הפתרון נמצא: מדוע שינה הגאון הישיש מנוסח המעשרות?
הגר"מ גריינמן שרגיל לעשר כל דבר בביתו היה אומר את הנוסח המפורט והמדוקדק שכתב הגר"י בויאר זצ"ל, כעת לאחר פטירתו שינה את הנוסח. הסיפור המלא
- משה ויסברג
- כ"ז חשון התשפ"ה
- 6 תגובות
לאחר הסתלקותו של הגאון רבי יוד'ל בויאר זצ"ל התעוררה שאלה בנוגע לנוסח המעשר של הגאון הצדיק הישיש רבי מאיר גריינמן. הסיפור - והפתרון שנמצא לכך.
כידוע, הגר"מ גריינמן רגיל לעשר כל דבר בביתו, ועל אף שהחזון איש אחז שאפשר לעשר בנוסח הקצר, אך עם עצמו מחמיר ועישר עד היום בנוסח הארוך ובנוסף אומר לאחר מכן גם את הנוסח הקצר.
ולא זו בלבד, אלא שלאחר שעישר בנוסח הארוך, כאשר מדובר בדבר שמורכב מקמח (לחם וכדו') רגיל להוסיף, נוסח נוסף: "אם עדין יש כאן טבל דגן הרי יחולו היחוד וכל ההפרשות כמו שכתוב בנוסחאות של ההפרשות של קמח ותוצרת קמח של רבי יהודה בויאר כדת".
כאשר הכוונה היא לנוסח מפורט ומדוקדק שכתב הגר"י בויאר זצ"ל הכולל הרבה אופנים ואפשרויות של בעיות העלולות להיווצר בהפרשת תרומות ומעשרות מלחם שהנוסח מפרט שהמעשר יחול גם במקרים אלו.
נוסח זה רגיל לומר רבי מאיר כבר עשרות שנים, אך כעת לאחר פטירת רבי יוד'ל בויאר זצ"ל התעוררה שאלה איך ניתן יהיה להשתמש בנוסחאות אלו שכעת כבר לא ניתן לומר שנמצאים ברשותו.
לאחר התייעצות עם בנו הגאון רבי משה בויאר הוחלט כי בניו אשר הכתבים עם הנוסחאות הללו נמצאים כעת ברשותם ישאירו אותם בביתו של הגר"י זצ"ל ומכאן ואילך הנוסח שיאמר יהיה "כמו בנוסחאות הנמצאים ברחוב רב אמי 7" (הכתובת בה התגורר בבני ברק).
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות