י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"הנשיא אובמה חותר לשינוי המשטר בישראל"

בעקבות הדיווחים על החלטת הבית הלבן למדר את ישראל ממידע על המו"מ עם איראן קובע הדיפלומט הוותיק ארון דייוויד מילר שנתניהו נמאס על אובמה - וזה עושה כל על מנת להחליפו • "ברוכים הבאים לשינוי משטר במדינה זרה, בנוסח ברק אובמה" כותב מילר • "תסמכו עלי, אם אובמה ונתניהו היו חברים, הם היו מתחבקים בחדר הסגלגל"

אובמה ונתניהו, פלאש90
אובמה ונתניהו, פלאש90

הדיווחים על החלטת הבית הלבן למדר את ישראל ממידע על המו"מ עם איראן, לכאורה מחשש להדלפות ישראליות על המו"מ, עולים בקנה אחד עם קביעתו של הדיפלומט האמריקאי הוותיק ארון דייוויד מילר, שראש הממשלה בנימין נתניהו, נמאס כליל על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ולפיכך החליט הממשל בוושינגטון לפעול להחלפת השלטון בירושלים.

תחת הכותרת "אובמה חותר לשינוי המשטר בישראל" כותב מילר במאמר באתר המקוון של "פורין פוליסי מגזין": "הבית הלבן, שר-החוץ ג'ון קרי, ופקידים אמריקאיים רבים הבהירו וחזרו והבהירו, שוושינגטון לא תתערב בבחירות או בפוליטיקה בישראל. ואכן, בזמנים כתיקונם אי התערבות היא הכלל המנחה.

"אך מה אם ישראל מתערבת לפתע באופן בוטה בפוליטיקה האמריקאית? האם ממשל שכבר מאס בנתניהו, ומקווה מאוד שמנהיג חדש יגיח בבחירות בישראל ב-17 במארס, לא ישתמש בהתערבות הישראלית הזו (כתירוץ) להטות את כף המאזניים (לטובת מועמד אחר) בבחירות בישראל שצפויות להיות צמודות מאוד?

"ברוכים הבאים לשינוי משטר במדינה זרה, בנוסח ברק אובמה" – כותב מילר. "אין הרבה הזדמנויות לשינוי משטר האיתוללות התיאוקרטי באיראן, אבל ייתכן שירושלים היא סיפור אחר לגמרי. הסכמת נתניהו לקבל את הזמנתו של יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, לנאום לפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, בלי תיאום עם הבית הלבן – הסכמה שנתפסת עתה ככשל גדול – פתחה לפני ממשל אובמה הזדמנות (לפעול להבסת נתניהו בבחירות). אתם יכולים להיות בטוחים שהבית הלבן מנצל את ההזדמנות הזו כדי להבהיר, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, שביבי רע ליחסי ישראל – ארה"ב".

הכותב ליווה במשך שנים רבות את המו"מ בין ישראל לפלסטינים, כנציג אמריקאי בכיר לשיחות, ומכיר היטב את הזירה הפוליטית בישראל.

לדברי מילר, מסביר הבית הלבן את סירובו של אובמה להיפגש עם נתניהו בביקורו המתוכנן בוושינגטון, בתחילת מארס, כרצון להימנע ממראית עין של השפעה על הבחירות בישראל, שייערכו כשבועיים לאחר הביקור. "תסמכו עלי, אם אובמה ונתניהו היו חברים, הם היו מתחבקים בלשכה הסגלגלה. רק זכרו את מאמציו של הנשיא לשעבר ביל קלינטון להטות את תוצאות הבחירות בישראל ב-1996 לטובת שמעון פרס, מאמצים שכללו את הזמנת פרס לבית הלבן".

נראה שהידיעות על ניתוק ישראל ממידע על המו"מ עם איראן מתאימות לדפוס הפעולה הממשלי שמתאר מילר. על פי דיווח בערוץ 2, מאת אמנון אברמוביץ, ודיווח מאוחר יותר ב"הארץ", הודיעה ארה"ב לישראל שהיא מפסיקה לספק לה עדכונים על המו"מ עם טהראן. הסיבה, לפי הדיווחים: הבית הלבן חושש שממשלת נתניהו משתמשת במידע הזה להשגת יתרונות פוליטיים באמצעות הדלפות מכוונות. המידור הוא "עונש" על החלטת רה"מ לנאום בקונגרס, נאמר בערוץ 2.

את ההודעה מסרה לישראל וונדי שרמן, תת-שר-החוץ האמריקאי שעומדת בראש המו"מ הגרעיני עם משטר האייתאללות, על פי הדיווחים. במקביל, הודיעה סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, על ניתוק הקשרים בין משרדה לבין המטה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, בראשות יוסי כהן.

בתגובה על כך מסרה לשכת רה"מ לערוץ 2: "היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב עמוקים. יוסי כהן, ראש מל"ל, יצא השבוע לוושינגטון לוועידה שבה הוא אמרו לפגוש את וונדי שרמן וסוזן רייס".

פקידים אמריקאיים הכחישו את הדיווחים. אליסטייר בייסקי, דובר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן אמר לאמצעי תקשורת, כי "מדובר בעליל בדיווחים כוזבים". לדבריו, רייס מקיימת מגעים שוטפים עם כהן במל"ל על "רשימה ארוכה של נושאים בעלי עניין הדדי לשתי המדינות". פקיד בכיר בסטייט דיפרטמנט טען, שהשיחות בין ישראל לארה"ב על איראן נמשכות כסדרן.
אובמה נתניהו ארצות הברית אירן התערבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד