כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
ראיון מהכלא

אלמנתו של מנהיג דאעש חושפת פרטים על הבעל שחוסל

רעייתו של אבו בכר אל-בגדדי, מנהיג דאעש שהיה אחראי למעשי טבח ועריפות ראשים, סיפרה ל-BBC על החיים לצדו. כעת היא נמצאת בכלא עיראקי בזמן שהיא נחקרת על פשעים הקשורים לטרור

אלמנתו של מנהיג דאעש חושפת פרטים על הבעל שחוסל
אל בגדדי צילום: צילום מסך

בראיון נדיר מהכלא, אלמנתו של מנהיג ארגון המדינה האסלאמית, חשפה פרטים על סיפור חייהם. אום חודייפה הייתה אשתו הראשונה של אבו בכר אל-בגדאדי והיתה נשואה לו בזמן שהנהיג את דאעש בחלקים נרחבים של סוריה ועיראק. כעת היא נמצאת בכלא עיראקי בזמן שהיא נחקרת על פשעים הקשורים לטרור.

אום חודייפה בת ה-48, היא עיראקית שנישאה לאל-בגדדי ב-1999, כשהייתה בת 23 וכשהוא עוד נקרא בשמו המקורי, איברהים עוואד אל-בדרי.

בקיץ 2014 התגוררה אום חודייפה ברקה, המעוז של דאעש בסוריה, עם בעלה. הייתה בבית טלוויזיה שהיא נהגה לצפות בה בסתר. "נהגתי להדליק את זה כשהוא לא היה בבית", היא הסבירה שהוא חשב שזה לא עובד. היא אומרת שהיא הייתה מנותקת מהעולם והוא לא נתן לה לצפות בטלוויזיה או להשתמש בטכנולוגיה אחרת, כמו טלפונים ניידים, מאז 2007.

כמה ימים לאחר שהשומר לקח את הילדים שלהם בהוראה של בעלה, היא הדליקה את הטלוויזיה וקיבלה "הפתעה ענקית". היא ראתה את בעלה במסגד הגדול בעיר מוסול שבצפון עיראק, כשהוא מציג את עצמו לראשונה כראש הח'ליפות האסלאמית המוצהרת. זה היה שבועות לאחר שהלוחמים שלו השתלטו על האזור.

אום חודייפה סיפרה שהיא הייתה המומה לגלות שבניה נמצאים איתו במוסול במקום ללמוד בפרת. במהלך הראיון היא מציירת את עצמה כקורבן, לטענתה היא ניסתה להימלט מבעלה ומכחישה שהייתה מעורבת בכל פעילות אכזרית של דאעש.

הדברים שלה בניגוד מוחלט לאופן שבו היא מתוארת בתיקי חקירה בהם העידו יזידים שנחטפו על ידי אנשי דאעש - הם מאשימים אותה בשיתוף פעולה בזוועות שעברו.

היא מתארת ​​כיצד לעתים קרובות הם עברו דירה, היו להם זהויות בדויות ובעלה התחתן עם אישה שנייה. אום חודייפה סיפרה שהיא ביקשה להתגרש אבל היא לא הסכימה לתנאי שלו שתוותר על ילדיהם, אז היא נשארה איתו.

היא סיפרה כי בעלה נהג לתקשר עם מנהיגי דאעש במחשב הנייד שלו. "הוא החזיק את המחשב נעול בתיק. ניסיתי לפרוץ לזה כדי לגלות מה קורה. אבל הייתי אנאלפביתית מבחינה טכנולוגית וזה תמיד ביקש ממני קוד".

היא מספרת שניסתה להימלט, אך גברים חמושים במחסום סירבו לתת לה לעבור ושלחו אותה חזרה לבית. באשר ללחימה, היא אומרת על בעלה שככל שהיא ידעה "הוא לא השתתף בשום קרב".

בשנת 2019, כוחות ארה"ב פשטו על המקום שבו הסתתר אל-בגדאדי בצפון מערב סוריה עם חלק ממשפחתו. בגדאדי פוצץ את עצמו עם אפוד נפץ כשנכנס למנהרה, והרג את עצמו עם שני ילדים, שתיים מארבע נשותיו נהרגו בקרב יריות. אום חודייפה לא הייתה שם - היא התגוררה בטורקיה בשם בדוי שם נעצרה ב-2018. היא נשלחה חזרה לעיראק בפברואר השנה, שם היא כלואה מאז. הרשויות חוקרות את תפקידה בדאעש.

בתה הבכורה אומימה יושבת איתה בכלא, בת נוספת פטימה כבת 12 נמצאת בבית מעצר לנוער. אחד מבניה נהרג בתקיפה אווירית רוסית בסוריה ליד חומס, אחר נהרג עם אביו במנהרה והילד הצעיר נמצא בבית יתומים.

אבו בכר אל בגדדי דאעש עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד