י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

זכור להילחם בעמלק שבלבך • מבט חסידי

העצבות היא ה'עמלק' שבלב, המייאשת ומרפה את ידי האדם • השמחה היא הדרך לעבודת השם • מבט חסידי על פרשת השבוע

זכור להילחם בעמלק שבלבך • מבט חסידי

זכור את עשה לך עמלק...אשר קרך בדרך...תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח.

רואים במצווה זו דברים סותרים: מצד אחד יש מצווה לזכור את מעשה עמלק, ומצד שני אומרת לנו התורה 'מחה תמחה את זכר עמלק',

ואפשר לפרש בדרך רמז לעבודת השם אשר מנהלים אנו מלחמה תמידית עם היצר הרע שהוא העמלק שבלב, ואיזהו עמלק שבלב - אשר קרך בדרך, הקרירות בעבודת השם שמכניס בנו היצר.

יש את הקרירות הידועה שהיא מצות אנשים מלומדה ועל ידי זה מאבדים את החשק וההתלהבות לכל דבר מצווה,

אבל יש קרירות יותר נוראה - שהיא עיקר קליפת המן ועמלק, היא היצר הנורא שמכניס באדם קרירות ועצבות, ועל ידי זה מפילו לייאוש, שמגיע אליו ואומר לו שהיא רחוק מאוד מהקב"ה, והוא כל כולו מלוכלך מעוונתיו, ואינו ראוי בכלל לעבוד את ה', וחבל על כל המאמץ שלו, כי במילא לא יצליח, וכל כך הרבה זמן הוא מנסה להתקרב לבורא, אבל כמעט בלתי אפשרי לתקן את אשר עיוווה, ועל ידי ההמחשבות מפילו למרירות ועצבות וייאוש ומבטלו מקיום תורה ומצוות.

ולא זו אף זו, אלא שהיצר הרע בא באצטלא של יצר טוב והוא מצטט לו אמירות מפי ספרים וסופרים איך שהוא על ידי עווונתיו רחוק באמת, וכל כולו פגום ומתועב ושנא לפני המקום, ואין לו תקווה ותכלית.

וזה רמוז במצווה זו לעיקר עבודתינו: למחות את הקליפה הנוראה הזאת שנקראת עמלק, מכל וכל ולא לשמוע אליו כלל, כמאמר הידוע מזקיני הבעש"ט הקדוש, שהיצר הרע אינו מתכוין לחטא עצמו אלא לעצבות שמפילו לאחר החטא, כי על ידי זה הוא מכניסו ברשתו ח"ו,

זה הענין שצריך תמיד לזכור שצריך להילחם עם העמלק הזה, ולא מספיק למחות פעם אחד ודי, רק 'זכור את אשר עשה לך עמלק', צריך לזכור בכל יום ויום שהיצר מנסה להפילו בכל רגע ורגע לעצבות ומרה שחורה ולמחות את העמלק הזה, ולכן צריך זכירה תמידית, מאחר והיא עבודת קשה ותמידית.

וזה העניין מדוע דווקא בחודש אדר, מצווה להרבות בשמחה, היות ובחודש אדר עוסקים אנו בענין מחיית קליפת המן ועמלק היינו הקרירות והעצבות שהיצר הרע רוצה להפיל אותנו, צריכים דווקא זה לעומת זה - להרבות בשמחה בעבודת השם.

על ידי זה יהיה לנו כח להתגבר על עמלק, כמו שאמר דוד המלך ע"ה: 'עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה'.

ולסיום נביא פה את מה שאמר הרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע, שארבעים יום לפני פורים, צריכים להתפלל הרבה 'הצילנו מקליפת המן ועמלק וזכנו לקדושת מרדכי ואסתר' שוודאי רמוז בזה להינצל מקליפת עמלק שבלב.

כן יעזרנו השי"ת שנזכה להתגבר תמיד על יצרנו הרע ואדרבא לעבוד את בוראנו בשמחה ובטוב לבב בחודש אדר ובכל השנה כולה.
זכור פרשת השבוע חומש תפילה תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד