כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

שר החוץ הבא? לפיד הגן על ישראל ב'גרדיאן'

700 אמנים בריטים חתמו על מכתב הקורא להחרים את ישראל בגלל הכיבוש • יאיר לפיד הגיב במאמר שכתב לגרדיאן - והשתלח בהם

לטובת ישראל, פלאש90
לטובת ישראל, פלאש90

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, כתב לעיתון "גרדיאן" הבריטי מאמר תגובה לקריאה לחרם על ישראל של 700 אמנים בריטים. המאמר שכתב לפיד מככב במדור הדעות באתר ה"גרדיאן", עיתון שידוע בעמדותיו האנטי-ישראליות לצד ה"אינדיפנדנט" הבריטי.

תחת הכותרת "מדוע לא עצומה שתגן על העם היהודי?" קוטל לפיד את הדרישה לחרם של אותם אמנים בריטים, שקראו להחרים את ישראל עד לסיום "הכיבוש הקולוניאלי", כדבריהם, בשטחים.

"כפוליטיקאי ישראלי התומך בהקמת מדינה פלסטינית אני רוצה לציין שמזמן לא ראיתי מסמך לא הגיוני, וחסר קוהרנטיות מאשר המכתב הזה", כתב לפיד. "העובדה שרוב החתומים על עצומות אלה אינם מכירים את המציאות כאן במזרח התיכון, אינה מנחמת אותי. מספיק ש'אידיוט-שימושי' כמו רוג'ר ווטרס (הביטוי אינו קללה, ולדימיר איליץ' לנין המציא אותו כתיאור לליברלים רכי לבב שדיקטטורות ציניות יודעות לנצל לצרכיהם) יכנה את ישראל 'מדינת אפרטהייד', והמקהלה הליברלית מיד תעמוד דום ותשיר בעקבותיו את הפזמון. למה? כי כולם רוצים להיות כמו נלסון מנדלה, אבל לאף אחד אין סבלנות ללמוד את הפרטים".

"מה הסיכוי שיחוסו עלינו?"

לפיד המשיך להשתלח בחותמי העצומה: "אני תוהה, האם לפני שחתמו על המכתב, מישהו גילה ל-700 האמנים האלה שכבר פעמיים – פעם בשנת 2000 ופעם בשנת 2008 – הציעה ישראל לפלשתינאים להקים מדינה עצמאית על למעלה מ-90% מהשטחים, ובשתי הפעמים הפלשתינאים סירבו?

"האם הם יודעים שעזה נשלטת בידי החמאס, ארגון שבו העונש על הומוסקסואליות הוא מוות בתליה, ארגון המגביל בחומרה רבה חופש נשים לבצע פעילות מסוכנות כמו ריצת מרתון או רכיבה על טוסטוס? שליהודים ונוצרים אין זכות לחיות?

"אולי בזמן שהם אינם עסוקים בחתימה על עצומות, הם היו מעדיפים משטרים דמוקרטיים, כמו בישראל, שבה יש חופש ביטוי וחופש עיתונות, וזכויות הקהילה הגאה מעוגנות בחוק. בבית המשפט העליון, בכנסת ובתפקידים בכירים בצבא מכהנים מוסלמים ונוצרים, ונשים כיהנו בה כראש ממשלה, כנשיאת בית המשפט העליון וכאלופות בצבא?

"כאמנים – שהם בהגדרה אנשים בעלי דימיון – יהיו מוכנים להקדיש דקה ולהרהר באפשרות הבאה: נניח שהצבא הישראלי יודיע שבעקבות קריאה מעמיקה ב'גרדיאן' הוא מניח את נשקו ומפסיק להגן על אזרחי ישראל למשך 24 שעות, מה לדעתכם יקרה? אם אין לכם דמיון כמו לאמנים, תרשו לי לענות לכם מה יקרה: איסלמיסטים קיצוניים יהרגו את כולנו. נשים וילדים קודם. זה מה שהם עושים כרגע לבני עמם בסוריה, בעיראק, באפגניסטן, בתימן, בכל רחבי העולם המוסלמי. מה הסיכוי שיחוסו עלינו?".

דניאל טרגרמן ז"ל: "בן 4, קצת קטן לכובש קולוניאלי"

לפיד הזכיר את תוכנית ההתנתקות ואת "התמורה" שקיבלה ישראל: "בכדי לסיים את הקונפליקט, יש לישראל רק דרישה אחת: בטחון לתושבינו. זו לא נראית לנו דרישה לא הגיונית. ב-2005, במסגרת ההתנתקות, נסוגה ישראל ללא תנאים מעזה, פירקה את ההתנחלויות שם, והוציאה את צבאה מהאיזור.

ציפינו שפלסטינים ינצלו את ההזדמנות כדי לבנות בתי ספר, בתי חולים ומפעלי תעשיה, אבל במקום זה הם גירשו את הרשות הפלשתינאית מעזה, המליכו על עצמם את החמאס – ארגון איסלאמי פונדמנטליסטי מהסוג הגרוע ביותר. אחרי כמה חודשים החלו בבניית מנהרות טרור לעבר שטח ישראל ובירי מסיבי של טילים על אוכלוסיה ישראלית אזרחית תמימה.

"לא מזמן נסעתי לבקר את ידידתי גילה טרגרמן המגוררת בדרום מדינת ישראל. בנה, דניאל, נהרג לפני כמה חודשים מפגיעת פגז מרגמה שירו הפלשתינאים על ביתם. הוא היה בן 4. קצת קטן לכובש קולניאלי".

לפיד חותם את מאמרו כך: "אני לא אמן בריטי. לעולם כנראה לא אהיה מתוחכם כמו קן לואץ', או גרנדיוזי כמו ריצ'ארד אשקרופט. הרצונות שלי צנועים הרבה יותר: אני מעוניין שלא ינסו להרוג אותי רק בגלל שאני יהודי. שיהודים באירופה יוכלו לעמוד בביטחון מחוץ לבתי כנסת, שיערכו קניות במרכולים כשרים, ושיהודים בישראל יהיו מוגנים מאיום רקטות ופצצות מרגמה".

טוקבקים לא ידידותיים
רק 2 תגובות התקבלו למאמר עד כה - ושתיהן אנטי-ישראליות. מגיב בשם ד"ר ברנדן אובריאן כתב ללפיד שהוא תומך בחרם על ישראל והדגיש שלא מדובר באנטישמיות אלא "הזדהות עם ילדים שנכלאים בגין פשעים כמו זריקת אבנים, דייגים שמנסים להתפרנס וחיל הים הישראלי יורה עליהם, משפחות שנקרעות ונשים נאלצות לחיות בנפרד מבעליהן בגלל הרשויות הישראליות".

מגיב נוסף התייחס לטיפול הרפואי שמקבלים פלסטינים בישראל וכתב במפורט את בית החולים באשקלון, וכתב ש"אולי זה בגלל שהישראלים הפציצו את בתי החולים בעזה".
יאיר לפיד גרדיאן מאמר אמנים ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד