י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הפחתת הריבית: הדולר זינק בכ-2.5%

השקל נחלש בחדות מול המטבעות המרכזיים, מהלך שהתחיל אתמול לאחר הורדת הריבית על-ידי בנק ישראל לשפל היסטורי של 0.1%

  • ו' אדר התשע"ה
הפחתת הריבית: הדולר זינק בכ-2.5%
.

השקל נחלש בחדות מול המטבעות המרכזיים, מהלך שהתחיל אתמול לאחר הורדת הריבית על-ידי בנק ישראל לשפל היסטורי של 0.1%, ונמשך גם היום (ג').

הדולר התחזק ב-2.43% ל-3.952 שקלים והאירו טיפס 2.68% ל-4.477 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.133 דולרים.

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס, מציין כי "כפי שסברנו אתמול אכן בנק ישראל הפתיע את השוק בהפחתת הריבית. למרות שמדובר בהפחתה לא משמעותית הרי שיש לה משמעות פסיכולוגית עצומה ותגובת שוק המט"ח הייתה מיידית. יש כאן איתות ברור בעיקר לספקולנטים אבל גם לגופים המוסדיים שבנק ישראל לא יסבול התחזקות נוספת של השקל ומן הראוי שייחשבו מסלול מחדש. כל הקשקושים על דפלציה והאטה לא רלוונטיים. לצעד הזה יש מסר ברור אחד-מבחינת בנק ישראל השקל חייב להיחלש. בינתיים זה מצליח אולם מהיכרותנו את הפעילים בשוק יידרשו צעדים נוספים אותם נמנע עד כה הבנק לנקוט".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך היום, בעקבות הורדת הריבית על-ידי בנק ישראל, כי אם ייסוף השקל יימשך, בנק ישראל יפעל בכיוון של מגבלות על שוק המט"ח. "מוקדם מדי להעריך האם בנק ישראל יזדקק לפעולות נוספות כדי לייצר את הפיחות המיוחל בשער החליפין והאם יאלצו שם להרחיק לכת למגבלות בשוק המט"ח - למרות שלדעתנו היו צריכים לפעול כך מזמן, במקום להוריד את הריבית. אבל אם הייסוף יימשך, בנק ישראל יפעל. בנק ישראל מאותת כי הוא מוכן לנקוט בצעדים אגרסיביים יותר (כולל מגבלות זמניות, להערכתנו) כדי להשיג את הפיחות המיוחל. בימים הקרובים פעילים רבים יעלו את האפשרות להרחבה כמותית מקומית, ששקולה בעצם להדפסת כסף ותומכת כביכול בפיחות של המטבע. עם זאת יש לציין כי פעולה זו ממש אינה עולה בקנה אחד עם החשש מהתנפחות מחירי נכסים ריאליים ופיננסים, שכן היא מסייעת לירידת תשואות ארוכות יותר".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "בנק ישראל נימק את ההחלטה באינפלציה הנמוכה ובתיסוף בשקל בחודש האחרון. למעשה, השקל לא התווסף בשיעור משמעותי בחודש האחרון, אבל מגמת העלייה של הדולר-שקל נבלמה. נראה כי בנק ישראל מעוניין שהדולר-שקל יחצה את רף 4 שקלים לדולר. לצד הורדת הריבית, בנק ישראל צפוי גם להמשיך בהתערבויות בשוק המט"ח, במטרה להאיץ את העלייה.

"הורדת הריבית מרחיבה את פער הריבית לטובת הדולר, ופער ריבית זה אף צפוי לגדול בהמשך עם העלאת הריבית הצפויה של הפדרל ריזרב. הפחתת הריבית הזו עשויה בהחלט לעורר מחדש את התיאבון של הספקולנטים, שהורידו הילוך בתקופה האחרונה. גם הספקולציות כי בנק ישראל עשוי, במידה והמשק ימשיך לקרטע, להוציא לפועל הרחבה כמותית, עשויות להכביד על השקל בתקופה הקרובה.

"בהקשר זה, עדותה של יושבת ראש הפד ילן ביומיים הקרובים בפני הקונגרס והסנאט עשויה להשפיע על ציפיות הריבית לגבי הדולר. בשבוע שעבר פורסמו הפרוטוקולים מישיבתו האחרונה של הפד וציננו במידה מסוימת את הציפיות להעלאת ריבית. אם ילן שוב תאותת על כוונתו של הבנק להעלות ריבית בחודשים הקרובים, הדולר צפוי להתחזק. הדרך של הדולר-שקל לרמת 4 עוד ארוכה. הצמד כשל בשלושת הניסיונות האחרונים לטפס מעל המחסום הפסיכולוגי הזה, ונראה כי יכולתו לטפס מעל רמה זו תלויה גם בחידוש מגמת העלייה של הדולר בעולם, מציינים ב-FXCM.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "בנק ישראל פעל כצפוי והפחית את שער ריבית השקל במטרה לתמוך ביצוא ולצמצם את היבוא. המהלך הינו הכרחי על רקע מלחמת המטבעות הגלובלית והפחתת הריבית המבוצעת ע"י מדינות במטרה לתמוך בתנאי הסחר כפי שבוצע במדינות כבאירופה, שוויץ ארה"ב אוסטרליה, רוסיה ואף סין להערכתנו בטווח הקצר גורמי הפיחות נותרו תקפים ותומכים בפיחות השקל לעבר רמת ה 3.95 שקל לדולר ויותר אולם בראיה לטווח ארוך השקל עשוי לשוב ולהתחזק לעבר רמת 3.70 ופחות".

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלי תמיר פישמן: "מלחמת המטבעות בעולם מחייבת צעדים משמעותיים על מנת לשמור על רמת צמיחה סבירה בייצוא הישראלי שהוא אבן קיומה של הכלכלה הישראלית. להערכתנו, במידה והנתונים לא ישתפרו תיתכן הורדה נוספת ואף פתיחה בהליך של הרחבה כמותית".
דולר שקל ריבית בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד