י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דע את זכויותיך: ילדים עם קשיי קשב וריכוז

הרב שמאי שזירי, יו"ר החברה המרכזית למימוש זכויות, מסביר על זכויותיהם של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירו התפתחותית שהתסמינים שלה הם קשיי קשב וריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה מאוד שכיחה בקרב האוכלוסייה, ניתן למצוא אותה בכל שכבות הגיל והיא באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים.

יותר ויותר ילדים מאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז, בעיקר בשל המודעות הרבה שקיימת להפרעה ושיטות האבחון. המוסד לביטוח לאומי מעגן את זכותם של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, בתקנות לגמלת ילד נכה, והם עשויים להיות זכאים במקרים מסוימים לקצבת נכות חלקית ואף מלאה.

כאן המקום לציין, שקשיי לימוד גרידא, שהינם מתסמיני ההפרעה הבולטים, אין בהם בכדי להשפיע על זכאותו של הילד לקצבת נכות, מרכיב האימפולסיביות והפעלתנות, הוא זה שישפיע על כך בלבד.

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות מכורח יותר מעילת זכאות אחת, והדבר תלוי ברמת ההפרעה שלהם, המעקב שהם נמצאים והטיפול התרופתי שאותו מקבלים.

זכאותם של ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לקצבת נכות, נשענת על הזדקקותם להשגחה ומתייחסת לאחוז הילדים שסובלים מההפרעה קשה, עם צורך קבוע בהשגחת מבוגר בכדי למנוע סיכון עצמי או סביבתי. ההשגחה היא מושג שמשתנה בכל גיל. אינו דומה ילד בן תשע שזקוק להשגחה בשל התנהגות שמהווה סיכון, לילד בן חמש שזקוק להשגחה בשל גילו הצעיר, ואף אם משגיחים עליו בפועל רק בשל התנהגות שמהווה סיכון.

נקודת המוצא צריכה להיות שההשגחה חריגה ואינה תואמת את גילו של הילד. מסיבה זו נמצא, כי ככל שגילו של הילד עולה, סיכוייו לקבל קצבת נכות בשל הפרעת קשב וריכוז פוחתים. הפרעת קשב וריכוז משמעותית, היא הפרעה שלרוב תימצא במעקב נוירולוג או פסיכיאטר ילדים וכמו כן, תהיה מטופלת תרופתית. בסופו של דבר, זכאות לקצבת נכות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, מושפעת מחומרת ההפרעה, דיווח הגורמים המטפלים והטיפול התרופתי שניתן. מכיוון שהזכאות לקצבת נכות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז נשענת על השגחה, שהיא דינמית ומשתנה בכל גיל, הילדים שיקבלו את הקצבה, יקבלו אותה לתקופה זמנית בלבד, כאשר בתום תקופת זכאותם, יתבקשו להופיע בפני ועדה רפואית חוזרת לשם בחינת המשך זכאותם אם לאו.
קשיי קשב נכות ריכוז ריטלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד