א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הקרב בין ג' לש"ס: במאבק הזה יש רק מפסידים

האסטרטג רועי לחמנוביץ' מסביר בטור מיוחד את ההבדל בין מלחמת הבית היהודי והליכוד למאבק הפנים חרדי

הקרב בין ג' לש"ס: במאבק הזה יש רק מפסידים

בתקופת מערכת בחירות הכול שונה. כל הכללים משתנים. בעיתות שגרה כאשר שניים מתעמתים על סוגייה כלשהי, הניצים נבחנים אחד מול רעהו: מי היה טוב יותר, מי ביטא את עקרונותיו בצורה נכונה המשרתת את המטרה וכך הלאה.

בחינה שכזאת בתקופת מערכת בחירות אינה נכונה. בזמן מערכת בחירות כל אקט תקשורתי נבחן מול קהל המטרה.

אדגים: בעימות המדובר של חדשות ערוץ 2 עם כל ראשי המפלגות, בחרו קברניטי הערוץ לצוות את אריה דרעי ואלי ישי. בבסיס הצוות הזה עומדים שיקולי רייטינג. שיקול זה מתבקש מצד מערכת חדשות, אבל אינו רלוונטי (כמעט) מצד קהלי מטרה. הרבה יותר היה מעניין בימים אלו לעמת את אלי ישי עימות ישיר ומעמיק עם נפתלי בנט. שני אישים אלו רבים על אותו קהל מטרה ולכן מעניין לראות אותם נאבקים.

שאלת זיהוי נכון של קהלי מטרה פגשה אותנו בעוד מספר תחנות במהלך מערכת הבחירות. שני האירועים הנוספים נכנסים תחת הכותרת מאבק בתוך הגוש או בסלנג הצבאי 'לירות בתוך הנגמש'. למרות הדמיון בין שני האירועים יש ביניהם הבדל תהומי.

האירוע הראשון הוא המאבק בין הליכוד לבין הבית היהודי והאירוע השני הוא המאבק המתקיים בימים אלו מתחת לרדאר של התקשורת הכללית בין יהדות התורה לש"ס. נתחיל במאבק הראשון. הליכוד ניהל קמפיין חלקו במישרין וחלקו האחר בעקיפין מול הבית היהודי. לכאורה אין כאן מעבר של קולות בין הגושים. אך החשש של קברניטי הקמפיין של הליכוד הוא שהיחלשות משמעותית של הליכוד לטובת הבית היהודי תוכל להוביל למצב בו הטלת תפקיד הרכבת הממשלה היתה מוטלת על יצחק הרצוג. בלימת זליגת המנדטים מהליכוד לבית היהודי שמרה על המנדטים בתוך הגוש והגבירה את הסיכוי שעל ראש הממשלה תוטל בפועל ההזדמנות הראשונה להרכיב את הממשלה.

המאבק השני שונה בתכלית. המאבק הזה הוא מאבק סכום אפס עם תוצר לוואי שלילי ואסביר: מאבק בין יהדות התורה לש"ס על קולות בני תורה הוא מאבק בתוך המחנה שזולת חיזוקה של יהדות התורה אין בו תועלת, ואפילו יש בו תוצר לוואי שלילי. לו יצויר שש"ס נחלשת לטובת יהדות התורה, האפקט השלילי שנוצר הוא הימנעות המעגל השני של ש"ס מלהצביע, קרי ציבור ציוני דתי ומסורתי, היות ואנשים מעדיפים לא להצביע למועמדים בנסיגה. לכן התנגשות קמפיינים ומאבק על קהל מטרה בין יהדות התורה לש"ס בכוחו להחליש את כלל המחנה החרדי ואין זו כוונת מובילי הקמפיין, לא ביהדות התורה ולא בש"ס.

לסיום לא אותיר את קברניטי הקמפיין של יהדות התורה ללא המלצה מעשית. משרד הבריאות בראשותו של סגן השר ליצמן יזם וביצע תוכנית טיפולי שיניים חינם בתנאים מסוימים לכלל הציבור בישראל. מהלך חברתי ללא כל ספק. נכון יהיה לזהות את הקהלים הכללים שנהנו ממהלך זה ו"להזכיר" להם מי דאג להם. אני מניח שיש עוד פרויקטים נוספים שיכולים ביהדות התורה להרחיב את קהלי המטרה שלהם ולא על חשבון קהל המטרה של ש"ס.

לסיכום, בעוד שהמאבק בין הליכוד לבית היהודי מטרתו הייתה לשמר חוזקה של הגוש ולהבטיח ראשוניות בניסיון להרכבת הממשלה, מאבק בין יהדות התורה לש"ס הוא מאבק סכום אפס ומוטב ליהדות התורה לזהות קהלי מטרה חדשים להרחבת הקמפיין.

רועי לחמנוביץ, יועץ אסטרטגי, אוניברסיטת בר אילן והמכללה האקדמית ספיר
שס יהדות התורה נזק הליכוד הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד