י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מה היא מעלת חג הפורים על יום הכיפורים?

בעוד בצום כיפור אנו מבטלים את הגוף וצרכיו, בחג הפורים דווקא באמצעות משתה ושמחה מתעלים ומתקדשים

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

משלוח מנות ומתנות לאביונים הן שתיים מארבע המצוות החשובות בחג הפורים, חג האחווה והאחדות, והן מראות על מידת הענווה והכרת הטוב הטבועות בנפשות עם ישראל.

משלוח המנות כידוע כולל דברי מאכל המוכנים לאכילה מיידית. במצווה זו אנו רואים, כיצד התענוג הגדול ביותר הוא לא זה שנגרם לנו, אלא מה שאנו גורמים לזולת – בכך שעזרנו לו בקיום מצוות סעודת הפורים.

כידוע, יום פורים יותר גדול בשורשו מיום כיפור. ולכאורה הדבר תמוה. ראשית, כיצד ייתכן הדבר שחג שכולו משתה ושמחה יהיה נעלה יותר מיום קדוש ורציני כמו יום הכיפורים? ואם כן, במה מתבטאת מעלתו של חג הפורים על היום הקדוש והנורא מכל?

התשובה לכך היא דווקא בניגודיות של החגים. ביום כיפור כידוע ישנו את ביטול הגוף באמצעות הצום, ועל ידי כך מתעורר האדם לתשובה ובמילא נמחלים עוונותיו. לעומת זאת, בחג הפורים זוכים לכל ההשגות הנפלאות הללו דווקא על ידי משתה ושמחה, בכך שהגוף מתקדש בקדושה העליונה באמצעות שמחה ומשתה.

זה ה'ונהפוך הוא' ביום הגדול הזה. להתעלות באמצעות השמחה מעבר למה שאנו מתעלים ביום הכיפורים. ובכך שאנו מראים לה' את מידת החסד והטוב שבנו במצוות החג, הרי שאלו מעוררים את רחמיו של הבורא יתברך על כל עם ישראל.

חד וחלק: כסף שאין מעלים ממנו צדקה כראוי, מסריח כבשר שלא נמלח.
פורים כיפורים מעלה חג משלוח מנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד