כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
מיוחד לערב מתן תורה

כשראש הישיבה התרגש לשמוע את הניגון של מורו ורבו | וידאו

הלחן המיוחד של מרן ה'חזון איש' על המילים: "כשהיו ישראל שמחים בשמחת התורה" שתורגם מארמית ללשון הקודש הושר במעונו של תלמידו ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן | צפו בשיר עם האחים הרבנים לבית שושן

כשראש הישיבה התרגש לשמוע את הניגון של מורו ורבו | וידאו
מרן החזון איש והגרמ"צ ברגמן צילום: ארכיון

בכל העולם היהודי נוהגים לשורר בחג השבעות את השיר המפורסם "כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה, קודשא בריך הוא אומר לפמליא דיליה, חזו בני חביבי, דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין בחדוותא דילי", יחד עם הלחן הנודע בכל היכלי התורה.

לגבי מקורו של הלחן הדעות חלוקות, יש שמייחסים אותו למרן הגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל ראש ישיבת חכמי לובלין ומחולל רעיון "הדף היומי" שלפי השמועה חיבר אותו לרגל סיום הש"ס של מחזור הדף היומי הראשון, שנערך בליל ט"ו בשבט תרצ"א, בהיכל ישיבת חכמי לובלין אך יש שמייחסים אותו למרן הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל ראש ישיבת קמניץ ובעל הברכת שמואל שמלבד גאונתו בתורה נודע כמבין גדול בעולם הנגינה.

השיר של מרן החזון איש במעונו של הגרמ"צ ברגמן צילום: איציק ו.

שיר זה שיסודו בהררי קודש הושר אצל גדולי עולם, בגרסאות שונות. כשאף אצל הגאון מווילנא מסופר כי שורר זאת בשמחת בית השואבה. אלא שבשנים האחרונות התפרסם על ידי המגיד מישרים הגאון רבי ישראל מאיר שושן, לחן חדש על מילות השיר בתרגומם מארמית ללשון הקודש, שמספר שניגון זה הולחן על ידי מרן החזון איש זצ"ל.

בעת שמחת חג במעונו של ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן שהתקיימה בחג הסוכות האחרון, השתתפו האחים הרבנים לבית שושן, שהחלו לשורר לפני ראש הישיבה את הניגון שמקורו אצל רבו החזו"א כפי שנראה בוידאו.

ראש הישיבה הגרמ"צ ברגמן האזין ברוב קשב לניגון ואף הצטרף לשירה, על פני ראש הישיבה ניכרה בכל העת ההתרגשות הרבה למשמע השיר, עם סיום השיר שח ראש הישיבה בפני הנוכחים: "אני זוכר שראיתי את החזון איש שהיה רוקד ושר את הניגון הזה, היה זה במעמד הכנסת ספר תורה לכולל חזון איש, זה עבר בשעתו כאן ברחוב, החזון איש כבר היה גר כאן (לימים רחוב חזון איש) ושרו את הניגון הזה".

החזון איש רבי מאיר שפירא הרב מאיר צבי ברגמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד