וחלב צילום: unsplash

כתב בספר כל בו (אחד מן הראשונים): גם נהגו לאכול דבש וחלב בחג השבועות, מפני שהתורה נמשלה לדבש וחלב כמו שכתוב (שיר השירים ד' יא'): דבש וחלב תחת לשונך, ע"כ. מנהג זה הובא גם במשנה ברורה ובכף החיים ובערוך השולחן). 

מעשה שהיה, במפעל לייצור גלידה היתה הפסקת חשמל, הגלידה נמסה, ובעל המפעל זרק את כל התכולה לחוץ, לאחר כמה שעות הגיעו אלפי דבורים ומצצו את הגלידה. בעל הכוורת הסמוכה סיפר שלמחרת בבוקר הוא מגלה להפתעתו שהדבש קיבל צבע קצת לבן, וטעם הדבש הוא ממש טעם הגלידה. 

והנה פסק הרמב"ם: "דבש דבורים ודבש צרעים מותר, מפני שאינו מתמצית גופן, אלא כונסין אותו מן העשבים בתוך פיהן ומקיאין אותו בכורת כדי שימצאו אותו לאכול ממנו בימות הגשמים", וא"כ לכאורה הדבש הוא חלבי, כיון שאינו מתמצית גופן אלא שהם מקיאות את מה שבלעו הרי זה חלב ממש, אך אולי יש מקום להתיר, כי טבע הדבש לבטל כל דבר הנמצא בתוכו, ולכן אין לחוש לרגלי הדבורים שאולי נמצאים בתוך הדבש, כי הדבש בכוחו להפוך כל מה שמתערב בו לדבש, ואולי גם ביטלה הדבש את החלב שבתוכו. 

אולם עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין הלך והציע את הספק לפני חמיו פוסק הדור מרן הגרי"ש אלישיב זצ״ל, וזה השיבו נחרצות כי הדבש הוא חלבי! ואף שלכאורה הרי הדבש טבעו לבטל כל דבר המתערב בו, אבל כל זה נאמר רק לגבי איסור שהתערב בדבש, אבל טעם הגלידה וכדומה אין הדבש מבטל, שהרי במציאות יש בו טעם חלבי.

למידע ולהתייעצות:
טלפון: 052-7112543
וואטסאפ: 054-7694615
דוא״ל: [email protected]

דבש חלבי יוחנן רייכמן גלידה הרב יצחק זילברשטיין הרב אלישיב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד