כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

לאחר הלידה: כאבים, טיפים ובית החלמה

מאלו כאבים ובעיות רפואיות עלולה היולדת לסבול לאחר הלידה? • והאם כדאי להמשיך לנופש במלונית?

בית החלמה
בית החלמה


כשעה לאחר הלידה יועברו היולדת והיילוד אל מחלקת היולדות. המעבר יתבצע בליווי מיילדת מהמחלקה ובליווי בן הזוג. משך האשפוז במחלקה יקבע בהתאם לאופי הלידה, מצב היולדת ומצב היילוד. אם אין בעיות מיוחדות תשוחרר היולדת כ- 48 שעות לאחר לידה רגילה וכ- 96 שעת לאחר ניתוח קיסרי.

אחיות מחלקת היולדות מעבירות הדרכות בנושאים שונים כגון הנקה וטיפול ראשוני ביילוד. בזמן השהות במחלקה מומלץ להשתתף בהדרכות אלו. מרבית מחלקות היולדות מציעות גם שירות של יועצת הנקה שזמינה להדרכות פרטיות.

בבוקר השחרור תיבדק היולדת על ידי רופא נשים. לצורך הליך השחרור מבית החולים יש צורך להציג תעודות זהות של שני בני הזוג. כדי לקבל את מענק הלידה יש למלא את הטפסים המתאימים ולפרט את פרטי חשבון הבנק. כחלק מתהליך השחרור תקבל היולדת מכתב שחרור ובו סיכום של מהלך הלידה והאשפוז וכן פנקס חיסונים עבור היילוד.

טיפול אישי לאחר הלידה
לאחר הלידה מתחיל הרחם להתכווץ ולכן עלולה היולדת לסבול מכאב בטן שנוטה להחמיר במהלך ההנקה. אם הכאב אינו נסבל ניתן לקחת כדור נגד כאבים (אקמול או אופטלגין) כחצי שעה לפני ההנקה. משככי כאב זמינים בדרך כלל בעמדת האחיות במחלקה.

לעתים בשל הכאב, התפרים והחשש מהיפרמות התפרים נמנעות חלק מהיולדות ממתן שתן ומפעולת מעיים ונגרמת להן עצירות קשה. יולדת ללא פעולת מעיים תקינה 3 ימים לאחר הלידה צריכה לפנות לקבלת טיפול מתאים. כדי להבטיח פעולת מעיים סדירה מומלץ להקפיד על שתייה מרובה (ניתן לשתות מיץ שזיפים או חליטה של שזיפים מיובשים), לאכול מוצרי חלב, ירקות ופירות ולהמנע מצריכה מוגזמת של פחמימות.

חשוב להקפיד על רחצה יומיומית ועל שטיפה מרובה במים פושרים וסבון כדי למנוע זיהום של התפרים ולסייע בתהליך ההגלדה. ניתן להניח רטיות קרות (קומפרסים) על מנת להקל על הכאב. יש להחליף פדים בתדירות גבוהה. מחלקות היולדות מציעות פדים קרים ספוגים בתמיסת מגנזיום שמסייעים בספיחת בצקות ומקלים על הכאב. את הפדים ניתן לקבל מאחיות המחלקה. בכל מקרה של אודם, נפיחות, או כאב באזור התפרים יש ליידע את צוות המחלקה ולאחר השחרור, לפנות למיון יולדות.

מלונית – כן או לא?
בשנים האחרונות בוחרות יותר ויותר יולדות לעבור למלוניות הסמוכות למחלקות היולדות במקום לשהות במחלקות עצמן. המעבר אפשרי כיממה לאחר הלידה ובלבד שאין הוריה רפואית נגד. בציבור היולדות החרדי מקובל מאד להשתחרר מבית החולים ולצאת למספר ימי הבראה במלונית מיוחדת ליולדות. השהות במלונית מהווה פסק זמן עבור היולדת שמאפשר לה להירגע מחוויית הלידה, לנוח, להתאושש ולצבור כוחות לפני החזרה הביתה לשגרת החיים התובענית עם התינוק הרך.

המלוניות הפועלות בישראל צמודות לבתי החולים הדסה, איכילוב תל השומר ומעיני הישועה. המלוניות מבטיחות פינוק ברמה של חמישה כוכבים: חדרים מפנקים, ארוחות ברמה גבוהה, יחס אישי והשגחה רפואית צמודה. בניגוד לשהות במחלקת יולדות במלונית מתאפשרת שהות של בן הזוג עם היולדת ולעתים אף שהות של ילדיה הגדולים יותר. התינוק יכול לשהות בחדר היולדת או בתינוקיה הצמודה למלונית.

רצוי לבדוק את העלויות הכרוכות בשהות במלונית ולשריין מקום טרם הלידה. במידה שמדובר בלידה רביעית ומעלה ניתן לקבל השתתפות חלקית בעלות המלונית מקופות החולים.

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
מלונית יולדת בית חולים תינוק לידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד