י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בכירים בעיריית בית שאן נאשמים בעבירות סביבתיות

הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד ראש העיר לשעבר ז'קי לוי, סגנו וממלא מקומו ושורה של עובדי עירייה

זיהום אוויר. צילום אילוסטרציה
זיהום אוויר. צילום אילוסטרציה

הפרקליטות הגישה לבית משפט השלום בנצרת כתב אישום נגד עיריית בית שאן בגין עבירות של זיהום מים, השלכת פסולת ברשות הרבים ועבירות סביבתיות נוספות. כתב האישום כולל גם את ראש העיר לשעבר, סגנו וממלא מקומו ועובדי עירייה נוספים.

המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה הגישה היום (א) לבימ"ש השלום בנצרת כתב אישום נגד עיריית בית שאן, ז'קי לוי, ראש עיריית בית שאן לשעבר, יחזקאל חריב, סגן ראש העיר וממלא מקום ראש העיר בתקופה הרלוונטית, גואל ישראלי ואליס נחום, עובדים בעיריית בית שאן, בגין העבירות הבאות, כל אחד על פי חלקו המפורט בכתב האישום: זיהום מים, השלכת פסולת ברשות הרבים, הפרת חובת נושא משרה לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות, הפעלת תחנת מעבר לפסולת ללא התשתיות והדרישות הקבועות בדין, אי נקיטת אמצעים למניעת זיהום אויר וריח בלתי סבירים מאתר לסילוק פסולת ועבירות סביבתיות נוספות. כתב האישום אושר על ידי פרקליט המדינה.

תפקידי הנאשמים בתקופה הרלוונטית לכתב האישום: ז'קי לוי כיהן כראש עיריית בית שאן מסוף שנת 2003 ועד אוקטובר 2013. יחזקאל חריב כיהן כממלא מקום וסגנו של לוי, וכיו"ר ועדת איכות הסביבה בעיריית בית שאן. חריב הופקד על ידי לוי כאחראי על נושאי איכות הסביבה בעירייה, ובהם ביוב ופסולת. ישראלי כיהן החל מפברואר 2005 כעוזר מנכ"ל העירייה ולאחר מכן, כממלא מקום מנכ"ל העירייה. בתקופה זו החל ישראלי לכהן כמנהל אגף עירוני עד סמוך לפברואר 2011 שאז מונה לתפקיד מנהל אגף תיירות. במסגרת תפקידו כממלא מקום מנכ"ל העירייה וכמנהל אגף עירוני היה אחראי, בין היתר על המחלקה לאיכות הסביבה שבראשה עמדה נחום אשר כיהנה כמנהלת אגף שפ"ע וכמנהלת היחידה לאיכות הסביבה בעירייה.

הנאשמים מואשמים, בין היתר, בגין העובדה שעיריית בית שאן הזרימה שפכים לנחל חרוד במספר רב של מקרים. הנאשמים לא פעלו (כל אחד בהתאם לתפקידו) על מנת להפסיק את זיהום הנחל למרות שהמשרד להגנת הסביבה שלח לעירייה ולראש העיר מספר רב של התראות בהן פירט את ההשלכות הסביבתיות החמורות של התנהלות העירייה ובנוסף, דרש להפסיק את זיהום הנחל באופן מיידי.

כמו כן, העירייה, לוי, חריב ונחום מואשמים בכך שהעירייה הפעילה תחנת מעבר לפסולת יבשה באופן לקוי ובניגוד לדרישות הקבועות בדין. בהמשך, הפכה תחנת המעבר לאתר סילוק פסולת אשר הופעל מבלי שננקטו האמצעים הדרושים למניעת זיהום אויר וריח בלתי סבירים. כתוצאה מהתנהלות העירייה, הצטברה בתחנת המעבר כמות גדולה של פסולת מסוגים שונים. המשרד להגנת הסביבה דרש מהעירייה לפעול באופן מיידי לפינוי הפסולת לאתר מאושר ולסגור את התחנה. העירייה לא פעלה כנדרש ממנה וב-14.5.12 פרצה בתחנת המעבר שריפה גדולה, אך העירייה לא פעלה מיד באמצעים יעילים ומתאימים לכיבויה. עקב כך, התחוללה הבעירה משך מספר ימים ובמהלכה נשרפה כמות גדולה מאד של פסולת מסוגים שונים אשר הצטברה בתחנה, ובהם פלסטיק ומתכת. במהלך התרחשות הבעירה ובמשך ימים רבים אחריה, היתמר עשן שחור אשר כיסה שטחים נרחבים והיווה זיהום אוויר בלתי סביר שגרם לריח בלתי סביר.

סמוך לאחר כיבוי השריפה, פעלה העירייה לחסימת הגישה לתחנה והפסיקה לפנות אליה את הפסולת הגושית משטחה, ללא שפינתה את כמויות הפסולת שהצטברו בה, ואשר קיימות בה. החל ממאי 2012 ובהוראת לוי וחריב, פעלה העירייה לפנות את הפסולת הגושית משטחה לאתר חלופי הנמצא סמוך לתחנת המעבר על אף שהוא חסר כל תשתיות ייעודיות.

במקביל, העירייה לא מנעה גישה לתחנת המעבר ולכן פסולת המשיכה להיות מושלכת על ידי גורמים שזהותם אינה ידועה. עקב כך, ב- 30.5.12 או סמוך לכך, פרצה בתחנת המעבר שריפה נוספת ופסולת רבה עלתה באש תוך שהיא מעלה עשן רב שהיווה זיהום אוויר בלתי סביר שגרם לריח חזק ובלתי סביר. בנוסף, באתר החלופי הצטברה כמות גדולה של פסולת ובמספר רב של פעמים פרצו בו שריפות אשר הבעירו כמויות גדולות מאד של פסולת מסוגים שונים. כתוצאה מכל אחת מהשריפות, היתמר עשן אשר היווה זיהום אוויר בלתי סביר שגרם לריח חזק ובלתי סביר. במהלך התקופה הרלוונטית נשלחו לעירייה ולראש העיר התראות רבות על ידי המשרד להגנת הסביבה בהתייחס להתנהלות העירייה, אשר בהן מפורטות ההשלכות הסביבתיות החמורות של ההתנהלות, וכן דרישות שונות שמטרתן עמידה בדרישות הדין והפסקת הזיהום לאלתר.

כתב האישום הוגש לאחר שנדחו טענות הנאשמים בשימוע. החקירה בוצעה על ידי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה.
בית שאן חקירה כצב אישום הגנת הסביבה זיהום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד