י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לא תאמינו מה סוללת הסמארטפון יכולה לגלות עליכם

האם כמות הסוללה יכולה להסגיר פרטים מזהים אודותיכם? מסתבר שכן

  • ז' אדר התשע"ה
צילום אילוסטרציה: ברוך עזאגווי, COL
צילום אילוסטרציה: ברוך עזאגווי, COL

משתמשי סמארטפון ותיקים כבר יודעים כי אפליקציות רבות דורשות הרשאות מסויימות ממשתמשים. לדוגמה, אפליקציות צילום צריכות לקבל גישה לגלריית התמונות שלכם על מנת לעבוד, ואילו אפליקציות ניווט מחייבות חיבור לשירותי המיקום שבסמארטפון. וכך, במידה ורוצים לשמור על פרטיות ואנונימיות, מוטב שלא לאשר גישה שכזו.

אולם, מסתבר שהמצב מורכב בהרבה, ולגמרי לא בשליטתכם. על פי דיווח ב-Wired, חוקרים מצאו שמכשירי אנדרואיד מאפשרים לכל אפליקציה שהיא לקבל אינפורמציה לגבי מיקומכם באמצעות פירצה שסביר שלא חשבתם שקיימת - כמות הסוללה שנותרה במכשירכם.

על פי הדיווח, חוקרים ברפא"ל ובאוניברסיטת סטנפורד מצאו טכניקה שלה הם קראו PowerSpy, שמסוגלת לאסוף מידע על מיקומם של משתמשי אנדרואיד בדיוק של 90%, בהתאם לצריכת הסוללה שלהם. המידע הזה למעשה פתוח ונגיש לכל אפליקציה שהותקנה על המכשיר, והוא לא תלוי בשאלה האם איפשרתם לאפליקציה מסויימת גישה למידע הזה או לא.

איך זה בדיוק עובד? ה-PowerSpy מנצל את האופן שבו תקשורת סלולרית עובדת. בקצרה, שיחה בין שני מכשירי טלפון נעזרת ברשת של תחנות בסיס סלולריות, וככל שהמכשיר רחוק יותר מתחנת בסיס כזו - או לחילופין כשיש מכשולים (למשל בניינים) שמקשים על הקליטה - כך צריכת הסוללה גדולה יותר.

הקורלציה - שבין שימוש בסוללה ומשתנים כדוגמת תנאים סביבתיים והמרחק מתחנת הבסיס הסלולרית - חזקה מספיק, כך שניתן להסיק מהאופן שבו המשתמש צורך את סוללת המכשיר היכן הוא נמצא ולאן הוא הולך.

לדברי החוקרים, גם אפליקציה פופולרית כדוגמת אנגרי בירדס, שלא דורשת מהמשתמש הרשאה לגשת לשירותי המיקום של המכשיר, יכולה לאסוף את המידע הזה ובכך לאפשר לגורמים אחרים לעקוב אחר משתמשים בזמן אמת, להבין את מסלול התנועה שלהם, לדעת מתי הם נוסעים ברכב ואיפה הם נמצא בכל רגע נתון. כל זאת, כאמור, רק על בסיס ניתוח צריכת הסוללה של אותו משתמש.
PowerSpy סוללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד