י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החומר שישחרר אתכם מהצורך לנקות את הבית והבגדים

החומר שישחרר אתכם מהצורך לנקות את הבית והבגדים

  • י"ט אדר התשע"ה
החומר שישחרר אתכם מהצורך לנקות את הבית והבגדים

דמיינו לעצמכם עולם שבו לא תצטרכו יותר לשטוף את הרכב, הבגדים שלכם ידחו כל כתם אפשרי וחלונות הבית יידעו כיצד לנקות את עצמם. נשמע כמו חלום בדיוני? ובכן, ייתכן שמציאות כזו קרובה מתמיד.

חוקרי כימיה ב-UCL שבלונדון פיתחו ציפוי מיוחד העשוי מטיטניום דו-חמצני (טיטניום דיאוקסיד), שיודע לנקות את עצמו ומתאים לחומרים שונים, בהם בגדים, משטחי זכוכית וניירות. מחקרים שנעשו בתחום הראו כי משטחים שצופו בחומר הזה נעשו עמידים בצורה יוצאת דופן לחומרים כגון מים ושמן, והצליחו להסיר מעצמם לכלוך ואבק.

העובדה שחומרים מסויימים עמידים למים מאפשרת להם לנקות את עצמם, כך שברגע שהם באים במגע עם שמן או לכלוך, לדוגמה, הם מייצרים טיפות שזולגות החוצה מהמשטח ולא נספגות בו, מסבירים החוקרים.

הגילוי הזה מגיע לאחר מספר שנים של מחקר בתחום. האתגר האמיתי בפיתוח חומר כזה, טוענים החוקרים, הוא למנוע ממשטחים שצופו בטיטניום דיאוקסיד לאבד את הציפוי הזה, ובפרט כאשר הם אמורים לפגוש בחומרים שומניים בתדירות יומיומית.

היישומים לחומר כזה הם כמעט אינסופיים: החל מבתי חולים, על מנת למנוע הצטברות של בקטריות על משטחים שונים שקיימים שם, דרך שימוש ביתי במשטחים שבמטבח או בסלון וכן יצירת בגדים עמידים ללכלוך, וכלה בציפוי של ספינות במטרה להקטין את מידת החיכוך עם המים, להגביר את מהירותן ולהפחית בצריכת הדלק.

"אם הכל יילך כשורה, ייתכן ונראה מוצרים כאלה על מדפי החנויות בשנתיים עד ארבע השנים הקרובות", מציינים החוקרים.
UCL חוקרי כימיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד