י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הסאגה השלומיאלית של פרס ישראל • טור

הגיע הזמן לשים לזה סוף, לא יתכן שפרס ישראל יינתן ליוצרים שהכפישו את המדינה בלבד, חברי הקליקה הסגורה של השמאל

הסאגה השלומיאלית של פרס ישראל • טור

סערת ״פרס ישראל״ מתעצמת. רוה״מ בתפקידו כמ״מ שר החינוך המפוטר פסל את המלצת פקיד בכיר במשרד לגבי מינוי שניים מחברי וועדת הפרס לגבי תחום הספרות וחבר מהועדה לתחום הקולנוע. אין חולק שהשר הממונה הוא ״הממנה״. חתימת השר על כתב המינוי אינה פורמאלית והנושא נתון לשיקול דעתו ואחריותו.

לא כשזה נוגע לשמאל, ל״אליטות״. השלטון שלהם. גנבו להם את המדינה. ממשלות הימין זו תאונה מצערת, שדינה להיתקן. הם עדיין אוחזים בקרנות המזבח וטוענים ״שלי הוא״! נאבקים על כל משלט ולא מוותרים. הפטרונות על הפרסים בתחומי הספרות, קולנוע, אמנות, עדיין בידיהם. תמיד בשיטה של ״חבר מביא חבר״. הפרס נשאר בבית. העיז נתניהו לשבור את ההגמוניה ובצדק!!! על כך הם נזעקים.

חבל מאד שבצוק העיתים, בעקבות הוראת היועץ המשפטי - ״התקפל״ ראש ממשלתנו.

זה שחבר ב״וועדת פרס ישראלית״ תומך נלהב בסרבנות-שרות - כשיר וישר. זה סביר ומתוקן. כאן היועמ״ש לא מצא מקום להתערב!

גם אני חושב שנתניהו שגה! הבעיה התמידית שמאפיינת את שלטונו ושלטון הימין לאורך הדרך, שהינם טועים לאורך כל הדרך ובגדול! המעשה היה צריך להיעשות לפני שנים. בתחילת שלטונו. הפקיד שהמליץ לא היה צריך להיות בתפקידו. כאן שורש ה״אי יכולת שלטונית״ של הליכוד. לא רק ערב בחירות וכגימיק בחירות.

הספרות, השירה, הקולנוע, אינם תחומים השמורים ל״אליטה״ וסגורים בפני כל רבדי העם. משורר או סופר אותנטי בן עדות המזרח, לא יזכה בפרס אלא אם כן יישר דעתו והשמיל לשמאל בבוטות ובנחרצות. הפריחה בספרות החרדית הענפה, לא באה כלל לידי ביטוי גם במועמדות לכאורה!

אינך מוגדר ״כנאור״ בהגדרה. אין לך צל צילו של סיכוי. באם כתיבתך-ספריך אינם עוסקים ב״הלקאה עצמית״ פוסט ציונית, באם שירתך אינם עוסקת בעוול שנגרם לערבים, באם סרטיך לא משקפים את ״הקלגסיות״ של לוחמי צה״ל.... אתה לא ״מועמד ראוי״.

פרופ׳ קרמניצר, סגן נשיא במכון הישראלי לדמוקרטיה [מי מממן גוף מחקרי זה?] התראיין הבוקר ותקף בחריפות את רוה״מ. בדבריו הנוקבים הוא פרס במפורש את משנתו הסדורה שמשקפת נאמנה את כל מה שהאדם ״הסביר״, לא תוצר או יליד ״צפון רחביה״ צריך למחות נגדם ולשנות בכדי שנחזיר את הארץ הזו לשלטון הרוב.

לדבריו: תרבות, אמנות, הינם מועדונים סגורים השמורים ל״אליטות״. תרבות אינה עניין גיאוגרפי או אתני. כל התרבות שייכת לאליטה אליטיסטית ורק לה, רק היא מבינה בה. אוי לה למדינה שמתערבת ב'תרבותה', לדבריו, התרבות שייכת רק לשמאל, ורוה״מ שמתערב... אינו תרבותי.

המראיין ניסה להקשות על הפרופ׳ הנכבד ושאל שהרי ההיסטוריה מוכיחה, שמי שלא נמנה על הזרם האליטיסטי שמשקף חד צדדיות מוחלטת בדעותיו השמאליות המובהקות לא ״זכה״ מעולם בפרס! הייתה זו ״הרמה להנחתה״. פרופ׳ קרמניצר לא היסס ואמר מפורשות במילותיו שלו את מה שכולם יודעים, שהוא וחבריו חושבים ומאמינים. ״תרבות ואמנות״ זה מועדון סגור, נאור, ואוי לה למדינה שתתערב בכך. אין תרבות וזו לא אמנות מה שלא מקובל עלי ועל ״חברי המועדון הסגור להמוני ורוב העם״.

פרופ׳ נכבד. זהו זה, שלא. ההגמוניה והפטריכליות נגמרה. אנו מסתדרים בלעדיכם. האמנות שלכם-תבוסתנות וחוסר נאמנות בסיסי בעינינו. התרבות שלכם הביאה אותנו למקום שבו אנו לא רוצים להמצא. החינוך שלכם נכשל כשלון חרוץ. אנו בני הארץ הזו וגם ילדינו יחיו ויגדלו ילדים כאן לכתחילה. לא בדיעבד כמו חלק מילדיכם שלא ״הצליחו״ להשתקע בארצות תרבותיות.

הספרות החרדית הענפה לא צריכה ״פרס ישראל״ בשביל לקבל ריהבלטציה והכרה. היא נושאת את ״ישראל״ על כתפיה. בזכותה אנו כאן ולעולם, למרות ה״ספרות והתרבות הקלוקלת שלכם״.

נמאס לנו מההלקאה וההאשמה העצמית הגלותית שלכם. אנו גאים בקיבוץ הגלויות, בחיי היצירה והתרבות התוססים שלנו. בספרות ההלכתית המסועפת, בסיפורת החרדית המתחדשת. בצה״ל, הצבא הנאור ביותר בעולם. במדיניות טוהר הנשק.

אנו לא מרגישים חייבים ולא אשמים שאנו כאן, בארץ נחלת אבות ועכשיו. לפנינו היו כאן ביצות ויתושים. אנו הפרחנו ופיתחנו אותה, גם לטובת הערבים החיים כאן לצידנו. אולי לכן איננו זכאים בעיניכם ל״פרס ישראל״. אנו בזכות ולא בחסד.

המנדט והפטרונות שלקחתם לעצמכם על הכתיבה, הספרות, השירה, הקולנוע, וכלל היצירה התרבותית נגמר. לא עוד. אנו לא מצטדקים אנו תובעים. באם זכינו שמתנחל ישב בבית המשפט העליון, עוד נזכה שיהודי חרדי ישב בוועדות ״פרס ישראל״ לא חזון אחרית הימים.
פרס ישראל תפקיד מעורבות שלטון ליכוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד