כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

מסביב לעולם: הצנטריפוגה האיראנית מסובבת את הגלובוס

העולם כולו עסק באיראן ובגרורותיה השבוע: החל מההסכם המתגבש בז'נבה, בעקבותיו הואשם אובמה בכניעה לטרור, נתניהו מתעקש לנאום בפני הקונגרס נגדו ומזכיר המדינה טוען כי איראן לא תהיה גרעינית • וכלה במסמכים שהגיעו מדרום אפריקה, על השיטות האיראניות לעקוף את הסנקציות

כור באיראן. צלם: ויקיפדיה
כור באיראן. צלם: ויקיפדיה

העולם השבוע סב סביב ציר רשע אחד: איראן, איראן, איראן. וגם כרגיל קצת דאעש, אבל גם זה קשור לאיראן, לטרור, למחמה שבין הסונים והשיעים, החיזבאללה ואסאד. ושוב מאחורי כל זה תמצאו טביעות אצבע איראניות.

בינתיים עמוק בבונקרים ובמתקנים חשאיים ממשיכה איראן בהתקדמות לקראת הפצצה. קבוצת אופוזיציה איראנית אף טוענת שאיראן מפעילה אתר סודי להעשרת אורניום סמוך לטהרן "בניגוד להסכם ולהסכמות, ישנו עיסוק במחקר מתקדם והעשרת אורניום ברמות גבוהות במתקן גרעיני סודי", אמר אלירזה ג'אפרזדה, סגן מנהל מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן.

ז'נבה ואיראן
המוקד המרכזי הראשון היה בז'נבה, שם מתנהלים מגעים בין מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, נציגי המעצמות ואירופה עם משלחת הדיפלומטית האיראנית.

העולם היה המום לשמוע כי מתגבש הסכם בין לפיו איראן תוכל להשאיר ברשותה כ-6,500 צנטריפוגות. כאשר ההגבלות והפיקוח על תוכנית הגרעין יוסרו בהדרגה אחרי עשור שנים.

שר הביטחון בוגי יעלון אמר כי מדובר בסכנה לשלום העולם - לא פחות. עורך הדין אלן דרשוביץ, אמר שאובמה ייזכר בעולם כנוויל צ'מברליין שהביא את הסכם מינכן שסלל את הדרך להיטלר.

אך מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, הכחיש את הדברים ואמר כי מבקרי ההסכם ההולך ומתגבש עם איראן אינם מכירים את פרטיו. "המדיניות של וושינגטון ברורה - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני", הטעים.

וושינגטון ואיראן
בעוד ובז'נבה מתבשל הסכם - בוושינגטון מנסים להגן עליו ולהתכונן לביקורו של ראש הממשלה הישראלי המתעקש להופיע בקונגרס ולתקוף את ההסכם.

היועצת לביטחון לאומי של ממשל אובמה, סוזן רייס, תקפה בחריפות את נתניהו ואמרה כי נאומו בקונגרס הוא מהלך הרסני ליחסי ישראל-ארה"ב. רייס הוסיפה כי, "היחסים בין המדינות היו תמיד מעל הפוליטיקה. יש לשמור על זה כך. אנחנו רוצים זאת. אני חושבת שגם ישראל רוצה זאת".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחה בקשה של סנאטורים מהמפלגה הדמוקרטית להיפגש עמו בעת ביקורו בוושינגטון, לקראת נאומו בפני הקונגרס. "אני יכול להבטיח לכם בכל הכנות כי הסכמתי להזמנה הייתה כדי להשמיע את החשש הגדול בישראל לגבי הסכם אפשרי עם אירן, שעלול להוות איום קיומי על ארצי".

ישראל ואיראן
בישראל משדרים בהלה. הנושא האיראני מנוכס עמוק לפוליטיקת הבחירות. אז מה הפלא שגם נפתלי בנט רואה צורך להצטרף למסע ראש הממשלה לוושינגטון.

גם כאשר פורסם דו"ח המבקר נתניהו מיהר להסיט את הנושא לאיראן: "כשאנחנו מדברים על מחירי הדיור, על יוקר המחייה, אני לרגע לא שוכח את עניין החיים עצמם", אמר. "האתגר הגדול ביותר שאנחנו עומדים בפניו, לחיים שלנו, כאזרחי ישראל, כמדינה – זה האיום של התחמשות איראן בנשק גרעיני עם מטרה מוצהרת להשמיד אותנו". לפחות היבט חיובי יש להסכם עם איראן שמאפשר לראש הממשלה להימלט אליו מפחד דוח המבקר. אותו שום פצצה לא תשמיד.

דרום אפריקה ואיראן
מה הקשר בין המדינה ביבשת האפריקנית ואיראן? גם זה קרה השבוע. מסמכים מסווגים של המודיעין הדרום-אפריקאי נחשפו ב"אלג'זירה" וב"גארדיאן" וכללו פירוט נרחב של הרפובליקה האסלאמית בניסיונה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות ואת מאמציה לפגוע במטרות ישראליות ואמריקאיות

לפי המסמכים שהגיע מדרום אפריקה, שירותי המודיעין של דרום-אפריקה גילו שטהרן ניסתה לנצל לנצל את דרום-אפריקה כדי לעקוף את את הסנקציות

למשל מוזכר דיווח ישראלי שבו נאמר כי איש עסקים אמריקאי שלח "עוגה צהובה" – חומר הדרוש להעשרת אורניום – לפרטוריה.

שירותי הביטחון הקדישו הרבה זמן כדי לעקוב אחרי הסוכנים האיראנים שהגיעו למדינה.

שירותי המודיעין הדרום-אפריקאיים חיברו דו"ח מיוחד בן 128 עמודים, על הסוכנים האיראנים במדינה. כולל אנשי הסגל הדיפלומטי של איראן במדינה, עיתונאים ואנשי הקהילה העסקית האיראנית שהשתמשו בחנויות שטיחים פרסיים ככיסוי לפעילותם החשאית.

לפי אחד הסיפורים, סוכן השתכר והודה שהוא חבר משמרות המהפכה האיראניים, וכי הוא השתמש בחנות השטיחים שלו כ"מקום מפגש עם איראנים, כולל עם אנשי הסגל הדיפלומטי במדינה".
עולם איראן דרום אפריקה הסכם גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד