כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ושוחד לא תקח • טורו של ח"כ אלי ישי

מדוע נסמכה פרשה זו העוסקת בבין אדם לחברו לפרשה שלפניה, העוסקת בסיפור מתן תורה? • לא לחינם קרא ראש ישיבת 'כסא רחמים', הגר"מ מאזוז, לנציגי תנועת 'יחד' וביקש מהם להיזהר בתכלית הזהירות בנושא השוחד • תנועה המושתתת על תורת ישראל מחוייבת להכרה שאין הבדל בין חילול שבת לאיסור לקיחת שוחד

ושוחד לא תקח • טורו של ח"כ אלי ישי

על סמיכות פרשה זו העוסקת בדינים שבין אדם לחברו, לפרשה שלפניה העוסקת בסיפור מתן תורה בסיני ובציווים שנאמרו שם, אומרים חז"ל כי הדבר בא ללמדנו שכשם שאחדות ה' והאמונה בבורא ניתנו על הר סיני כך גם דינים שבין אדם לחבירו נאמרו בסיני.

משמעות הדברים היא, שאין שום הבדל מבחינת התורה בין הציוויים העוסקים בעניינים שבין אדם למקום לבין ציווים העוסקים במצוות שבין אדם לחברו. אלו ואלו דברי אלוקים חיים.

בין העבירות שבין אדם לחבירו מצויין האיסור על נטילת שוחד: "ושוחד לא תיקח כי השוחד יעוור פקחים ויסלף דברי צדיקים". התורה קובעת כי כאשר אדם לוקח שוחד בהכרח שהוא יפעל בצורה לא נכונה כלפי האנשים אותם הוא דן או כלפי הציבור אותו הוא משרת גם אם הוא סבור שהשוחד לא ישפיע על שיקול דעתו וגם אם השוחד, לדידו, אינו אלא משכורת עבור הטרחה שהוא טורח למען הציבור.

***

איסור נטילת שוחד אמור כלפי היושבים על מדין אך נוגע לכל משרתי הציבור. אם המטרה היא לשרת ציבור באמונה, אם המטרה היא לדעת את צרכיו האמתיים של הציבור ולטפל בהם, חובה עלינו להתרחק אפילו מדבר שיש בו רק ריח של חוסר ישרות.

***

תנועה המושתתת על תורת ישראל מחוייבת להכרה שאין הבדל בין חילול שבת לאיסור לקיחת שוחד. זאת הסיבה שבעטיה קרא מרן ראש הישיבה הגר"מ מזוז שליט"א לכל הנציגים של 'יחד' וראה לנכון להזהירם על אמת ויושר, כי בלא זה איננו ראויים להיות משרתי ציבור.

שבת שלום ומבורך.

אלי ישי
ישי שוחד פרשה מוסר מאזוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 101 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד