כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

פורים בא: חג לילדים - וגם למבוגרים

הילדים מחכים ליום הזה כל השנה, המבוגרים לא תמיד יודו בזה • מה מיוחד ביום הזה ואיך ניתן למצות את ההנאה תוך בטיחות ומקסימום שמחה? • טיפים לפורים

יח"צ
יח"צ

מדי שנה אנחנו חוגגים את חג הפורים ברוב שמחה, קריאת מגילת אסתר, תחפושות, מסכות, משלוחי מנות ושתיית יין עד דלא ידע. את פורים נהוג גם לציין בגנים ובבתי הספר מעט לפני פורים. זהו חג שאהוב על כולם. לפורים קסם מיוחד, ביום זה כל אחד יכול לבחור להיות מישהו אחר, להתנהג, לדבר, להתלבש ולהרגיש אחרת.

עם זאת, החג דורש התגייסות מלאה של ההורים להגשמת חלומותיהם של הילדים להפוך להיות מישהו אחר. ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים, מעניקה טיפים משפחתיים לחג הפורים לכל הגילאים, מגדול ועד קטן.

גם מבוגרים יכולים ליהנות
בחלוף השנים בהם אנו הופכים להיות הורים אנו שוכחים שאת חג הפורים גם מבוגרים חוגגים. אנו מתרכזים בהנאה של הילדים ושוכחים ליהנות בעצמנו. נצלו את פורים לבילוי, השתטות והנאה, ניתן להסתפק גם בשרביט וכתר על הראש. בפורים תוכלו לפגוש חברים שאותם לא פגשתם מזמן ולחזק עימם את הקשרים. במידה ולא מתאפשר לכם לצאת לבילוי במהלך ימי החג, לבשו אביזר פורימי כגון אף של ליצן או חצאית הוואי. זה לבדו יעשה את האווירה יותר שמחה, משעשעת ונינוחה, כיאה לימי הפורים.

אם שותים לא נוהגים
לילד שלכם כבר יש רישיון והוא רוצה את הרכב בחג הפורים. גם אם אתם סומכים עליו שלא ישתה לפני שהוא נוהג וודאו איתו כי הוא מבין היטב את חשיבותו של הנהג תורן, שאינו שותה אלכוהול ודואג שהוא וחבריו יחזרו בבטחה ובשלום לביתם. אם יש באפשרותכם, הניעו את ילדכם משימוש ברכב המשפחתי, הציעו לו להזמין מונית שתיקח אותו ואת חבריו, כך גם הוא יוכל ליהנות וגם ימנעו סיכונים מיותרים. אם יש בידכם את היכולת הכלכלית, הציעו לילדכם לשלם עבור המונית. לעיתים, הם מעדיפים לקחת את הרכב של ההורים ולא לשלם על המונית מכיוון שכך אינם מרגישים שהכסף יוצא מכיסם.

בחירת התחפושת
בעולם התחפושות אפשר להבחין במאפיינים מגדריים המתבטאים בכך שלרוב נמצא בנות שרוצות להתחפש לדמויות נשיות, ובנים הבוחרים להתחפש לדמויות חזקות וכוחניות. בחירת התחפושת על ידי הילד יכולה ללמד אותנו על תפיסתו או רצונו של הילד. אולם, לא תמיד זה כך, ילדים רבים אוהבים להתחפש לדמויות מהתנ"ך או מעולמות אחרים, מכיוון שהם חשים תחושת הזדהות עם הדמות. אני ממליצה לכם לאפשר לילד להתחפש כרצונו. הרשו לו לחוות את ההצלחה וההנאה הקשורות בחג שכן לעיתים חלומות מתגשמים. עודדו אותו לחלום בגדר הסביר והבריא בתקווה שיהיה חזק מספיק בכדי להגשים את אותם החלומות.


לשמור על החיים
כמדי שנה, בחג הפורים נרשמת עליה בתקריות הבטיחות בהן ילדים נפגעים בשוגג מחפץ שבו שיחקו או מחפץ שהיה להם בתחפושת. לפני החג בדקו שהתחפושות בטוחות והילדים מבינים את האחריות. אם רכשתם תחפושת מוכנה לילד, בדקו שהיא מאושרת על ידי מכון התקנים. אם בחרתם בתחפושת ביתית אל תשתמשו במוצרים דליקים כגון, נוצות וצמר גפן או בשרוכים וחוטים ארוכים שעלולים להיכרך סביב צוואר הילד. פעמים רבות ילדים נחבלים בגני השעשועים כשהם מסתבכים עם התחפושת, בזמן שהם שם התעקשו על כך שיורידו את התחפושת. אסרו על הילדים להשתמש בכל הנפצים והאקדחים למיניהם הדומים לנשק אמיתי - הם עלולים לפגוע בהם ובחבריהם, ואף לגרור קנס. כמו כן, לצעצועי פורים המותרים על פי החוק, יש לוודא כי הילדים מפעילים אותם במקומות פתוחים ולא מכוונים אותם כלפי אזור הפנים שלהם או של חבריהם.

תחפושות לפעוטות
פעוטות בני שנה לעיתים נתקפים בפחד וחרדה ומתחילים לבכות כאשר הם רואים עצמם לראשונה עם תחפושת. על תופעה זו ניתן להתגבר בכך שלא נלחץ עליהם ללבוש את התחפושת שקנינו עבורם. אנו ההורים, עלולים להתאכזב כי השקענו עבור הילד, אך למרות זאת אסור לנו ללחוץ עליו ללבוש את התחפושת. איך ניתן להכין את הפעוט לקראת התחפושת הראשונה שלו? התיידדו עם התחפושת מראש, הלבישו אותו בתחפושת כמה ימים לפני יום התחפושות בגן ותנו לו להסתגל למראהו המחופש. השתדלו שהתחפושת תהיה נוחה, לא מסורבלת וללא אביזרים מיותרים. ככל שהתחפושת תהיה קלה ונוחה יותר כך יש סיכוי גדול יותר למנוע את הפחד והחרדה אצל הפעוט. אם אתם חוששים שילדכם סובל מפחד ועומס רגשי מכל אותם דמויות וצבעוניות בחג הפורים, המלצתי היא לאפשר להם להישאר בבית וליהנות מפעילות משפחתית.

מצווה משפחתית בחג הפורים
מנהג נהדר בחג הפורים הוא חלוקת משלוחי מנות. משלוחי המנות יכולים להיות הזדמנות של ההורים להקנות לילדיהם את הערכים אחריות חברתית ונתינה, תוך בילוי משותף. הכינו עם ילדכם משלוחי מנות לחבריהם או לאדם הזקוק לעזרה. יחד איתם חשבו למי הם היו רוצים להעניק את משלוחי המנות. הציעו להם להכין משלוח מנות לזוג השכנים הקשישים, לשכן ערירי או למשפחה הזקוקה לעזרה ותנו להם לבחור.
פורים הנאה מבוגרים חג תחפושת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד