א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

למרות אובמה: 70% מהאמריקאים תומכים בישראל

סקר גאלופ: בתוך שנה אחת נשחקה אהדת הדמוקרטים ב-10%, לרמה של 48% • מחוקקים דמוקרטים בכירים מזמינים את נתניהו לשיחה

לא עזר לו, אובמה. פלאש90
לא עזר לו, אובמה. פלאש90

הבשורה הטובה בסקר דעת הקהל של גאלופ, שפורסם אתמול (ב'): ל-70% מהאמריקאים השקפה חיובית על ישראל, ורק ל-17% יש השקפה חיובית על הפלסטינים; הבשורה הרעה: בתוך שנה אחת נשחק מספרם של ההשקפה החיובית על ישראל בקרב הדמוקרטים ב-10%, לרמה של 48%, אולי בגלל המחלוקת בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לרה"מ בנימין נתניהו, על נאומו המתוכנן של נתניהו בקונגרס בשבוע הבא. במקביל, בקרב רפובליקנים נרשמה עליה במדד זה.

הסקר, שנערך בין 8 ל-11 בפברואר, מבחין בין השקפה (חיובית או שלילית) של הנשאלים על כל צד (כאמור, 70% רואים את ישראל בחיוב), לבין שיעור האהדה שמייחסים הנשאלים לצד אחד לעומת הצד האחר. גם כאן מסתמן פער גדול: 62% אוהדים את ישראל יותר מאשר הפלסטינים; 16% אוהדים את הפלסטינים יותר מאשר את ישראל. בשני המדדים, הנתונים כמעט זהים לאלה שנרשמו בסקר גאלופ בפברואר אשתקד.

ממצאי הסקר החדש של גאלופ נראים מנוגדים לאלה של סקר CNN, מ-17 בפברואר, שהצביעו על שחיקה בתמיכה בישראל בארה"ב: שני שלישים מהאמריקאים בסקר CNN אמרו שהם "נייטרליים" בסכסוך הישראלי—פלסטיני; 29% הביעו תמיכה בישראל ורק 2% תומכים בפלסטינים. הפער בין שני הסקרים נובע כנראה ממתודולוגיות שונות וניסוחים שונים של השאלות.

על פי גאלופ, מראים נתוני 2015, כי העימות המתמשך בין נתניהו לאובמה ומבצע "צוק איתן" לא השפיעו כמעט על האופן שבו נתפסת ישראל בכלל ציבור האמריקאי (לפני פילוח מפלגתי). למעשה, דימויה של ישראל בארה"ב נותר חיובי למדי מאז 2005, שבה הביעו 68% מהנשאלים דעה חיובית על ישראל. (אך בין 2000 ל-2004, בעיצומה של האינתיפאדה השניה, היה שיעור בעלי הדעה החיובית על ישראל 60%).

בכל אופן, כשמפלחים את כלל המדגם לפי שיוך מפלגתי, נראה כי מחלוקת אובמה - נתניהו היא כנראה אחת הסיבות לפער הגדול בין רפובליקנים לדמוקרטים בסוגיית ההשקפות על ישראל. 83% מהרפובליקנים רואים את ישראל באופן חיובי, אך רק 48% מהדמוקרטים שותפים להשקפה החיובית הזו. כאמור, זו ירידה של 10% בתוך שנה אחת באוכלוסיה הדמוקרטית.

בקרב האוכלוסיה הרפובליקנית מסתמנת עליה מתמדת במספרם של אלה שרואים את ישראל באור חיובי – מ-53% ב-2000 ל-83% עתה.

בינתיים נמשכת ההתמרמרות בקרב דמוקרטים על הענותו של נתניהו להזמנה שנתן לו ג'ון ביינר, היו"ר הרפובליקני של בית-הנבחרים, לנאום לפני מליאות שני הקונגרס ב-3 במארס, בלי לתאם את ההזמנה עם הבית הלבן. רה"מ מתכנן להתריע על הסכנות שצפונות בהסכם הגרעיני שהולך ומתגבש בין ארה"ב לאיראן. מספר הולך וגדל של מחוקקים דמוקרטים, ובכללם מחוקקים יהודיים, הודיעו שיחרימו את הנאום במחאה על מה שהם מכנים התערבות ישראלית בפוליטיקה האמריקאית ומאמץ של נתניהו לנצל את הנאום המתוכנן כתעמולת בחירות לליכוד. גם סגן נשיא ארה"ב, ג'ון ביידן, לא יהיה נוכח בנאום "בגלל נסיעה לחו"ל" (שיעדה לא נמסר). אובמה הודיע שלא ייפגש עם רה"מ כדי למנוע מראית עין של התערבות אמריקאית בבחירות בישראל.

על רקע זה הזמינו שני מחוקקים דמוקרטים בכירים, דאיין פיינסטין וריצ'ארד דרבין, את נתניהו להופיע לפני קבוצה של מחוקקים דמוקרטים ב-2 במארס, יום לפני נאומו המתוכנן במושב המיוחד של מליאות שני בתי הקונגרס. במכתבם לנתניהו, שהגיע לסוכנות רויטרס, מציינים שני המחוקקים שמטרת הזמנה היא "לשמור על הדיאלוג של ישראל עם שתי המפלגות בקונגרס".

הם כותבים, כי הופעתו של נתניהו במושב המיוחד של הקונגרס היא "צעד חסר תקדים שמאיים לחתור תחת הגישה הדו-מפלגתית של הקונגרס כלפי ישראל, וזה דבר שמטריד אותנו עמוקות כתומכים ותיקים של ישראל".

שני המחוקקים כותבים עוד, כי הנאום המתוכנן "מקריב את שיתוף הפעולה העמוק והמבוסס של הדמוקרטים והרפובליקנים לגבי ישראל כדי לקטוף יתרונות פוליטיים קצרי טווח". לדבריהם, זה "צעד שאסור לעשותו על רקע בטחונה של ישראל, צעד שאנו חוששים שיניב השלכות שלא יהיה אפשר למחותן".

על פי הסקר של CNN מ-17 בפברואר, מתנגדים רוב האמריקאים לנאום נתניהו בקונגרס: 63% מהנשאלים אמרו, כי הזמנת נתניהו לנאום בקונגרס, בלי לתאם זאת עם הבית הלבן היתה צעד גרוע. רק 33% סבורים, שזה היה צעד טוב.
אובמה אהדה ישראלים ארהב סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד