כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דו"ח העוני איום ונורא: חובה לנקוט צעדי חירום

מחיקת חובות או סיוע, מדינת ישראל חייבת להציל בדחיפות את 35% מילדיה, המוגדרים כעת עניים • טור אישי

דו"ח העוני איום ונורא: חובה לנקוט צעדי חירום

מדברים על עזרה למעמד הביניים, על מלגות לסטודנטים, על תספורות לטייקונים, אבל לא חשבו - או יותר נכון שכחו לתת - גם הזדמנות לעניים במדינה להשתקם מחדש.

הבחירות בפתח, כל באסטה מציעה מיני פירות שרק בראש הפירמידה הם יפים ונוצצים, אבל כולם למטה רקובים למדי. הרוכלים צועקים במגפונים לעוברים ושבים, אבל לא רואים את העניים הזוחלים מטה שהפסיקו לחלום והשלימו עם המציאות.

עוד לא קם פוליטיקאי או כלכלן במדינה עם ראש יצירתי לתוכנית כלכלית שתיתן הזדמנות חדשה לחיים חדשים לעניים במדינה.

איני פוליטיקאי ואיני מתיימר לכך, אבל הצעת חוק כאזרח אנסה להגיש לשוק החדש שיפתח בקרוב.

הצעתי תוכל לתת הזדמנות פז לעשרות אלפי משפחות בארץ להתחלת דף חדש בחיים ובטוח שגם הגופים הגדולים יתמכו בהצעה. תוכנית חרום לאומית כמחווה לעניים ביותר במדינה, אשר חובותיהם יימחקו כליל במסגרת 'דף חדש'.

החוק פוטר מחובותיו כל מי שאין לו חסכונות או רכוש, שחובו אינו גבוה מ-80 אלף שקלים, ושחי על הכנסה או קצבה של לא יותר מ-3000 אלף שקל בחודש.

אני מעריך כי החוק יתן חלון הזדמנות ו'דף חדש' לעשרות אלפי אזרחים שתקועים בחובות שחלקם גם הגיעו לזה מסיבות כלשהם בלית ברירה.

יש שיטענו כי תוכנית כזו היא לא בהכרח צעד נכון, כי זה ימנע משאר האזרחים לעזור לעניים כי יש להם תמיד תוכנית מגירה. ימים יגידו.

מסקר שנערך על ידי חברת הסקרים TRI על בסיס מדד חדש למדידת העוני שפיתח מכון המחקר ERI עבור עמותת לתת, דו"ח העוני של לתת הציג תמונה עגומה, לפי הארגון, כשליש מהציבור בישראל חווה מצוקה ומחסור בהתמודדות עם יוקר המחיה וסיפוק הצרכים החיוניים לו ולמשפחתו. מהבדיקה עולה כי 29.8% מהישראלים חיים בעוני — 13.8% בעוני חמור, על פי הדו"ח, 35.1% מהילדים בישראל עניים.

ישמדינות נוספות בעולם, כמו קרואטיה ומדינות נוספות במזרח הרחוק - המוגדרות פחות מתוקנות מאיתנו - כבר עשו תוכניות שיקום לעניים, ואיפה אנחנו?

אכן דו״ח מדאיג מאוד, כך או כך, המצב רע, תמיד יהיו עניים בחברה, אבל אם 30% מהאוכלוסיה מדברים על מחסור - זאת רחוקה מלהיות תופעה בשוליים ולצערי אנחנו מייצרים כיום את הדורות הבאים של העניים.

שמישהו שם למעלה יעשה מעשה, ויתן הזדמנות חדשה לעניים שבקהילה.
טולידנו טור עניים הזדמנות שוליים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד