י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

דיכאון אחרי לידה - סימפטומים וטיפול

כיצד מזהים דיכאון אחרי לידה, אלו דרגות של דיכאון קיימות והאם גם הבעל עשוי לסבול מדיכאון?

דיכאון אחרי לידה - סימפטומים וטיפול


לידתו של תינוק חדש היא אירוע מטלטל ומשנה חיים. הורים רבים מתארים את שנת החיים הראשונה של התינוק כאחת השנים הקשות ביותר בחייהם, שנה שמלווה לא אחת בלחצים רבים, לבטים וחששות. לידת תינוק היא חוויה רגשית עמוקה ועוצמתית וחלק מהאמהות הטריות עלולות לחוש שינויים במצב הרוח, דכדוך, חרדה ודיכאון ולעתים אף יפרצו בבכי ללא סיבה.

אם תופעות אלו אינן זמניות אלא מתמשכות ומחמירות במשך חודשי חייו הראשונים של התינוק יתכן שמדובר בתופעה המכונה דיכאון לאחר לידה. מאחר שלתופעה מגוון רחב סימנים נשים רבות כלל אינן ערות לכך כי הן סובלות מדיכאון לאחר לידה. לכן חשוב שבני הזוג, המשפחה הקרובה, חברים ואנשי מקצוע יזהו את סימני הדיכאון מוקדם ככל האפשר על מנת לתת טיפול מתאים במועד.

יחד עם זאת לא כל שינוי במצב הרוח או דכדוך קל יש לייחס לדיכאון לאחר לידה. השינויים ההורמונליים הקיצוניים המתרחשים בגוף האישה לאחר סיום ההריון וחוויית הלידה עשויים אף הם לגרום למגוון תופעות רגשיות. מבחינים בין 3 רמות של דיכאון לאחר לידה:

דכדוך או עצבות לאחר לידה המכונה Baby Blues.
מדובר בדכדוך קל וחולף. זוהי הדרגה הפחותה ביותר של תופעת הדיכאון לאחר לידה שמתבטאת בתחושת עצבות וחוסר אנרגיה ונחשבת לסוג קל יחסית של דיכאון לאחר לידה. תופעה זו אופיינית החל מהיום השלישי לאחר הלידה ועד ליום העשירי לערך. יולדות רבות מתלוננות כי הן עצבניות ונוטות לפרוץ בבכי בקלות רבה, גם ללא כל סיבה. תופעה זו לרוב חולפת מאליה ואינה דורשת כל טיפול או התערבות.

דיכאון לאחר לידה.
כ- 1 מכל עשר נשים תלקה בדיכאון לאחר לידה. תופעה זו מתפתחת כ- 4-6 שבועות לאחר הלידה אולם תיתכן גם בשלבים מאוחרים יותר. דיכאון לאחר לידה כשמו כן הוא. תחושת דיכאון שאינה זמנית וחולפת ולכן מצריכה טיפול.

פסיכוזה לאחר לידה.
זהו מצב נדיר אך חמור ביותר הפוגע בכ- 1-2 מכל 1000 נשים לאחר לידה. פסיכוזה היא מצב נפשי שמאופיין על ידי מחשבות אובדניות, התנהגות בלתי הגיונית ובלבול. נשים במצב זה זקוקות לטיפול פסיכיאטרי צמוד.

למרות שברוב המקרים דיכאון לאחר לידה משפיע על נשים קיימים מקרים בהם גם גברים מושפעים מהתופעה. חלק מהאבות מוצאים את ההתמודדות עם התינוק החדש קשה מנשוא, מלחיצה ומתישה ולכן עשויים אף הם לפתח תופעות דכאוניות.

חלק מהאבות חשים שאינם מצליחים להתמודד עם הלחץ הכרוך בטיפול בתינוק קטן או שאינם מעניקים לבת זוגם את התמיכה לה היא זקוקה. הם עלולים להתקשות להסתגל לשינויים ולדרישות שעולות עם לידת התינוק. גם אם מדובר במקרים נדירים יחסית חשוב להיות ערים לאפשרות ולפנות לקבלת טיפול מתאים במידת הצורך.

דיכאון לאחר הלידה עלול להכביד על מערכת היחסים הזוגית ואף לגרום להתפרקות הזוגיות. לכן חשוב לזהות את הסימפטומים של דיכאון אחר לידה כבר בשלבים מוקדמים ולנקוט בצעדים לקבלת טיפול.

זכרו כי גם אם חווים דיכאון לאחר לידה אין משמעות הדבר שאינכם אוהבים או רוצים את התינוק אלא רק כי ההתמודדות עם השינוי קשה ודורשת הסתגלות.

הרבה מיתוסים נקשור לנושא הדיכאון לאחר לידה לרבות:
דיכאון לאחרי לידה חמור פחות בהשוואה לסוגי דיכאון אחרים. לא נכון! דיכאון לאחר לידה הוא מחלה רצינית בדיוק כמו כל צורה אחרת של דיכאון.
דיכאון לאחר לידה נגרם על ידי השינויים ההורמונליים בלבד. לא נכון! דיכאון לאחר לידה מתפרץ בעקבות מספר גורמים.
הדיכאון שלאחר הלידה יחלוף מעצמו. לא נכון! בניגוד לעצבות שלאחר הלידה (ה- 'בייבי בלוז') דיכאון לאחר לידה מצריך קבלת טיפול רפואי.

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
דיכאון לידה תינוק בעל אישה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד