י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האם הרבי מחב"ד תמך ברשימה שתשלב נשים?

מכתב מפתיע מאת הרבי מליובאוויטש זצ"ל, מגלה כי הוא תמך ברשימה כזו ובלבד שתהיה חזית דתית אחידה

האם הרבי מחב"ד תמך ברשימה שתשלב נשים?

מכתב מעניין שנחשף לראשונה מאת האדמו"ר רבי מנחם מענדל שניאורסאהן מליובאוויטש זצ"ל אודות הקמתה של מפלגה דתית מאוחדת בבחירות לכנסת השישית ב-1965 מעלה, לכאורה, כי הרבי תמך בחיבור עם מפלגת המפד"ל - אף ששובצה ברשימתה באותה העת לראשונה אישה. המכתב, אשר מעורר עניין רב על רקע הבחירות הקרבות והקולות לשילוב נשים במפלגות חרדיות, יועמד למכירה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים בשבוע הבא, שבוע בלבד לפני הבחירות.

המכתב נשלח כמענה למכתבו של הרב ישראל גרוסמן זצ"ל, אביו של יבלחט"א הרב יצחק דוד גרוסמן, ובאותה העת ראש הישיבה בכפר חב"ד. במכתבו כותב הרבי אל הרב גרוסמן כי "הטענה לשלילת רשימה מיוחדת של נשים דמפלגה אחרת – הרי נער קטן יכול לתרצה, היינו שהרשימה תכלול רק נציגה אחת או ב' וינוכה זה ממספר הנציגים של המפלגה האחרת", זאת ככל הנראה על רקע טענתו של הרב גרוסמן נגד שילוב נשים על חשבונם של נציגים חרדיים במקרה של ריצה דתית משותפת".

המכתב נשלח אל הרב גרוסמן בתאריך ל בתשרי התשכ״ו, 26 באוקטובר 1965, שבוע בלבד לפני קיומן של הבחירות לכנסת השישית (שהתקיימו ב-ז בחשוון התשכ״ו, 2 בנובמבר 1965). אף שמכתבו המקורי של הרב גרוסמן איננו מצורף למכתב התשובה, מתוכן התשובה עולה כי הרב גרוסמן תהה, ככל הנראה, על תמיכתו של הרבי בהקמה של מפלגה דתית מאוחדת בבחירות אלה, בין היתר, בגלל שילובה, לראשונה, של אישה דתייה ברשימת המפד"ל.

לבסוף, רצו שלוש המפלגות הדתיות בנפרד, למרות עמדתו של הרבי בעד החיבור ביניהן. בבחירות אלה זכתה מפלגת המפד"ל, בראשות השר חיים משה שפירא, ל-11 מושבים בכנסת, כמפלגה השלישית בגודלה במדינה, ובמסגרתה נכנסה לראשונה אישה דתייה לכנסת, ח"כ טובה סנהדראי, ממייסדות ארגון הפועלות של הפועל המזרחי ויו"ר תנועת אמונה. לצד זאת, המפלגות החרדיות שרצו אף הן בנפרד זכו ל-6 מושבים, 4 לאגודת ישראל ו-2 לפועלי אגודת ישראל.

יצויין כי עמדתו של הרבי בעד יצירת חזית דתית מאוחדת בבחירות לכנסת, הייתה עמדה עקבית - בה החזיק הרבי במשך שנים רבות. כפי שהדבר עולה ממכתב נוסף שיועמד למכירה ב'קדם' מתאריך יג בתמוז התשי"א (17 ביולי 1951), אשר נכתב כשבועיים לפני הבחירות לכנסת השנייה (שנערכו ב-כו בתמוז באותה השנה, 30 ביולי למניינם), ומוען ליו"ר 'אגודת ישראל' באותה העת, שר הסעד יצחק מאיר לוין. במכתב ללוין הרבי מודה לו על מאמציו "להחיות" את החזית הדתית המאוחדת בריצה לכנסת.


המכתב. באדיבות בית המכירות הפומביות 'קדם', ירושלים.
קדם מכתב רשימה נשים חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד