כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

בכל ביתי נאמן הוא? מרן היה אדם של שבחים

הגאון הרב בן ציון מוצפי שובר שתיקה ומעניק ראיון לוחמני לביטאון 'יום ליום' • לראשונה מסביר הרב מדוע החליט להתערב בבחירות - מה שלא עשה מעולם • הרב תוקף בחריפות חסרת תקדים את פרישתו של אלי ישי • "יש שאומרים: זה יש לו כיפה וזה יש לו כיפה, זו טעות - מגמתם איננה טהורה" • הרב התבטא אף נגד הרבנים העומדים מנגד

הגאון הרב בן ציון מוצפי
הגאון הרב בן ציון מוצפי

הגאון הרב בן ציון מוצפי מעניק ראיון נדיר לעיתון 'יום ליום' לקראת הבחירות, בו הוא שובר שתיקה ארוכה, מסביר מדוע החליט הפעם להתערב בבחירות למרות שלא עשה כן מעולם, מתעקש על הסכנה שיש במעשיו של אלי ישי ומספר על זכרונותיו מהגר"ע יוסף.

הרב מוצפי, הנחשב לאחד הרבנים הספרדיים המשפיעים ביותר, משוכנע שהיהדות הספרדית נמצאת בסיפה של סכנה חמורה כלתוצאה מהפילוג והריצה בשתי מפלגות. הראיון יפורסם בסוף השבוע הזה, ומובא בבחדרי חרדים בפרסום ראשון.

"אני לא יכול להבין את מה שקורה", אומר הרב ל'יום ליום', "קיימת סכנה אמיתית שהדור הצעיר יכול להיגרר אחריהם. הם יכולים לומר, זה יש לו כיפה וזה יש לו כיפה, ולא מבינים מה יש מתחת לכיפה. הם לא מבינים מהי הנהגה אמיתית העוברת דור אחר דור, כאשר אותו חכם או אותו גדול ינק דור אחר דור ממשה רבינו ועד ימינו את הדרך הנכונה. מה שאין כן כאן, אנשים ממציאים לנו תורות חדשות, ממציאים לנו חוקים ומצוות חדשות, וכאן טמונה הסכנה הגדולה לעתיד הדור.

"לכן, אם עד היום יכולתי להישאר מהצד בגלל הדעות בהן נקטתי, כעת אסור לנו לעשות שום חשבונות. כרגע זו מלחמה, ובמלחמה כולם צריכים להתגייס".

הרב מוצפי בראיון לביטאון צילום: הרב מוצפי בראיון לביטאון
הרב מוצפי בראיון לביטאון

בכל ביתי נאמן הוא? "מרן היה איש של שבחים"
• הם טוענים כי הם מגדילים את הכוח החרדי בכנסת ויעמדו לצדנו בכל המאבקים.

"חלילה וחס. חלילה שנסמוך על אנשים שלא באו מהמחנה החרדי, שמגמתם איננה טהורה ואיננה יסודית. אספר לך משהו. הגאון רבי עזרא עטייה זצוק"ל, שזכיתי ללמוד אצלו ומרן אף הוא היה תלמיד מובהק שלו, אמר לנו פעם: אם פעם תיקלעו לאיזה מקום, למוסד, בית כנסת או כל מקום אחר – הקפידו לראות שאותו מקום ייסד אדם קדוש, כי אז כוונתו היתה טהורה וממילא כל התוצאות שיבואו בעקבותיו יהיו רק טובות וחיוביות. אבל אם ח"ו יהיה מקום שאיננו מאה אחוז לשם שמים – אזי עלולות לבוא תקלות ותוצאות לא חיוביות. לכן אני אומר שוב – מרן מסר נפשו על מפעלו הרוחני, ואני לא נכנס לפוליטיקה ולא נכנס לרשימות פוליטיות וכדו' אבל מרן הוא קודש קודשים. כל מה שעשה הוא רק לשם שמים.

"הגאון רבי יהודה צדקה זצוק"ל אמר לי פעם: 'דע שמרן כולו קודש קודשים, כל מעשיו רק לשם שמים'. אני עוקב אחרי מרן מגיל 11-12 ומכיר אותו היטב, ומי אני הקטן שאעיד עליו. כל עם ישראל יכול להעיד עליו. הקב"ה יעיד עליו שהיה כולו קודש קודשים. כולו היה קודש בשביל עם ישראל ואהבת ישראל אמיתית. לא מה שהם אומרים 'אהבת ישראל' מבחינה חיצונית, אהבת ישראל של הנשמות בישראל. הוא כל כך דאג לילדי ישראל שאינם יודעים 'שמע ישראל', והנה, חלילה וחס אחרי שהוא נפטר יחריבו את כל המפעל שהוא בנה? זה הלא מחריד!"

• הם אומרים שגם להם יש רבנים גדולים התומכים בהם.

"קודם כל, יחיד ורבים הלכה כרבים. שנית, אנחנו הולכים תמיד אחר המסורת, ולכן הדגשנו – זו הדרך ואין דרך אחרת. היום יש מגמה פסולה לומר 'נהרא נהרא ופשטיה' וכל אחד איש הישר בעיניו יעשה – חס ושלום מלומר כך! יש לנו את התורה הקדושה שממנה אנחנו לא זזים, ושאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך".

• הם אומרים שמפלגתם גם עוזרת לעולם התורה וגם דוגלת באהבת ישראל.

"כדי לאהוב את ישראל צריך לאהוב את הנשמה שלו, להוליך אותו בדרך התורה. לא שייך לומר סתם 'אהבת ישראל'. אהבה אמתית זה אכפתיות מהנשמה שלו ושזה לא יבוא על חשבון חינוך הילדים שלי, ולא על חשבון ההשקפה ודרך התורה".

• מרן אמר על אלי ישי 'בכל ביתי נאמן הוא', ויש אנשים שסוברים שהוא ממשיך את דרך מרן.

"אני הכרתי את מרן. מרן מרוב אהבתו לכל אדם ואדם, ומרוב הלב הרך והחנון והרחום שפעם בו – הוא קירב כל אדם. הוא הרעיף שבחים על אנשים בלי גבול, בפרט כשרצה לקרב, או לקחת אדם שיעשה את רצונו במאת האחוזים, כי מרן רצה שכל דבר יבוצע בצורה המרבית והטובה ביותר, ולכן היה איש של שבחים. הוא לא אמר אף פעם שפלוני נאמן ופלוני לא נאמן. זה מעולם לא קרה. היו לי עם מרן כמה שיחות והוא אמר לי: תראה, אני יודע שאתה משלנו, ואני לא צריך להגיד לך שבחים וליטופים, אבל יש אחרים שזקוקים לזה – אלו היו מילותיו.

"פעם הוא הוכיח אותי באיזה נושא שבו טיפלתי בצורה קצת חריפה. הוא אמר לי, אני יודע שאתה יכול לקבל ואני מרשה לעצמי לדבר אתך קצת חריף יותר, ואחרים היו מתקשים לקבל את זה. לכן, צריך לזכור, שמרן ידע לדבר עם כל אחד לפי מה שהוא, שיבח הרבה אנשים כדי שיקבלו את דבריו".

• ובכל זאת, אלי ישי היה ליד מרן 14 שנה והיה נציגו המובהק.

"זה מה שהיה למרן אז. אני ראיתי את מרן באותה תקופה קשה של המשפטים והמאסר של רבי אריה. מרן היה בפחד אימים, ממש על סף פאניקה. הוא דאג מאד שכל המפעל של ש"ס שהקים יהיה בסכנה, ולכן אם היה לו מישהו בתוך ארבע אמותיו שמוכן לשרת הוא לקח אותו. הוא עשה הכול כדי להינצל מהחשש הזה".

• מדוע אין יותר רבנים ספרדיים שזועקים את הזעקה הזו?

"נגעת בנקודה מאוד כאובה אצלי. אני יודע שלמרן זה כאב והוא זעק זאת בכל פעם שמישהו ניסה ללכת בדרך אחרת. היו לי הרבה שיחות איתו וראיתי שזה כאב לו. לצערי, יש היום הרבה שעומדים מנגד ומחכים שיעשו להם את העבודה. חבל".
מוצפי שס אלי ישי בחירות דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 119 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד