י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מכתבו של מרן הרב שך חושף את מעורבותו הפעילה בנח"ל החרדי

לאחרונה נחשף מכתב של מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז', אודות הנח"ל החרדי • במכתבו מספר הרב שך לרב בנימין מנדלזון אב"ד קוממיות על ההתייעצות של חבר הכנסת הרב שלמה לורנץ עימו בעניין הגדוד החרדי

הגראמ"מ שך זצ"ל. צילום: לע"מ
הגראמ"מ שך זצ"ל. צילום: לע"מ

מכתב משנת תשכ"ב של מרן הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל, שנחשף בימים האחרונים, מלמד על יחסו אל הנח"ל החרדי שהתקיים באותם ימים.

באותה תקופה פעל הנח"ל החרדי על ידי תנועת "צא"י" שבראשה עמדו הרב שך והסטייפלר זצוק"ל, ונציגה בכנסת היה הרב שלמה לורנץ ז"ל, המסגרת נועדה לבחורים חרדים שלא הסתדרו במסגרות הישיבתיות ושחיפשו מסלול צבאי חרדי.

בתחילה הוקם הגדוד במושב עמיעוז שבדרום ע"י מרן בעל ה"אמרי חיים מויז'ניץ'", שבהמשך משך את ידיו מהגדוד והוא עבר לחסות אגודת ישראל ולמושב קוממיות.

אלא שגם עתה מחתה 'העדה החרדית' נגד שיכונם במקום, במכתב שנשלח על ידי בד"צ העדה החרדית בחודש טבת של תשכ"ב, ונחתם על ידי הגאון רבי פנחס אפשטיין, הגאון רבי ישראל יצחק רייזמן והגאון רבי דוד יונגרייז, זצ"ל. פונים חברי הבד"צ אל המרא דאתרא הגר"ב מנדלזון וכותבים כי "מוזר הדבר מאוד שכתר"ה הסכים להעבירם למושב שלו ומעורר תמהון גדול".

לימים התעוררה התנגדות בקוממיות לשהותם של החיילים ביישוב עקב בעיות רוחניות שונות. במכתבו, כותב מרן הרב שך זצוק"ל אודות הצעה שעלתה להעביר את החיילים החרדיים אל כפר הנוער חזון יחזקאל, הנמצא בסמוך למושב קוממיות. הרב שך מספר כי הרב לורנץ שאל אותו לגבי הצעה זו להעביר את הגדוד לחזון יחזקאל. הרב שך מציין שהוא לא הכריע בשאלה זו, אלא הורה לרב לורנץ שיעשה כהבנתו.

הגראמ"מ שך מציין כי "אני לא התרתי ולא אמרתי שום דבר בזה, רק הרב לורינץ אמר לי שבאופן זה… יתוקן הכל. אמרתי לו אני לא יודע, ואם זהו העצה יהיה כך, אבל אני לא יודע, ועל כן אין לסמוך עליי כלל בזה". בהמשך מציע הגרא"מ שך לגר"ב מנדלזון למנות שני רבנים שיכריעו בנדון.


המכתב מוצג בימים אלה בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים, לקראת העמדתו למכירה פומבית בשבוע הבא.

 



<br/

נחל חרדי קוממיות חיילים מושב העדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד