י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הגראי"ל: לחטוא עם אייפון עולה הרבה כסף

החברותא של הגראי"ל שטיינמן מספר על דעתו הנחרצת של ראש הישיבה נגד האייפון • "כשנודע לגראי"ל כמה יקר מכשיר כזה, אמר כי אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף בשביל לחטוא, ואפילו אתרוג לא עולה כל כך הרבה" • כששאלו לדעתו האם מחזיק אייפון פסול לעדות הוא השיב שכן - "אין נותנים מלקות על זה, אך הוא פסול לעדות מדרבנן" • פרי חיים

הגראי"ל שטיינמן. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל שטיינמן. צילום: שוקי לרר

הגראי"ל שטיינמן התבטא השבוע כי המחזיק "אייפון" פסול לעדות, תלמידו של הגראי"ל - הגאון רבי משה יהודה שניידר מספר בעלון השבועי 'פרי חיים' כי "בימים אלו זכינו לשמוע דעת הגראי"ל בנוגע למכשיר הטמא "אייפון", והנני מציג הדברים כפי שהיו. לאחר שנשאל רבינו בנוגע לבחור שנפל רח"ל בתהום הנורא הזה".

"ראשית", כותב הרב שניידר, "כשנודע לגראי"ל כמה יקר מכשיר כזה, אמר "זִינְדִיגן קָאסְט אַסאַך גֶעלט! - לחטוא עולה הרבה כסף, מֶענְטשִין זֶענֶן מוּכן צוּ צָאלְלִין אַסאַך גֶעלט, אַבִּי זִינדִיגן... אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף, העיקר לחטוא... אַאֶתרוֹג קָאסט נִישְט אַזוֹי פִיל..." אתרוג לא עולה כ"כ הרבה... וכשזרק אחד השומעים משפט שזה שקונה אייפון, לא משלם על אתרוג, אמר רבינו שאינו מוכרח, ויש שמשלמים על אתרוג, וגם להבדיל על אייפון".

בפני הגראי"ל הובאה העובדה כי הגר"ש וואזנר פסל עד לחופה כשנתגלה שמחזיק אייפון, וראש הישיבה נשאל האם לדעתו גם כן, המחזיק מכשיר "אייפון" פסול לעדות. בתגובה אמר הגראי"ל כי "הכלל הוא דאיסור שיש עליו מלקות, נעשה פסול מדאורייתא, ואיסור שאין בו מלקות, פסול רק מדרבנן, והמחזיק אייפון פסול לעדות מדרבנן, דמלקות אין נותנין על זה".

הרב שניידר: "אחד הנכדים של הגראי"ל שאל האם הסבא יודע מה זה אייפון? וכשענה בחיוב, אמר לו רבינו - מִיר רֶעדִין אִיצטֶער אוֹיבּ דֶער וָואס הַאלט אַאייפון אִיז פּסוּל לעדות מן התורה אָדֶער נאָר מדרבנן... אנחנו מדברים כעת האם המחזיק אייפון, פסול לעדות מן התורה או רק מדרבנן...
והוסיף רבינו דאפילו שבדרך כלל אומרים לעדי קידושין שיעשו תשובה, אך למעשה לא עושים תשובה, ונמצא שקידושין עם עדים כאלו זה בעיה...".
איירפון הרב שטינמן עדות פרי חיים אתרוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד