כ"א תשרי התשפ"ה
23.10.2024

מחיקת חובות בישראל - ספר חדש של עו"ד יוסף ויצמן שופך אור חדש על פשיטות רגל וחדלות פירעון

חדלות פירעון - או בשמה הקודם: פשיטת רגל - היא הליך שאיש לא רוצה להיקלע אליו | אבל כשנקלעים אליו, יש דרך מסודרת, משורטטת במקצועיות רבה, בידי מי שצבר שנות התמחות רבות מאוד בליווי אזרחים שנקלעו למצב דומה | עו"ד יוסף ויצמן בספר חדש "מחיקת חובות בישראל", שזכה לדברי שבח של משפטנים מהשורה הראשונה בישראל ולהקדמות לספר משר הפנים, שר המשפטים והשופט עודד מאור

מחיקת חובות בישראל - ספר חדש של עו"ד יוסף ויצמן שופך אור חדש על פשיטות רגל וחדלות פירעון
הספר של עו"ד ויצמן צילום: יח"צ

יש ספרים מקצועיים, שלא ברור כיצד העולם היה מכיר את הנושא שבו הם עוסקים, בטרם אלה ראו אור. כזה הוא הספר "מחיקת חובות בישראל" של עו"ד יוסף ויצמן, שמגיש באופן מאיר עיניים מילון מושגים ומונחים חשובים בנושא הסבוך שתופס את האדם בתקופה הרגישה ביותר בחייו - לצד פרקים המסבירים בשפה פשוטה: מהו הליך חדלות פירעון, מהו המועד שבו ניתן להתחיל הליך של חדלות פירעון, האם צריך להמתין שיפתחו תיק הוצאה לפועל כדי לפנות להליך חדלות פירעון, ומה צריך להביא בחשבון לפני שמתחילים הליך של חדלות פירעון?

חדלות פירעון, או כשמה הקודם פשיטת רגל, היא מצב כלכלי-משפטי שאליו נקלע אזרח שסכום החובות וההתחייבויות שלו גבוה משווי נכסיו. המחוקק הבין שמצב זה גורם לאזרח לא לחזור למעגל העבודה בשל החשש מעיקולים ומהליכי הוצאה לפועל. כך בא לעולם חוק חדלות פירעון החדש, אשר במסגרתו עלו פתרונות רבים שהתוצאה שלהם היא מחיקת החובות לצמיתות.

הספר מחיקת חובות בישראל הוא מדריך מקצועי ופרקטי שנכתב בשפה שכל אחד יכול לקרוא ולהבין על אודות התחום המסקרן בישראל - מחיקת חיבות בהליכי חדלות פירעון, הספר מסביר מי מתאים להליך, וכיצד מנהלים הליך חדלות פירעון בדרך טובה ומועילה, ובעיקר עם דגש על פסקי הדין הרבים שיש לשים לב אליהם. הספר מרכז את העולם הפרקטי והמקצועי של התחום, וכן טיפים חשוכים שעו"ד ויצמן מכיר מעבורתו היומיומית ומהניסיון שצבר משך שנים רבות בתחום.

"ייצגתי וטיפלתי בתיקים רבים בתחום חדלות פירעון ופשיטת רגל. ראיתי את כל סוגי המשברים העסקיים. אין משבר דומה לרעהו. אינו דומה משבר של חברה גדולה שאני מוביל לפירוק, למשבר עסקי של איש אחד, לבין משבר כלכלי של תא משפחתי רגיל, שהגיע לחובות בגלל כל מיני סיבות פרטיות", פותח עו"ד ויצמן את המבוא לספרו.

"לצופה מהצד נראה כי עולם חדלות הפירעון, הוצאה לפועל ופשיטות רגל הם נושאים כספיים גרידא, אך לא כך הדבר. בשום פנים ואופן. מאחורי כל משבר כלכלי עומדים אנשים שנקלעו למשבר אישי, לרוב זאת גם משפחה שלמה חסרת אונים שצריכה להתמודד עם עוני, וראש משפחה שנמצא בימים קשים. זכיתי לייצג בתיקים רבים בתחום זה, יכול להצהיר שמדובר בדיני נפשות".

עו"ד יוסף ויצמן, בעלים של פירמת עורכי דין מובילה בתחום חדלות פירעון והוצאה לפועל, משמש משנה לראש לשכת עורכי הדין, מרצה בכיר בתחום לעו"ד וסטודנטים, ויו"ר הפורום הארצי להוצאה לפועל. הוא מייצג בעצמו את לקוחותיו, מופיע בבתי משפט זה שנים רבות בייצוג מקצועי בהליכי חדלות פירעון ובכלל. עו"ד ויצמן נחשב ליטיגטור (מייצג) מהשורה הראשונה בעולם המשפט.

הספר עוסק גם באופציות לסיום החוב בהוצאה לפועל, הפחתת ריבית בהוצאה לפועל, ונוגע גם בנושאים כמו התנהלות עם חוב מזונות, הסדרי חובות טרם כניסה להליך חדלות פירעון, עיכוב הליכים והקפאת הליכים לפני כניסה לחדלות פירעון וכיצד מתנהל פתיחת הליך.

במסגרת פרקי הספר, מוסבר בשפה נגישה וקליטה כיצד ניתן לבצע חדלות פירעון מזורזת בהוצאה לפועל, מהי קביעת צו תשלומים, כיצד ומתי ניתן להגיש בקשה להפחתה של צו התשלומים, ובאלו מקרים יוטל על החייב עיכוב יציאה מהארץ ומאלה סיבות יהיה אפשר לבקש להסירו.

עו"ד ויצמן יוצא למסע הליווי הזה תוך ידיעה, כי "כל תיק הוא עולם ומלואו. אני פוגש את הלקוחות במשרדי, לרוב מרוסקים לחלוטין. יש לי את הזכות להיות התקווה האחרונה בכל התקופה הקשה, להיות זה שסולל את הדרך למצב כלכלי חדש, ללא חובות כלל".

ומה לגבי ההתנהלות הכלכלית השוטפת של החייב במסגרת הליך של חדלות פירעון? גם על כך נותן הספר סקירה מקיפה, החל מניהול חשבון בנק באמצע ההליך, עבור בקבלת פנקסי צ’קים בהליך של חדלות פירעון והחזקת כרטיס אשראי בזמן הליך כזה, ועד לאופציות לניהול עסק פרטי במהלך התקופה. הספר כה מקיף ויורד לפרטי הפרטים, עד שהוא מתייחס אפילו לאופציה של קבלת ירושה באותה עת.

הספר מחולק לנושאים ומפרט אחד לאחד את הפרטים המרכיבים את כל הליך חדלות הפירעון, מתביעות חוב ועד חקירה אצל נאמן, כמו גם מחיקת חובות בהפטר ואלו חובות אינם נמחקים במקרים כאלה.

לסיום הוא מדגיש, "אסור לשכוח שחובות צריכים לשלם! זאת נקודת המוצא העסקית בכל מקום. על כן, מצבים בהם לא ניתן לשלם את החובות נדרשת בדיקה קפדנית בתוך מסע לא קצר של בדיקות וחקירות בשאלה האם נכון ומוצדק למחוק את החובות".

לספר נלוות הקדמותיהם של שר המשפטים יריב לוין, שר הפנים משה ארבל והשופט עודד מאור מבית המשפט המחוזי בתל אביב. "חדלות פירעון של יחידים היא תחום משפטי סבוך, רווי מערכות דינים ובעל פסיקה ענפה. הליכי חדלות פירעון נוגעים לא פעם למתקשים בקבלת ייצוג שיסייע בידיהם להתמודד עם ההליך ומורכבותו", מציין השופט עודד מאור. רבים מהם מגיעים מהשכבות המוחלשות ביותר בחברה. עו"ד ויצמן מתייצב למשימה המורכבת של פישוט וביאור ההליך, ושכרו, שהוא גם מצוותו, בצדו".

השופט מאור מציין כי "המדריך הוא ספר-עזר חשוב לנדרשים למלאכה, ויש בו כדי לסייע לא רק לציבור הרחב, אלא גם למי שמתמודד עם הליכי חדלות פירעון ועלול שלא למצוא את דרכו בפיתוליהם ומבוכיהם. בלשון קולחת וברורה עו"ד ויצמן מנגיש את רזי ההליך ומתרגם את התחום לשפת היום-יום". דומה כי הדברים מדברים בעד עצמם.

 

עו"ד יוסף ויצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}