י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

15 ימים לבחירות: האסטרטגים והפרשנים מסכמים את השלכות העימות • מיוחד

בעקבות העימות הגדול בין שמונה ראשי מפלגות בערוץ 2, מסכמים האסטרטגים והפרשנים הפוליטיים המובילים ל'בחדרי חרדים' את המנצחים והמפסידים וההשפעה על המצביעים • במשתתפים: האסטרטגים רונן צור, רוני רימון, יעקב ביכלר וליאור חורב והפרשנים: יעקב ריבלין, אריה זיסמן, מאיר ברגר, מני גירא, אבי בלום, עדו בנבג'י, משה גלסנר, אריה ארליך, צחי כהן, גואל ועקנין וחזקי עזרא

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

לאחר העימות בין שמונה ראשי מפלגות במהדורה המרכזית של ערוץ 2 ביום חמישי האחרון, פנה 'בחדרי חרדים' לשורה של כתבים ופרשנים פוליטיים בכירים, מהמדיה החרדית והכללית, והציג בפניהם ארבע שאלות זהות.

1. מי לדעתך ניצח בעימות בין כחלון ולפיד וכיצד זה ישפיע על מצבם בסקרים?
2. האם הדומיננטיות שהפגינו דרעי ובנט תעזור להם גם ברמה הפרקטית?
3. כיצד מתאפיין בעיניך היימן עודה. שלראשונה נחשף במרכז הפריים טיים הישראלי?
4. לסיום, בהתייחס לעימות בלבד, מי הם שני המנצחים בעיניך ומי שני המפסידים?

התשובות מוצגות לפניכם, לפי סדר קבלתן.

צלם:אביגיל עוזיצילום: צלם:אביגיל עוזי
צלם:אביגיל עוזי

יעקב ריבלין, פרשן 'בקהילה' ו'בחדרי חרדים'
1. אין ספק שכחלון ניצח. הוא הפגין שליטה בנתונים בעוד שלפיד דיקלם ססמאות נבובות ואגב כך הפגין את כל מה שהציבור לא אוהב אצלו: את היהירות. כחלון הלך על קו צנוע ולא מתנשא.

2. בהחלט. הציבור מחפש מנהיגים חזקים. אנשים שמפגינים עוצמה. במיוחד לאור החולשה שמקרין נתניהו.

3. הוא אחמד טיבי החדש אבל בלי הפוזות והמניירות.

4. בנט ודרעי המנצחים. ליברמן וישי המפסידים.


אריה זיסמן, עורך החדשות ב"יתד נאמן" וממנהלי מטה ההסברה ביהדות התורה
1. כחלון ולפיד מתמודדים על 19 המנדטים של יש עתיד בקדנציה היוצאת. כחלון הגיע מוכן וממוקד בעוד לפיד היה שטחי ורדוד. השטיקים של לפיד לא עבדו, והדבר התבטא כאשר כחלון אמר לו שהיה צריך להתפטר, כאשר נוכח לראות שהוא לא מצליח לקדם כלום בממשלה. לפיד נותר ללא תשובה. העימות יכול להעביר (אם בכלל) 1-2 מנדטים מלפיד לכחלון, לא יותר.

2. דרעי ובנט הפגינו דומנינטיות שתסייע להם בתוך הקהל שלהם וזה חשוב להם כ"גאוות יחידה". עם זאת בנט ביקש להצטייר כמנהיג הימין כאשר בידל עצמו מליברמן. בהיעדרו של נתניהו הוא אכן מיצב את עצמו כמנהיג המחנה הלאומי עם מסר למצביעי ליכוד שכבר היו אצלו, וחזרו לליכוד. בנט רוצה אותם חזרה בבית היהודי וזו היתה המטרה שלו.

3. כחיפאי אני מכיר את איימן עודה היטב. הוא היה חבר מועצת עיר בחיפה. בעימות הציג עצמו מאד פרקטי והפתיע את מי שלא הכירו. במציאות הוא מאד מיליטנטי. בעבר חיבר ספר "חד"ש – דווקא עכשיו", ודעותיו חדות. אני לא רואה סיכוי שהוא יוביל את המפלגה הערבית המשותפת לדון אך ורק בעינינים הפנימיים של ערביי ישראל. גם הוא ילך שבי אחר הלאומנות הפלשתינית. שוב נראה מפלגה ערבית, שנציגיה פועלים יותר למען הפלשתינים ופחות למען ערביי ישראל.

4. דרעי וכחלון בעיני ניצחו ברמה המעשית. דרעי חידד עמדות מול ישי: 1. "לא היית מעז לעשות מה שעשית אילו מרן היה בחיים" 2. מרן היה לבטח מתנגד לשילוב אנשי כהנא ברשימה" וכו'. כחלון חידד עמדות מול לפיד במאבק על אותם קולות מצביעים. מנצח נוסף הוא ליצמן, שלא הגיע לעימות. לטעמי הוא נהג בשכל. עם זאת אני בטוח שאם גפני היה מגיע לעימות, הוא היה מנצח ללא קושי, כיון שהיה מביס את לפיד, כפי שקרה במהלך הדיונים בכנסת במהלך הקדנציה האחרונה. (מאחורי הקלעים אני יודע שגפני הביע נכונות להגיע, אבל נרמז לאנשיו מאנשי הערוץ השני, שאם הוא יגיע, לפיד יבטל את השתתפותו)

המפסיד הגדול - ליברמן. מצד אחד עקץ את בנט "אתה אומר שאתה לא מתנצל ולא מפסיק להתנצל בפני גורמים רבים", מאידך הובס על ידי איימן עודה, שלגלג על "ישראל ביתנו" כמפלגה בחקירות. ליברמן אפילו לא טרח להשיב והיה נראה עגום במיוחד.

גם אלי ישי סיים עם תוצאה עגומה. יועציו שיעצו לו לשבת כל העימות ולחייך, לא לקחו בחשבון שהדבר מראה על חוסר רצינות.

מרוויחים נוספים הם נתניהו והרצוג, שלא הגיעו לעימות ובכך לא הפכו את עצמם לאגרופנים בזירת ההתגוששות. הדבר קיבע את מעמדם כ"מועמדי על" שאינם נזקקים לעימות תקשורתי כדי להביע את עמדתם.


מאיר ברגר, פרשן פוליטי 'המבשר'
1. כחלון ניצח באופן ברור. הוא הגיע עם הנתונים הרלוונטיים בתחום הבניה והסיר את הלוט מעל סיסמאותיו של יאיר לפיד. הוא אף התעלה על תכונת הנחמדות שלו ושלף ציפורניים ברגעים הנכונים. לעומת זאת יאיר לפיד נשמע נורא טכני, מונטוני, דקלם טקסטים שהצמידו לו מראש במהלך הקמפיין. כחלון מקווה שזה ישפיע על הסקרים המדשדשים. לכן הוא הגיע לשם. זו היתה מטרתו: לגנוב מלפיד מנדטים. וזה הזמן שבו המתלבטים מגבשים הכרעה. אני מניח שביום הבחירות אחד משניהם יפתיע. לא ברור האם העימות בין השניים יהיה עוד אבן דרך בדרך להכרעת המתלבטים ביניהם.

2. הרווח של בנט היה כפול: גם נתן הופעה מצויינת, גם זכה מן ההפקר בהיעדרו של נתניהו וייצג את משנת הימין האוטנטי נאמנה. הוא לדעתי המנצח הגדול של העימות הזה ויש בהחלט היתכנות להתאוששות לקראת הסקרים הבאים. באשר לדרעי, אין ספק שהוא מופיע טוב, השאלה עד כמה הוא מספיק משכנע בקרב בוחריו הפוטנציאליים שישבו בליל שישי מול המקלטים. וזו אחת התעלומות הגדולות של הבחירות הללו.

3. היימן עודה הפתיע לטובה. אין לו את השנינות, את ההומור השחור של אחמד טיבי, אבל הוא מדבר בשפה שכל כך אהובה על הערבי הישראלי הקלאסי: על המצוקות החברתיות של הציבור הערבי, על השקופים הערבים, על שיח משותף. עוד כמה הופעות כאלה בתקשורת, ומי יודע אולי המשחק הפוליטי ייפתח מחדש בליל הבחירות ולרעת נתניהו.

4. אדרג אותם לפי אופן העברת מסרי המתמודדים לקהלי היעד שלהם. המנצחים בעיניי הם בנט ועודה. המפסידים: ליברמן וגלאון.


מני גירא, פרשן 'קול חי'
1 אני חושב שלפיד עדיין העביר את מסריו לקהל בוחריו הפוטנציאלי.
כחלון ניצח בהיבט ה"עממיות". אותו טיקט שישי משתמש ובהצלחה.

2 שאלה טובה. לכאורה לא. אבל, הבחירות הנוכחיות, כמה שמסתכלים עליהן כמיותרות - עוד ילמדו הרבה על שינויים בחברה הישראלית. אני סקרן מאוד לקראת תוצאות הסקרים הקרובים. יש סיכוי טוב שאופתע.

3 עודה הוא המנצח הגדול של העימות. מסיבה פשוטה; פתאום נחשף לעיני כל ישראל, מנהיג ערבי חדש.

4 עניינית, דרעי נתן פייט מושלם. כך גם בנט.
איווט היה הכי חלש בעיני וכן זהבה גלאון.


רוני רימון, מומחה אסטרטגיה ויח"צ
הערה כללית: העימות זכה לרייטינג גבוה של 31%. מסקר שערך מכון מדגם בהנהלת מנו גבע ומינה צמח עולה כי 40% הושפעו מתוכם 26% התחזקו בדעתם להצביע למפלגה אליה חשבו להצביע, וחלק קטן שינה את דעתו. לכן, לדעתי, העימות כן משפיע ברמה של מנדט פלוס-מינוס, וזה לא מעט.

1. כחלון הצטייר כאמיתי יותר, כמחובר לקרקע, כמי שיודע את הנתונים וכאחד שאכפת לו יותר מחסרי הדיור.

2. במידת הזהירות הראויה – התשובה היא כן. כל הופעה הזוכה לחשיפה גדולה מוסיפה או גורעת נקודות, בוודאי כאשר מתקיים עימות בו המועמד נדרש גם לתשובות ואתגרים קשים.

3. מצטייר כאדם מתון ומשדר שמה שאכפת לו הם תנאי החיים של האזרח הערבי. ימים יגידו האם, בניגוד למרבית נציגי הסיעות הערביות בכנסת, הוא יתמקד בעיקר בחברה ובכלכלה, או כמו חבריו יתמקד בנושא המדיני בלבד.

4. המנצחים : בנט, שרוב המועמדים הפנו אליו שאלות, וזהבה גלאון ממרצ שהיתה חדה והבהירה את עמדותיה באופן נחרץ.

צלם:משה גולדשטייןצילום: צלם:משה גולדשטיין
צלם:משה גולדשטיין

אבי בלום, פרשן 'קו עתונות' ו'בחדרי חרדים'
1. כחלון ניצח כי בא עם נתונים ושיעורי בית. זה בא לידי ביטוי בשאלה: כמה מפתחות נמסרו. יאיר לפיד סיפר על מגפיים בבוץ ואכן היה נראה תקוע בבוץ. כנראה שבלי עזרי קריאה באולפן קשה יותר לתת שואו.

2. 2. דרעי ובנט נתנו הופעה טובה. הם עלו להתקפה וביחד עם כחלון היו כוכבי העימות אבל בסופו של דבר זה משחק אחד בסדרה שתוכרע בעוד שבועיים ב17 במרץ. אם לפיד יעקוף את כחלון בכמות המנדטים הוא יהיה המנצח הגדול והעימות יישכח כלא היה.

3. היימן עודה הפתיע לטובה אבל בסופו של דבר הוא פלקט שמאחוריו מסתתרות דמויות כמו חנין זועבי. להבדיל כמובן, הוא ניסה להיות הבנט של הערבים ולהסתיר את הסיטרוקים/זועבים שמוצבים בהמשך הרשימה

4. מהמפלגות היהודיות היו שלושה שנתנו הופעה טובה: בנט, כחלון ודרעי. ליברמן נתן מופע אימים שהולם הופעה מול בני נוער של שרון גל ולא עימות שבו משתתף שר חוץ מזה קדנציה שניה. לפיד איבד נקודות. כוכב המסך נראה כבוי.


אריה ארליך, משפחה
1. העימות עשה חסד עם כחלון. במהלך חילופי הדברים בינו לבין לפיד, הצליח כחלון לתקן רושם שלילי שנוצר לו בסדרת ראיונות המאכזבים שהעניק לאחרונה. הוא עשה שימוש בנתונים, ולפיד נראה היה מעט חסר אונים מול ההסתערות הכחלונית הלא ממש צפויה.

2. לגבי בנט - ברור שכן. מדובר בסוג של קאמבק אחרי קללת אוחנה.
במקרה של דרעי, יש סיבה טובה לאנשי ש״ס לקוות לנדידת קולות מזרחיים לחיקה של התנועה בעקבות מופע האימים המקומם של לפיד, שבהחלט שיחק לידי דרעי.

3. הולך ומסתמן בתור הבנט של המגזר הערבי. אני מעריך שעוד נשמע עליו.

4. שני המנצחים: בנט וכחלון. אם מותר שלישי - אז גם דרעי. שני המפסידים: ליברמן שהיה חיוור ולא ממש רלוונטי, ולפיד, שגילה שאתה יכול להיות בעל קריירה תקשורתית משגשגת אבל אם אין לך טלפרומטר בהישג יד אתה מתפקד כמו חולה אסטמה שתקוע בלי משאף.


יעקב ביכלר, מנכ"ל ביכלר אסטרטגיה ויח"צ
1. משה כחלון ניצח והפתיע בצורה משמעותית. דווקא כחלון שגמגם בראיונות לתקשורת, הצליח להביס את לפיד הרהוט והתקשורתן. כחלון דיבר כל הזמן על סלולאר וסלולאר, מזה לא מביאים 15 מנדטים. בעימות הוא התרכז בנושא הדיור, זה יכול להוביל אותו לסקרים קצת יותר מפרגנים בקרוב.

2. חושב שכן. לפחות מהניתוחים והפרשנויות ביום שאחרי, הציבור אהב את הדוגריות של בנט ואת הלהט והעוצמות של דרעי.

3. הפתעה. איש רהוט שיודע היטב מה הוא מדבר. הפתיע גם בבקיאות בהיסטוריה. יהיה מעניין איתו בכנסת. במיוחד לאור העובדה שהאיש יעמוד בראש מפלגה לא קטנה.

4. אני רוצה לדבר בעיקר על מנצחים ופחות על מפסידים. אין ספק שהמנצח הגדול של העימות הזה הוא יו"ר תנועת ש"ס הרב אריה דרעי. דיברו על דרעי כבוי, על דרעי שחזר לא מקורי, על דרעי שלא מצליח להמריא. הגיע אריה דרעי בעימות הזה והוכיח לכולנו שאריה דרעי שגדלנו עליו חי, שריר, קיים ובועט. הוא נתן שואו מדהים. זה היה נראה שהוא רק מחכה לרגע שלפיד ידבר איתו על הכלא. הכל היה מוכן היטב. מנצח נוסף שהחל גם להמריא שוב בימים האחרונים הוא נפתלי בנט. האיש היה במיטבו ושלף פנינים ואוצרות. בנט הוכיח לכולנו שגם אחרי פרשה בסדר גודל של אוחנה, קמים בבוקר ומתחילים הכל מחדש.

ואם כבר מדברים על מפסידים - יש מפסיד אחד ברור ובולט, שמו יאיר לפיד. האיש שבנה את הקריירה הפוליטית שלו באותו אולפן בנווה אילן, נכשל לעיני מיליונים בעימות באותו אולפן בדיוק.

צלם:אביגיל עוזיצילום: צלם:אביגיל עוזי
צלם:אביגיל עוזי

רונן צור, יועץ אסטרטגיה ויח"צ
1. כחלון הפגין רצינות ולפיד הפגין דכדוך. נראה שבתוצאה הסופית כחלון ניצח בנקודות.

2. יש הבדל בין בנט שהפגין קור רוח לדרעי שהפגין לחץ כבד והזיע לאורך העימות.

3. היימן עודה הפגין הופעה בוטחת ורצינית. נתן תקווה שאפשר להגיע להידברות עם חלק מהחכים הערבים.

4. שני המנצחים:
כחלון -שהצליח לנטרל את הכריזמה של לפיד ולייצר שיח סביב התנהלותו.
ישי-שבניגוד לכל הציפיות ניטרל את הכריזמה של דרעי בחיוך רגוע וגרם לסקר של ערוץ 2 לסמן את דרעי כאחד משני המפסידים הגדולים בעימות.

שני המפסידים:
ליברמן- שהאגרסיביות פעלה לרעתו ונשמעה פתאטית ומיושנת.
דרעי- שהאגרסיביות פעלה לרעתו והציגה מועמד לחוץ ומבוהל.


ליאור חורב, יועץ אסטרטגי ומנהל הקמפיין של כולנו בראשות כחלון
1. כחלון ניצח את לפיד בנוקאוט. לפיד בא שחצן ויהיר ולא ספר את כחלון. ההפתעה על פניו נמשכה לכל אורך העימות. לפיד הפסיד במגרש שלו עצמו. כחלון נמצא במומנטום חיובי וזה חשוב לקראת ההמשך.

2. בנט תלוי בביבי. אם נתניהו יתחזק בנט יפסיד. ליברמן צריך להיות בעיקר בערוץ 9. המצביעים שלו נמצאים בעיקר שם.

3. איימן עודה הפתעה חיובית מאוד. מקצוען.

4. המפסידים: לפיד ואלי ישי. המנצחים: כחלון ובנט.


חזקי עזרא, כתב פוליטי ערוץ 7
1. בלי שום ספק המנצח בעימות הוא כחלון. לאורך כל הראיון כחלון תוקף ולפיד מתגונן. כחלון מוכיח ללפיד שלמרות כל הפרסומים ודוח מבקר המדינה דווקא בשנה וחצי האחרונות יש עלייה של כמעט 20 אחוז במחירי הדיור. כחלון גם מוכיח שוב ושוב לכל אורך הראיון שכל "ההצלחות" של לפיד הם רק על הנייר. הנוקאאוט הגיע כאשר כחלון אמר שהוא לא היה מספר סיפורים ומאשים את ביבי הוא היה מתפטר".

2. אין ספק שהדומיננטיות תשפיע. כמה זה יבוא לידי ביטוי במנדטים...זה נוכל לראות בסקרים הבאים שיצאו. יחד עם זאת אני חושב לאריה דרעי הרצון להתבלט לא עשה טוב וזאת בלשון המעטה. דווקא ליריבו המר אלי ישי שישב יותר ושקט וחייך למצלמה יש יותר סיכוי להרוויח מהעימות.

3.עודה מתאפיין כפוליטיקאי אפור שמנסה ללכת בין הטיפות. בין התרבות הישראלית לתרבות הערבית (פלסטינית). במהלך הראיון הוא מנסה גם לקלוע לציבור הישראלי אבל לא רוצה לפגוע בדבריו בציבור הערבי.

בסוף הראיון מתחיל להתבכיין שלא נתנו לו לדבר ומשחק אותה מסכן. גם הברית שניסה לשקף עם דרעי במהלך הראיון מוציאה גם את דרעי וגם אותו כחלשים. דרעי היה קורא לזה "כשקופים".

4. לדעתי שני המנצחים של העימות הם בנט וגלאון. בנט מהסיבה שכולם התקיפו אותו כאילו היה בנימין נתניהו. המסרים של בנט היו חדים כתער וידע להעביר במסרים קצרים את מה שרוב הציבור הישראלי חושב. המנצחת השנייה היא גלאון. העבירה מסר אחד וברור, אם רוצים שמאל זה רק מרצ. בוז'י וציפי הם לא שמאל. במקרה הטוב מרכז במקרה הרע ימין. גלאון לא הסתתרה מאחורי הדעות שלה ואמרה אותם בצורה ברורה וישירה. המשותף לבנט וגלאון ששניהם רוצים להעביר כמה שיותר מנדטים מהליכוד והמחנה הציוני ולהעביר את אותם אליהם. אין להם אין בשיח של ימין ושמאל אלא במי יותר ימני ומי יותר שמאלני. המפסידים הם לפיד ודרעי.


עידו בנבג'י, כתב פוליטי גל"צ
1 לדעתי כחלון, קשה להעריך אם יסייע להם.

2 חושב שתעזור, שניהם בלטו מאד.

3 עודה הגיע מוכן היטב והיה כריזמטי מאד אבל לא חושב שירוויח מזה בסקרים.

4 מנצחים: בנט ודרעי, מפסידים: לפיד ליברמן


גואל ועקנין, קול חי
1. בעימות בין כחלון ללפיד באה לידי ביטוי העובדה שלפיד לא הפנים כלום בשנתיים בהם שהה במערכת הפוליטית. אמירת ססמאות זה משהו שעובד רק פעם אחת ורק במערכת בחירות ראשונה כאשר אתה עדיין לא חייב לתת דין וחשבון. חוסר נסיונו הפוליטי בא בעיקר לידי ביטוי במספרים אותם זרק לחלל האויר, מספרים שלא היה להם שום כיסוי אמיתי. לפיד לא הצליח (באופן מוזר) להתמודד עם הטענות הבסיסיות שהגיעו מצד כחלון ולמעט אלו ששבוים בקסמו הפרזנטורי ולא מתייחסים לאי העשיה מצידו הוא לא הצליח לשכנע אף אחד בצדקת דרכו.

2. למרות הדומיננטיות של נפתלי בנט ושל אריה דרעי שאמנם חידדה את יכולתם הוורבאלית , תוספת כח אלקטורלית לא תהיה להם מהפאנל הזה (זה היה פאנל ולא עימות). נקודה נוספת שהרוויחו השניים מהדומיננטיות זו העובדה ששניהם הצליחו לבדל את עצמם מהמתחרים שלהם כשבנט מחדד עמדות מול 'ישראל ביתנו' ברמה הכללית ומול ליברמן ברמה הפרסונאלית. אריה דרעי בתורו חידד את ההבדל בין 'יחד' לבין ש"ס וגם הוא בחר לחדד את ההבדל הפרסונאלי בינו לבין אלי ישי על כל המשתמע מכך.

3. היימן עודה ניסה לשווק את עצמו כמנהיג ערבי מתון אך פרצופו האמיתי התגלה כאשר לא הצליחו להוציא ממנו מילת ביקורת על חנין זועבי.
ברמה העקרונית אף אחד לא מצפה ממי שהועמד בראשות הרשימה רק לצורך קישוט וגם הוא לא יצליח לשנות את תדמית המפלגות הערביות וחברי הכנסת הערבים, הוא גם לא הצליח לשכנע שהחל מהיום המפלגה בראשותו תדאג לערביי ישראל ולא לפלסתינאים.

4. שני המנצחים הם נפתלי בנט ואריה דרעי ושני המפסידים הם אביגדור ליברמן ויאיר לפיד.
אבל חשוב להבהיר שלנצחון ולהפסד אין כל אפקט אלקטוראלי.


משה גלסנר, קול ברמה
1. חד משמעית כחלון, הוא בין שלישיית המנצחים לפי כל הפרשנים, לפיד מדורג באותו מקום - מלמטה. הרי נקודת המוצא היא איך מישהו יוצא מהעימות לעומת איך הוא הגיע אליו. כחלון שיפר את מצבו, הפתיע במסרים חדים והעימות עשה לו טוב, לפיד - אתנסח בזהירות כי אני לא מכיר את נקודת המבט של המצביעים שלו על דבריו - בעיניי היה נראה לא טוב בויכוח נטו. לא הצליח להבהיר מספיק טוב. אבל אולי זו נקודת מבטי כחרדי.

2. נחלק בין שני המקרים: הבעיות שלהם שונות. עיקר כוחו של בנט נובע מהרוח שהוא עושה ומאבק הכוכבים שלו. האבק הזה קצת הועם בפרשת אוחנה, מה שבנט היה צריך זה להחזיר את אוויר הפסגות ובמידה מסוימת הוא הצליח לעשות את זה בעימות הזה שניצח אותו בגדול, וזה מחזיר לו מומנטום שיתחבר למהלכים נוספים בהמשך.

מבחינת דרעי, מה שמפריע לבוחרים זה לא עד כמה אתה מבריק או מכניס לישי, ואם כך לא בטוח שזה שיצא כל כך טוב יעזור לו, אבל יתכן שכאלה שהתלבטו בינו לבין ישי יחליטו שדרעי היה מחודד יותר ובטוח בעצמו במסרים שלו. לכן המשקל שאנחנו נותנים לעימות במקרה שלו הוא משקל יתר. אם כי יכול להיות שיש כאלה שיראו עד כמה היה חד וטוב וזה יחזיר לו אהדה טבעית ששמורה למנצחים.

3. אני חושב שהוא מסוכן יותר מאחמד טיבי. כי טיבי לאומן שלא מביא סדר יום אזרחי ובגלל זה הוא מרחיק מאיתו הרבה מצביעים ערבים שעזה לא מעניינת אותם אלא הביוב והחינוך וההשכלה והמיסים. עד היום המפלגות הערביות קיבלו אחוזי הצבעה נמוכים בבחירות גם בגלל זה. פתאום בא אחד ומדבר על הדברים האלה ונשמע פחות לאומן - ואולי הוא באמת כזה - וזה עשוי להביא המוני מצביעים ערבים לקלפי.

4. המנצח הגדול הוא נפתלי בנט, במקום השני אני מתלבט בין כחלון לדרעי. ברמת השליטה בעימות דרעי היה יותר טוב וניצח את מתחריו ברמה המילולית, ברמת חידוד המסרים כחלון העביר יותר טוב לבוחרים שלו וגרם להם להאמין שהוא יטפל בבעיות שלהם.

ליברמן במקום האחרון, המפסיד הגדול של הערב. כולם חבטו בו - מהערבי ועד בנט. מי שעוד הפסיד, יש כאלה שימקמו את ישי כי ספג חבטות, אך למצביעים שלו שמתחברים לטקטיקת השתיקה זה לא הזיק ואולי אף יצר תדמית של נרדף. מי שכן יכול להיות שם זה לפיד, שגם אצלו אבק הכוכבים מדבר הרבה, וכשהוא חוטף בפריים טיים הוא מאבד כוח. אבל חשוב לסייג, שבבחירות הקודמות הוא התעמת עם דרעי אצל משעל וגם אז יצאנו בצהלות שדרעי ניצח והנה לפיד יצא עם 19 מנדטים. כך שאנחנו לא לגמרי מבינים את ציבור המצביעים של לפיד.


צחי כהן, ערוץ הכנסת
1. כחלון ניצח את לפיד.

3. איימן עודה לא היה מוכר ולכן הפתיע ובנוסף ראו יו"ר של הרשימה המשותפת וציפו לראות משהו בסגנון של חנין זועבי וקיבלו מישהו הרבה יותר מתון אבל שוכחים שהוא מחד"ש - לא מבלד או רעמ-תע"ל. קצת כמו שתצפה לראות אורית סטרוק ואז יראו לך את בנט.
חוץ מזה שהוא באמת מרשים וגם יודע להתנסח.

4. לפיד וליברמן היו חלשים. בנט דרעי וכחלון באו מוכנים. זהבה התבלטה בגלל שהייתה היחידה שהצהירה בגאון שהיא שמאל וזה בידל אותה. לפיד התקשה בזירה עם 8 אנשים. הרבה יותר מתאים לו מופע של איש אחד או עימות של אחד על אחד. גם ליברמן לא בנוי על צעקות ולריב עם 8 אנשים.

ועדיין, יש עוד כ"כ הרבה זמן עד הבחירות כך שהכל יכול להשתנות. השבוע ביבי באום וכבר לא יזכרו את העימות.סדר היום תזזיתי (מי זוכר למשל את הצילום של ביבי וברקת.. זה היה לפני עשור במונחים של סדר היום הציבורי בישראל).
עימות בנבג'י פוליטי דרעי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד