ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

וידאו • דרעי לבחדרי: "ביבי יהיה ראש הממשלה הבא"

יו"ר ש"ס מסביר את הקמפיין הלא חרדי, מספר על ההחלטה להכריז במי ש"ס תתמוך, נזכר בגלות ואומר על ישי - לא בגוש החרדי

דרעי בראיון לאבי שיף, צילום: קובי הר צבי
דרעי בראיון לאבי שיף, צילום: קובי הר צבי

אריה דרעי מעניק היום ראיון לבחדרי חרדים, בו הוא מדבר על השנים בגלות, בהן ש"ס סטתה מהנושא החברתי, מספר על קמפיין השקופים שפונה לציבור הישראלי, ומספר מה היא הצלחה מבחינתו. דרעי מסביר את הזליגה לליכוד מהחשש שנתניהו יאבד את הממשלה, ומבהיר - "צריך להסביר לציבור שבנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה", עם זאת את ההכרזה הרשמית הוא דוחה לשבוע הבא.

• יו"ר ש"ס אריה דרעי, אנחנו נמצאים כעת 30 יום לפני הבחירות, הכל עובד בש"ס?

דרעי: "כן. העסק נכנס עכשיו להילוך יותר גבוה. פתחנו מטות, אנחנו הולכים לעשות כנסים גדולים וביקורי בית. עד עכשיו אנחנו מצליחים עם ההסברה והמסרים. אני מאמין כמו שאני אומר כל הזמן, תבשיל טוב מתבשל באש נמוכה ואם אתה מגביה את האש זה יכול להישרף לך.

"צריך לדעת את המינון הנכון. למעשה בחודש הזה מתחילה מערכת הבחירות, עד היום זה היה בעיקר הכנת הרשימות. כעת יראו את זה הרבה יותר בשטח".



• אתה מוכן להצהיר במי תתמוך להרכבת הממשלה מיד לאחר הבחירות ?

"בעזרת השם אנחנו נעשה את זה בתחילת שבוע הבא, יש עכשיו התייעצות במועצת חכמי התורה ואני בסבב פגישות איתם, ואני מקווה שבתחילת שבוע הבא תצא הודעה ונפרסם אותה".

• מה תמליץ להם?

דרעי מתחמק עדיין מתשובה ברורה: "אני לא רוצה לפרט על זה, אלו נושאים רגישים. אני אפרוס להם את התמונה והסיכויים ואת רצון הציבור.

"זה לא אומר שעל מי שנמליץ אז באופן אוטומטית נלך איתו, יש לנו את שהתנאים שלנו, ואנחנו מפרסמים אותם - אבל זה בהנחה שמי שיקבל את התנאים שלנו. חשבתי שאפשר לנהל את כל מערכת הבחירות בלי להחליט על מי נמליץ, אבל היות שאני רואה שיש דרישה חזקה מהציבור שרוצה לדעת - אז מועצת חכמי התורה תודיע".

• אתה מסתובב בכל הארץ, הציבור רוצה ימין?

"יש דעות כאלה וכאלה. באופן מסורתי הציבור שלנו, שני הגוונים - גם החרדי וגם המסורתי באופן טבעי נוטה יותר אידיאולוגית ומסורתית לימין. בעיקר היחס למסורת, בגין, ארץ ישראל, פשוטי העם. שתנועת העבודה והשמאל מייצגים יותר את מפא"י ההיסטורית, ההתנשאות וההתנכרות כלפי הציבור הספרדי, הדתי והחרדי וגם ביחס לארץ ישראל.

"אבל צריך לזכור שנפל דבר בישראל - לפני שנתיים שכולם זעקנו וצעקנו מעל כל במה ביבי ביבי ונשארנו בחוץ, גם את זה צריך לקחת בחשבון. בשנתיים האחרונות הממשלה הזאת בראשות בנימין נתניהו נתנה לנו מכות קשות. אבל נכון שהיום נתניהו ובנט מבחינתנו הם שותפים שבאים בחשבון - הם אומרים טעינו, לפיד כפה עלינו אנחנו נתקן כל מה שנפגע בעולם התורה ובמשפחות החלשות".

• קמפיין 'השקופים' תפס לא רע ברשת, האם נראה את המהפכה חוזרת עם כנסים ועצרות ענק?

"בהחלט כן. קמפיין 'השקופים' הייתה לו מטרה אחת - לעלות במודעות. כולם מדברים חברתית, אבל כולם מדברים רק על מעמד הביניים. היה עניין לעלות את הנושא, ברגע שאתה מדבר רק לציבור החרדי - רק קצבאות ילדים, או רק תקציבים לעולם הישיבות, זה שיח שלא יתפוס. אתה לא רלונטי ולא לגיטימי.

"היינו חייבים לעלות את הנושא של 'השקופים' שהוא רחב בחברה והוא תפס מאוד, אבל זה רק תחילת הקמפיין. היום אין מישהו במדינת ישראל שלא יודע מזה השקופים שלא יודע שיש כאן שני מיליון עניים ואת כל התוכנית שלנו, שאלו מושגים שעד לפני חודש לא היו בכלל קליטים - היום אנחנו אומרים אותם, וזה מפלגה חרדית שאומרת את זה. זה הפך ללגיטימי בכל התקשורת הכללית, בלי לתקוף את החרדים. זה ההישג הגדול של קמפיין השקופים. בחודש הזה אנחנו זרענו עכשיו צריך לקצור".

• היתה טעות ב-13 השנים האחרונות, בהן ש"ס לא פנתה לציבור הזה?

"אני חושב שכן, ואתה רואה את זה בתוצאות. ש"ס כל הזמן הלכה בשילוב של מפלגה חרדית ודתית, וכולם יודעים את זה ולא צריך הוכחות. כל הזמן הלכו אתנו ציבורים גדולים מאוד עד כדי כך שקיבלנו 17 מנדטים, שזה חצי מיליון איש. למה? ידעו שש"ס משלבת מצד אחד את הדתי המסורתי ומצד שני את הנושאים החברתיים לפשוטי העם וזה עבד, ולצערי הרב בשנים האחרונות התנתקנו כמעט באופן מוחלט מהצד החברתי ומהפעילות בשטח.

"היום אין אחד שלא מזדהה עם המסרים שאנחנו מעבירים. הבעיה הגדולה ביותר שאנשים לא מאמינים לנו. אומרים לנו הייתם שלושים שנה ובחמש עשרה השנה האחרונות - מה עשיתם? ואני צריך להסביר לכל אחד שלא הייתי כאן בחמש עשרה השנה האחרונות. בסיבוב הראשון עשינו הרבה מאוד דברים".

"קשה לשכנע, ולכן אני לוקח בחשבון שגם אם לא הצלחנו הפעם להביא את כל הציבורים שאני רוצה להביא, עצם זה שהתחלנו ובקדנציה הבאה בעזרת השם נוכיח שמה שהבטחנו נקיים - אז נקצור יותר בקדנציה שלאחר מכן. הקמפיין הזה הוא הכנה לא לבחירות האלה, אלא לבחירות לאחר מכן".

• איזה מספר מנדטים יחשב כהצלחה ואיזה ככישלון?

"אני לא קבלן הצלחות, אני עושה השתדלות כמה שאני יכול. אני לא חושב שמישהו יכול לשפוט אותי על שאני לא עושה מספיק השתדלות. השאיפה והרצון שלי שלא נרד מכוחנו, אני לא מוכן להשלים שזה גזרת הגורל שמרן לא נמצא, שזה באמת דבר קשה לנו, ובגלל שאלי ישי עזב אותנו ויש מפלגה מתחרה אז בסדר.

"גם בפעם הקודמת בחיי מרן היו לנו שניים שהקימו מפלגה ויחד הם לקחו כמעט שלוש מנדטים, פירושו שאפשר להתמודד. היום אנחנו רואים בחוש וגם בסקרים שאלי ישי הוא בעיה של 'הבית היהודי' ובנט, הקולות שלו ברובם הם אלו שהצביעו לברוך מרזל בבחירות האחרונות ומאוכזבי הבית היהודי.

"הבעיה הגדולה שלנו היא אותם מצביעי ליכוד ואוהדי ש"ס שמצביעים ליכוד שבגלל שנוצר עליהום תקשורתי שבו כולם מתגייסים נגד נתניהו ואפילו נשיא ארה"ב אובמה, וביבי עושה את זה בכישרון אדיר ונותן תחושה שכל העולם נגדו, והציבור שלנו מפחד שביבי לא יהיה ראש ממשלה, ואת זה אנחנו צריכים להסביר - שביבי יהיה ראש ממשלה".


"אלי ישי הוא לא חלק מהגוש החרדי"
דרעי: "היריב הקשה ביותר שלנו הוא יאיר לפיד גם מתחינה חברתית וגם דתית ומסורתי והוא לא רוצה לבאו לעימות"

• יש הפסקת אש עם אלי ישי? אנחנו כבר כמעט ולא רואים התקפות הדדיות.

"בהתחלה היה בלבול והלם, אדם שהיה שלוש עשרה שנה יו"ר ש"ס ובסוף לא קיבל את הדעה של מועצת החכמים. זה לא אלו שפרשו בפעם קודמת שלא היו במעמד של אלי, לכן היה בלבול - אנשים לא הבינו. עם הגשת הרשימות אנשים ראו מי ומי ההולכים, וראו בלוק של אינטרסים של אנשים שרוצים לעבור את אחוז החסימה".

• האם אלי ישי נחשב חלק מהגוש החרדי?

"לא. אני לא רואה את זה כך. יש לנו מסורת של מועצות ואנחנו משתפים פעולה עם אנשים שיש להם מועצות גדולי התורה, והם המועצות גדולי התורה שלנו ואיתם נשתף פעולה".

"אני רואה בבית היהודי שותפים פוטנציאלים ולכן הוראתי לכל חברי הכנסת שלא לתקוף אותם. למרות שיש לנו בטן מלאה".

דרעי הוסיף ואמר לגבי הכיסאות שש"ס תדרוש בממשלה הבאה: "אין לו אומר איזה שרים אני רוצה, מוקדם מידי. מה שכן שאני רוצה תיקים חברתיים. אני יכול להיות שר אוצר טוב אבל שר אוצר צריך להתעסק רק בזה, ולי יש את כל התנועה עלי".

"מועצת חכמי התורה הדגישה שאין שום קשר בין המיקום ברשימה לתפקיד השרים. ייתכן ויהיו שרים מבחוץ וגם שרים שיקבלו תפקיד, המגמה היא שלא יישארו בכנסת, ובכך להכניס חברי כנסת חדשים". דרעי אף הוסיף וסיפר על שיתוף הפעולה של השר לשעבר: "אריאל אטיאס עוזר לנו - בכל קריאה שאנחנו קוראים לו הוא מגיע ויושב שעות במטה ההסברה".

דרעי הוסיף עוד: "יהיו מטות משותפים שלנו ושל יהדות התורה. שיעסקו באיוש הקלפיות, ובהסעת בחורי הישיבה לקפיות. עשינו הסכם עודפים, אחרי הבחירות ננהל מו"מ משותף על הכול ביחד".

דרעי בחדרי חרדים וידאו שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד