כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הג'וקים נחשפים: הכירו את החזאים של הציבור החרדי

"יש סיכוי שזה יהיה אחד האירועים המשמעותיים בעשורים האחרונים", אומרים שני החזאים המסתתרים תחת שם הכינוי 'ג'וק', שהפכו ללא הכשרה רשמית לחזאים החרדים הפופולארים במגזר • אהרון גרנות ביקר אותם בחדר העבודה שלהם, וניסה לברר מה ההבדל בין המודל האמריקני לאירופי • וגם: כך מתכוננת ירושלים לאחת הסופות הגדולות בתולדותיה

הג'וקים נחשפים: הכירו את החזאים של הציבור החרדי

קשה מאוד בימים אלה להיות חזאי, אבל להיות חזאי חרדי קשה פי ארבע. תשאלו את אברהם ויוסף (שמות בדויים כמובן) הידועים בכינוי 'ג'וק'. את תחזיותיהם הם מפרסמים כבר שנים ארוכות בפורום 'בחדרי חרדים'. ומאז אין להם יום ואין להם לילה.

"מזל שאף אחד לא יודע באמת מי אנחנו, אחרת לא הייתה לנו מנוחה כלל". בימים האלה, יש משפחות חרדית שאינן מרשות לעצמן לקבוע תאריך לשמחה בלי להיוועץ בצמד החמד הזה באמצעות תא דואר אלקטרוני, הציבור שואל והשניים משיבים בסבלנות. "זה רק תחביב אצלנו", הם מספרים. כל אחד מהם מתפרנס בצורה אחרת, העיסוק במזג האוויר הוא תחביב בלבד.

פגשתי אותם בחדר עבודתם בירושלים, צמודים למחשב ולמפות הסינופטיות. "הזמינות של המידע היא לכל אדם, רק צריך לדעת לקרוא אותן ולנתח אותן", הם אומרים. בעזרת מחשב כיס הם מחשבים גבהים ולחצים ובעזרתם הם מפרקים לחצים של אזרחים הדואגים על מזג האוויר, מפיהם נזרקים מושגים ששומעים לעיתים בחדשות ואיש לא מעז לומר שהוא לא מבין: 'אפיק רום' 'מיליבר' 'שקע ברומטרי', מודלים למיניהם. אני תובע הסברים, אבל הם אומרים שזה לא על רגל אחת לכתבה אחת, שנים רבות מחייהם הם הקדישו ללמוד כיצד לחזות מזג אויר.


אז יהיה שלג או שזה רק חלום של ילדים ירושלמים?
השניים מחייכים: "בטח שיהיה שלג, הפעם כל המודלים כולם מדברים על מזג אוויר קיצוני. יש שני מודלים מטאורולוגיים מובילים בעולם, המודל האמריקאי הנקרא GFS והמודל האירופאי הנקרא EC, המודלים מתעדכנים מדי ערב ומדי בוקר, שניהם מסכימים על תרחיש השלג בבירה, השלג אף צפוי להיערם על פי שני המודלים לגובה דו ספרתי בסנטימטרים, נכון להערב (18/02/15) המודל האמריקאי שהיה מלכתחילה מתון בהרבה מהמודל האירופאי הקצין אף הוא, על פי שניהם מדובר בתרחיש קיצוני שלא היה חזוי משנת 1992.

רק באירוע של 09-10 בפברואר 92 נמדדו ערכים דומים לאלו הצפויים בשישי לפנות בוקר. אז אכן ירד שלג בחוף הצפוני, בעמק יזרעאל ועמק החולה, בטבריה עילית והגליל המערבי. ירושלים סבלה אז מחור במשקעים מה שהתבטא אצלה בסנטימטרים בודדים של שלג. הפעם יש תנאים מושלמים למשקעים רבים גם בירושלים, מפות המשקעים של המודל האירופאי אפילו נותנות יתרון להרי המרכז על פני הצפון, מה שאומר יותר שלג. זה אומר שהתרחיש הערב הוא יותר קיצוני ממה שהדור הצעיר הירושלמי הספיק לראות בחייו.

"יש כל מיני מודלים מטאורולוגיים. מודל הוא מחשב על שהוזנו בו מראש נוסחאות מתמטיות מורכבות, הוא מקבל נתונים של קור, של גבהים, לחצים ולחות, מאלפי תחנות מדידה הפרושות על פני הגלובוס ועל פי זה הוא יודע לנתח ולחזות את מזג האוויר הצפוי. מדינות רבות יצרו לעצמן מודלים. בעולם משתמשים בשלשה מודלים עיקריים: המודל האמריקני, המודל הבריטי אבל אין ספק שהמודל הכלל אירופי הוא הטוב מכולם. שמו המקצועי הוא איסי, כל החזאים משתמשים בו.

"לפי כל המודלים אנחנו אכן לפני מערכת חריגה מאוד. המחלוקת היא על זמן ההתחלה ועל אורך המערכת. לפי כל המודלים רואים שהפעם זה משהו מאוד עוצמתי. פעמים רבות יכולים להיות פספוסים, מדע מזג האוויר הוא אחד המדעים המרתקים דווקא בשל העובדה שהוא לא מדויק ותמיד צריך לעקוב מקרוב אחרי ההתפתחויות, שום דבר אינו צפוי מראש, די בפספוס של הפרט הקטן ביותר בתנאי ההתחלה כדי שכל המערכת כולה תשתנה".

מרוסיה באהבה
"הפעם", הם מסבירים לנו, "גל הקור מגיע בטיסה ישירה מהצפון בלי חניות ביניים - זהו גל קור קיצוני שפוקד את אזורנו לעיתים נדירות. הפעם האחרונה שזה קרה הייתה לפני 23 שנים, יש סיכוי שגם אזורים שלא רגילים לקבל שלג יזכו הפעם לראות פתיתי שלג באוויר, מקומות כמו טבריה עילית, רמת בית שמש, הגליל התחתון המערבי, באר שבע, וכדומה.

"בירושלים, העיר שכולם מדברים בה, הוא ימשך מיום חמישי בשעות הצהרים עד יום שישי בצהרים ואולי אפילו גל שני בליל שבת עם שרידים לשבת.

"כמובן ששום דבר אינו בטוח, ובכל זאת תחזית מזג האוויר המעודכנת ביותר הוא שיש צפי להיערמות משמעותית של מעל 20 סנטימטרים בירושלים וקרוב לוודאי שירושלים תהיה לבנה בחמישי בערב.

"על פי התחזית, ייתכן ומדובר באירוע קיצוני ובשישי לפנות בוקר יתכנו כמה שעות של שבירת שיאים, וכפי שהוזכר גם מקומות שרואים שלג פעם בכמה עשורים יכולים לראות שלג.

"צפויים שיבושי תנועה, וצירי הכניסה לעיר והיציאה ממנה עשויים להיחסם לשעות ארוכות".


"איך אתם יודעים לקבוע בוודאות גדולה כל כך?" אני שואל אותם והשניים משיבים:

"הכל מדוד. כשיש עננות מפותחת זה אומר שעומד לרדת גשם, אבל כשמגיע גל קור עז ובגובה 5 ק"מ, צפוי מינוס 28 מעלות, ובגובה 3 ק"מ צפוי מינוס 12 מעלות. ובגובה 1400 מטרים צפוי מינוס 2 מעלות זה אומר שיש כאן תנאים לשלג בירושלים שהרי הוא נוצר למעלה. גם אם למטה מעל פני הקרקע יש קצת מעל אפס מעלות, השלג יכול לרדת. אגב, ספירת הקילומטרים היא רק בערך כי בעצם ליחידת המדידה האטמוספרית שבעזרתה משתמשים במטאורולוגיה היא יחידת לחץ הנקרא מיליבר. בנוסף לכך, ככל שהעננות מפותחת יותר, רום השלג יכול לרדת מתחת לרום הקיפאון והשלג יוכל לשרוד גם קצת מעל אפס מעלות".

שנים ארוכות עוקבים השניים אחרי מזג האוויר: "אם תחקור - תגלה שרוב חובבי השלג נולדו בירושלים. קשת ההזדמנויות, התחזיות והמתח שלהם כילדים - יהיה שלג לא יהיה שלג - יצרו התעניינות מרובה במזג האוויר", הם מספרים. "בהתחלה היינו מאזינים לרשתות הרדיו, שם היו מוסרים את התחזיות, אבל לאט לאט נחשפנו לאפשרויות החיזוי בעצמנו", הם אומרים. יחדיו ישבו אברהם ויוסף ולמדו ספרים העוסקים במזג האוויר, למדו לנתח והחלו לספק תחזיות לכלל הציבור.
מהרגע שהתחילו להיראות במפות הדיווחים על מזג האוויר הלא שגרתי, עוקבים השניים באדיקות אחרי הנתונים.

"ארץ ישראל היא אחד המקומות המעניינים ביותר מבחינת מזג האוויר", מספרים השניים. "כך למשל, הידעתם כי תל אביב היא גשומה יותר מרוב הערים המרכזיות באירופה, יותר מוינה ויותר מפריז או מברלין? אנחנו מתלוננים על בצורות אבל מי שעוקב - יודע, וזאת משום שתל אביב קרובה לים, ופרט לכך בארץ ישראל, המיקום הגיאוגרפי המיוחד יצר גבהים מיוחדים וזרמי אויר שיוצרים הבדלי טמפרטורה מאוד קיצוניים המסייעים למנגנון המייצר את הגשם. אלא שהרבה מן הגשם יורד סמוך לים בגליל המערבי. במקום לנצל אותו הוא זורם היישר לים.

"בנוסף לכך, שליש מהמדינה הוא שטח מדברי שהאוויר החם השורר בו מונע מהגשם לחדור אליו, וכמויות המשקעים היורדים שם היא נמוכה מאוד. בעוד שבעולם כולו יכול לרדת גשם גם בקיץ, בישראל לא יתכן הדבר משום שבקיץ חודר אלינו אויר חם בשכבות העליונות של האטמוספירה המכונה "הרמה הסובוטרופית" והיא חוסמת את העננות לעלות למעלה ולהתפתח, והאוויר הקר נסוג לקוטב הצפוני ומשאיר את השטח לאוויר החם. בתנאים כאלה לא יכולים להיווצר גשמים בקיץ. זאת גם הסיבה שהנגב יבש, האוויר גם חוסם את הגשם והעננות".

ובכל זאת הרי האלפים גשומים מאוד, למרות שאין שם ים.

"כי שם יש הרים מאד גבוהים, ולהרים יש תפקיד חשוב מאוד בהורדת הגשם. משום שהאוויר הלח נתקל במחסום גיאוגרפי של הר ואין לו לאן ללכת אז הוא מטפס למעלה, וכשהאוויר עולה למעלה האזור הריק שנוצר מתחתו מתמלא מיד בעוד אויר לח, כך נוצר עמוד של לחות המייצרת עננות ממטירה, זאת הסיבה שהסביבה הזאת כל כך גשומה ומושלגת. בלשון מקצועית נקרא הדבר 'עננות אורוגרפית'".

והרי התחזית
גם החזאי בועז דיין עסוק מאוד בימים אלה. בועז, ירושלמי ותיק, אינו מש מהצגים בחדר עבודתו המזרימים אליו נתונים שאותם הוא מנתח. בועז הוא פרשן מזג אויר המופיע ברשתות שונות ואף נותן תחזית מזג אוויר באתר משלו שאליו נכנסים מאות אלפי אנשים ביום.

גם בועז מדבר על מערכת סוערת הנצפית משלשת המודלים. "המערכת אמורה להתחיל ביום חמישי בבוקר משלג כבד בהרי הצפון שלדעתי יגיע לירושלים בסביבות השעה 13.30 ויימשך עד שישי בצהרים. בשבת לא יהיה שלג, אולי שלג קל, אבל בסך הכל שנים רבות לא ראינו כזאת מערכת כאן, וזה נגרם כתוצאה מחדירת אויר קר מרוסיה לאזור שלנו, מה שמזרים אויר קר לכל השכבות והגבהים".

גם מצגי המחשב של בועז מציגים מודלים ומפות שאותם הוא מנתח ומהם הוא מפיק את תחזיות מזג האוויר. בועז מוסיף סיבה נוספת שבגינה תחזיות מזג האוויר הן פחות צפויות: "גם מערכות יצור מזג האוויר הן יותר קיצוניות בגלל הפרשי הגובה, אבל בעיקר משום שיש לנו חור גדול שנקרא מדינות ערב. גם אם אלה שיש לנו הסכמי שלום מערכת חיזוי מזג האוויר שלהם אינה מפותחת כלל ואנחנו לא יכולים להחליף איתם מידע. החוסר הזה מונע מאתנו לדייק בתחזיות", אומר בועז דיין שבימים אלה בחורף, מספר הכניסות לאתר שלו גבוה בהרבה מאשר בקיץ שמזג האוויר כמעט משעמם ביציבותו.

בפנקסיו סיפורים רבים על אודות בעיות שעשה מזג האוויר, "רק היום התבטלה מסיבת בת מצווה שהייתה אמורה להתקיים בירושלים", אומר בועז. טלפונים רבים מגיעים אליו כשכולם מעוניינים להתייעץ בענייני מזג האוויר. בועז עונה לכולם. "גם מדינת ישראל ערוכה עכשיו הרבה יותר טוב", הוא מודה, "אחרי שעשו הערכת מצב בעקבות המערכות הקודמות, מדינת ישראל לימדה את עצמה להתכונן טוב יותר".

בכל רחבי הארץ נערכים עכשיו למזג האוויר הקיצוני ולשלגים הכבדים. עיריית ירושלים פרסמה הודעה לתושבים המעוניינים שלא להיות בירושלים לצאת ממנה עד היום (ה') בשעה 12 בצהרים. בהודעה שהוציאה, הזכירה העירייה לתושבים להיות מצוידים במלאי מזון מתאים, במטענים לטלפון סלולארי, לנפט והכל במקרה שבו יהיו גם שיבושים באספקת החשמל. עירית ירושלים הציבה 230 מפלסות שלג, מפזרות מלח ועוד כלים כבדים שיפלסו את הכבישים הראשיים. עשרות רכבי 4X4 הובאו לסייע. במחסני העירייה מצויים 400 טונות מלח לפיזור שהגיעו ארוזים ב-1,500 שקי מלח. כל מנהלה קהילתית תתפקד כמוקד חרום.

העירייה הצטיידה באלפי מנות מזון, אלפי אתי חפירה, אמצעי חימום, גנרטורים, שקיות חימום, אמצעי תאורת חירום, מאות שמיכות ושקי שינה שיחולקו למינהלים הקהילתיים, לטובת סיוע לתושבים הנזקקים. העירייה הנחתה את רשתות המזון והספקים להיערך ולהצטייד בהתאם, על-מנת לתת מענה לתושבי הבירה לפני הגעת הסופה. העירייה קוראת לתושבים להקדים קניותיו לסוף השבוע, עד ליום רביעי בערב.

בעת ירידת שלג צפויים שינויים בפעילות התחבורה הציבורית וסגירה של צירי הכניסה לעיר. העירייה ממליצה לתושבי העיר והמבקרים בה להקדים את ההגעה והיציאה מהעיר עד ליום חמישי בשעה 12:00.

צלם: ישראל ברדוגוצילום: צלם: ישראל ברדוגו
צלם: ישראל ברדוגו

הכלים עומדים הכן
העירייה תקיים הערכות מצב בדבר קיום או אי קיום לימודים ותודיע על כך באמצעי התקשורת ובאמצעים נוספים.

גם בצפון נערכים. גם שם שלחו מכתבים לתושבים להיערך לקראת השלג הצפוי, מועצת רמת הגולן וגליל עליון שלחה מכתבים לתושביה. בצפת יפעלו כ-25 כלים הנדסיים כבדים ושם גם נערכים לפתוח את מטה החירום של השלג, המאויש בידי נוער מתנדב, רובו תלמידי ישיבת ההסדר המקומית בעיר ויחד איתם עוד 500 תושבים שהתנדבו להיות חלק מהמוקד.

גם ארגוני החירום נערכים. ב'איחוד הצלה' כבר התקיימו מספר ישיבות שבהן דנו כיצד ימשיכו את הפעילות הרציפה והשגרתית על אף מזג האוויר הקשה כל כך. כלי רכב רבים של הארגון צוידו בשרשראות כדי שפעילות הצלת החיים תמשך גם במזג האוויר הקשה. ברכביהם של מתנדבים רבים הותקנו שרשראות. ב'יד שרה' יתגברו מתנדבים את שורות הארגון ויסיעו חולים לבתי חולים גם בתנאי שלג, בעיקר מדובר בטיפולים שגרתיים לכאורה, אך מי שלא יקבלם יהיה במצוקה או אפילו בסכנת חיים כמו מי שנזקק לפעילות דיאליזה ובדיקות לב. מתנדבי הארגון יסיעו את החולים.

גם במד"א העלו את רף הכוננות. שם מעריכים שכמות הקריאות למשלוחי אמבולנסים בעקבות נזקי השלג תעלה, וגם המשמרות של המוקדנים המטפלים בהן, והם יתוגברו במשמרות, בעובדים ובמתנדבים וכולם יתגברו את המוקדים בשעות נוספות. גם צה"ל הציב נגמ"שים מיוחדים בכל תחנות מד"א במקרה שיהיה צורך לחלץ חיילים ממקומות בלתי שגרתיים. את הנגמ"שים מאיישים חיילים מאומנים לצד הפרמדיקים שיתנו מענה לכל בעיה שתתעורר עם חיילי צה"ל.
שלג תחזית ג'וק מזג אוויר ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד